حال روانتان چطور است؟

دست‌کجی در کودکان

رفتار ضداجتماعی به رفتاری گفته می‌شود که بر اثر اختلال روانی ایجاد نمی‌شود و شامل اعمال زیادی است که موجب نقض حقوق دیگران می‌شود، مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اعمال پنهانی، دروغگویی، دزدی مدرسه گریزی، فرار از خانه و ... .
کد خبر: ۱۲۲۰۶۲۱

یکی از رفتارهایی که در برخی کودکان به چشم می‌خورد، دست‌کجی است و زمانی که این رفتار از کودکان سر می‌زند، والدین آنها بسیار آشفته و نگران می‌شوند.
دست‌کجی که در کودکان اتفاق می‌افتد، ممکن است به‌ این دلیل صورت بگیرد که از بدی این عمل آگاهی ندارند، اما زمانی که از بد بودن و ناشایست بودن رفتار خود مطلع می‌شوند اغلب باید رفتار دست‌کجی متوقف شود و لازم است تا جلوی ادامه رفتار کودک گرفته شود حتی اگر به شوخی ادامه پیدا کرده باشد.
در سنین مدرسه‌، دانش‌آموزان می‌دانند که نباید بدون پرداخت پول چیزی را بردارند، اما به خاطر نداشتن خویشتنداری ممکن است این کار را انجام دهند و در سنین نوجوانی کاملا می‌دانند که نباید دزدی کنند، اما ممکن است به‌دلیل هیجان طلبی یا به خاطر مورد تایید قرار گرفتن از سوی دوستانشان به این کار اقدام کنند.
در سنین پایین علت دست‌کجی کودکان می‌تواند بی‌مهری و بی‌توجهی باشد و دنبال جلب توجه باشند یا ممکن است به دلیل نشان دادن خشم و پرخاش اقدام به این کار کنند و در برخی موارد نیز ممکن است فقر باعث اقدام به دست‌کجی شود و چون والدین آنها پول کافی برای خرید
اسباب بازی گران‌قیمت را ندارند، دست‌کجی کنند، اما لزوما نمی‌توان گفت که فقر باعث دست‌کجی کودکان می‌شود.
زمانی‌که والدین متوجه رفتار ناشایست کودک خود می‌شوند به‌دلیل آشفتگی و احساس خجالت و شرمساری که به آنها دست می‌دهد، ممکن است رفتارهای هیجانی از خودشان نشان دهند و واکنش شدید بروز دهند که این رفتار کاملا اشتباه است، بنابراین لازم است تا خونسردی خود را حفظ کنید و برای اصلاح رفتار کودک از رفتاردرمانی استفاده شود و گام به گام به کودک آموزش دهید تا رفتار خود را تغییر دهد و در نظر داشته باشید که اگر دست‌کجی کودک تبدیل به رفتار عادتی او شده ، لازم است تا تحت درمان حرفه‌ای و شکل‌دهی رفتار قرار گیرد و حتی خانواده درمانی هم شود.

دکتر مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها