هر ساله در کشورمان شاهد وقوع سیل و سیلاب و حوادث ناشی از آن هستیم که می‌طلبد همان‌طور که نیروهای امدادی اقدامات لازم را در مقابله و پیشگیری از این‌گونه حوادث طبیعی انجام می‌دهند مردم نیز همکاری‌های لازم را با نیروهای امدادی داشته باشند تا شاهد کاهش میزان تلفات و خسارت ناشی از بروز حادثه سیل و سیلاب باشیم.
کد خبر: ۱۲۶۴۳۰۸

هلال‌احمر سعی کرده با شناسایی محل‌هایی که احتمال وقوع سیل در آن زیاد است، به اهالی این مناطق به خصوص روستاییان آموزش‌های لازم را بدهد تا میزان خسارت و تلفات کاهش پیدا کند.


در کنار این اقدامات، دستگاه‌های متولی ساخت و ساز هم باید از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها جلوگیری کنند. همچنین با توجه به اخطارهای سازمان هواشناسی از تردد افراد در مناطقی که احتمال وقوع سیل یا جاری شدن سیلاب وجود دارد، جلوگیری شود.

برای نمونه در سیل آذربایجان شرقی که جان 21 هموطن را گرفت، این افراد در بستر رودخانه ساکن بودند که با وقوع سیل خانه‌هایشان تخریب شد و جانشان را از دست دادند.

گاهی خود مردم هم خطر وقوع سیل را جدی نمی‌گیرند که همین موضوع زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

به طور مثال، در نوروز امسال 40 نفر که از اعضای خانواده‌های مختلف بودند در حاشیه رودخانه‌ها در شهرستان بوشهر برای تفریح اسکان یافته و با به اخطارهای امدادگران ما برای ترک محل توجه نکردند.

وقتی با این وضع رو به رو شدیم برای حفظ جان آنها مجبور به استفاده از بالگرد شده و آنها را به زور سوار بالگرد و از مسیر سیلاب خارج کردیم.

هموطنان باید توجه داشته باشند، وقتی 15 سانتی‌متر میزان آب در رودخانه‌ها بالا می‌آید می‌تواند گفت احتمال طغیان آن زیاد شده است و افراد نباید در حاشیه آن اطراق یا این‌که خودروهای خود را در حاشیه آن پارک کنند.

سال گذشته سیل پلدختر خسارات زیادی وارد کرد، اما امسال با هوشیاری مردم و مسوولان شاهد بودیم سیل در این شهر، خسارات سیل به حداقل کاهش پیدا کند.

امدادگران هلال‌احمر سعی می‌کنند قبل از وقوع سیل در محل‌هایی که در مسیر سیل قرار دارند، حاضر شوند و با هشدار به اهالی آنها را به نقطه‌ای امن انتقال دهند.

دیگر دستگاه‌های مسوول هم باید تلاش کنند با همکاری یکدیگر بتوانیم در برابر حوادث طبیعی مانند سیل کمترین خسارات و تلفات را داشته باشیم.

مرتضی سلیمی - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها