jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۱۲۴۰۴۶۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸  |  ۱۳:۱۱

در مورد اتفاقاتی که در روزهای اخیر در کشور رخ داد و افرادی مورد آسیب قرار گرفتند و اموالشان خسارت دید می‌توان بر اساس همین قوانینی که در حال حاضر داریم اقداماتی انجام داد. در مورد خسارت‌های جانی که به افراد وارد می‌شود چنانچه عامل خسارت‌زننده معلوم نباشد، قانون روشن و شفافی وجود دارد.

جبران خسارات از صندوق تامین خسارت‌ های جانی

در همین زمینه صندوقی در وزارت دادگستری تحت عنوان صندوق تامین خسارت‌های جانی پیش‌بینی شده است که اگر دیه‌ای به کسی تعلق بگیرد از محل آن صندوق تامین می‌شود. اما در مورد خسارت‌های مالی از عمومات کلی قوانین به‌خصوص مسؤولیت دولت‌ها و حاکمیت‌ها در حفاظت از اموال شهروندان و همچنین حرمت اموال خصوصی و نیز بحث امنیت و ضرورت برقراری آن از سوی دولت اینگونه استنباط می‌شود که در چنین مواقعی، بعد از اینکه محرز شد خسارات از سوی اشخاص ثالثی وارد شده است می‌توان مستند به همین عمومات قوانین نسبت به پرداخت خسارات وارد شده اقدام کرد. از این روست که می‌بینیم بخش‌های حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی مثل بانک‌ها از محل بودجه‌هایشان خسارات را تامین و پرداخت می‌کنند و ایرادی از این جهت بر آنها از نظر هزینه‌کرد بودجه، وارد نیست.

البته در حوزه تامین مالی خسارات اشخاص، مشابه خسارات به دولت در نظر گرفته می‌شود و جزو مسؤولیت‌های ذاتی دولت‌هاست که این خسارت‌ها را جبران کنند.

از این رو گمان می‌کنم که قوانین فعلی برای این موضوع کفایت می‌کند و نیازی به وضع قوانین جدید برای جبران خسارت‌های وارد شده به مردم نیست و می‌توان بر اساس همین قانون فعلی عمل کرد.

با این‌حال باید به این نکته اذعان کرد که قانون صریحی برای این موضوع نداریم. البته برای حوادث غیر مترقبه و سوانح طبیعی، قوانین شفاف و صریحی وجود دارد ولی در خصوص مسائل امنیتی اینچنینی، پیش‌بینی مشخصی صورت نگرفته و می‌توان چنین مواردی را در قالب حوادث غیر مترقبه در نظر گرفت.

محمدعلی پورمختار - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر