این روزها یعنی از حدود دو هفته پیش تاکنون دغدغه هنرمندان و فعالان صنایع دستی شده پیش‌نویس لغو معافیت مالیاتی که دولت به مجلس ارائه کرده، همان پیش نویسی که قرار است تنها امتیاز هنرمندان پروانه‌دار و تعاونی‌های تولید صنایع دستی و سنتی را بر باد دهد و دردی بشود روی بقیه دردهایشان.
کد خبر: ۱۲۴۱۲۴۳

روی درد گرانی روزافزون مواد اولیه تولید، روی اجاره بالای کارگاه و آب و برق و هزینه حمل و نقل که با گرانی بنزین هر روز بیشتر می‌شود و نمایشگاه‌های پولی و ...
این روزها هنرمندان شهر جهانی خلاق بندرعباس هم به جای خوشحالی از درج نام شهرشان در فهرست شهرهای خلاق جهانی، نگران تصویب این
پیش‌نویس و لغو معافیت مالیاتی شان هستند که می‌تواند آخرین تیر خلاص به کسب و کارشان باشد. یکی از آنها فائقه عسکری، مدیر تعاونی گلابتون قشم و خانه صنایع دستی روستای بلندو در بندرعباس است.
عسگری از سال 64 فعالیت خود را به‌صورت حرفه‌ای در حوزه صنایع دستی آغاز کرده و در چند دوره موفق به کسب عنوان تعاونی برتر استان شده است؛ همچنین سه اثر برقع قشم، شلوار گلابتونی لنگه و حصیر میناب را ثبت ملی کرده و محصول ارنی ( شال بندری) محصول تولیدی این تعاونی توانسته است مهر اصالت بین المللی را دریافت کند.
وی در زمینه رو دوزی سنتی شروع به فعالیت کرده و الان 200نفر صنعتگر در تعاونی وی مشغول به کار هستند که 11 نفر آنها به صورت ثابت و مداوم مشغول تولید صنایع دستی هستند.
مدیر خانه صنایع دستی روستای بلندو بیشترین مشتریان محصولات تولیدی خود را به‌جز هرمزگان، دو استان اصفهان و تهران معرفی می‌کند و
به جام‌جم می‌گوید به خاطر تورم، مواد اولیه را گران می‌خریم و صنعتگران هم به تبع آن دستمزد خود را افزایش می‌دهند که این عامل باعث شده کمی دچار مشکل شویم و خریدار چندانی در زمان فعلی نداشته باشیم. وی با اشاره به حضور خود در چند نمایشگاه خارجی می‌گوید: در نمایشگاه شارجه و سوئد شرکت کردم و نمایشگاه عمان را با هزینه شخصی رفتم که هیچ کمکی از سوی دولت و متولیان انجام نشد. اگر یارانه یا حمایت خاصی وجود داشت به‌راحتی می‌توانستیم با شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به‌ویژه در کشورهای همسایه با توجه به این‌که محصولاتمان مورد پسند مردم مناطق حاشیه خلیج فارس است، راه صادرات محصولات خود را هموار کنیم و برای تأمین معیشت بیش از 200 صنعتگر عضو تعاونی نیز قدم خوبی برداشته می‌شد.
مدیرتعاونی گلابتون قشم با بیان این‌که از حمایت سازمان صنعت و معدن در نمایشگاه‌ها رضایت نسبی دارد، تاکید می‌کند: کمک‌هایی شده اما ظرفیت‌های موجود، بیشتر مرهون تلاش خود ما و صنعتگران بوده و حمایت‌ها به اندازه تلاش ما نبوده است.
عسگری می‌گوید: خیلی حمایت خاصی نمی‌شود. در گذشته هزینه غرفه و نمایشگاه‌ها را می‌پرداختند، اما در زمان فعلی توانایی حضور در نمایشگاه‌ها را نداریم.
مدیرتعاونی گلابتون قشم با گلایه می‌گوید: با روند فعلی ما از متولیان اصلا انتظار حمایت مالی نداریم، کاش لااقل ما را درگیر پروسه‌های اداری و
خسته کننده نکنند. بهترین کاری که دولت می‌تواند برای ما انجام دهد راه بازار را برای ما باز کند و در معرفی محصولاتمان به کشورهای دیگر نظیر کشورهای خارجی همسایه همکاری کنند و مهم‌تر از همه طرح معافیت مالیاتی ما که مصوبه مجلس است را باطل نکنند.

مهین حیدری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها