گفت‌و‌گو با مهدی‌روشن‌روان، مدیر اسبق گروه سریال شبکه 3

در مورد دهه 80 اغراق می‌شود

مهدی روشن‌روان علاوه بر این که جزو نویسندگان سریال «زوج و فرد» است، در گذشته مدیر گروه فیلم و سریال شبکه نیز بوده به همین دلیل تجربیات ارزنده‌ای در همین حوزه دارد. به سراغ او رفتیم تا درباره سریا‌ل‌های سال‌های اخیر صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۶۹

برای تصویب و ساخت یک سریال، به خصوص سریال‌های مناسبتی که در نوروز پخش می‌شوند چه مراحلی طی می‌شود؟
طرح اولیه به گروه فیلم و سریال شبکه ارائه می‌شود. سپس به شورای طرح و برنامه نمایشی شبکه ارسال می‌شود. در صورت تصویب طرح در آن شورا، صورتجلسه به مرکز سیما فیلم، برای عقد قراردادِ نگارش فرستاده می‌شود. یک طرح در مراحل شکل‌گیری تغییرات زیادی می‌کند. آنچه بیش از تصویب طرح اهمیت دارد نظارت حین نگارش و تولید است.
چه چیزی تغییر کرده که سریال‌های مناسبتی در نوروز بعضی از سال‌ها مانند دهه80 همگی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند اما بعضی سال‌ها هیچ‌کدام چنگی به دل نمی‌زنند؟
در همان دهه سریال‌های ضعیف هم ساخته شده ‌است. آنها فراموش شده‌اند و سریال‌های پر مخاطب آن دهه تکرار می‌شود. با این حال قبول دارم که در آن دهه شرایط سریال‌ها بهتر بود. یک عامل در این تغییرات دخیل نیست. بلکه عوامل متعددی وجود دارند. در دهه 80 در سازمان ثبات بیشتری وجود داشت. یکی دو سال آخر دوران مدیریت جناب آقای ضرغامی تقریبا شاهد یک رکود در سازمان بودیم. به این مسأله شرایط نامناسب اقتصادی اوایل دهه 90 را هم اضافه کنید.عامل مهم دیگری که سازمان همچنان به آن بی‌اعتناست و می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل کیفیت سریال‌ها شود. تغییر نظام عرضه و تقاضای تولید در دهه 90 است. در دهه 80 تعداد آثار تولیدی کمتر بود. اوایل این دهه سریال‌ها هفتگی پخش می‌شد. با آغاز پخش شبانه سریال‌ها نیز پس از یک سریال تولیدِ داخل، شبکه معمولا یک سریال خارجی روی آنتن می‌برد. به این ترتیب گروه‌ها زمان بیشتری برای نظارت و کنترل کیفیت داشتند.
اخیرا مدیران سازمان به این نتیجه رسیده‌اند برای ارتقای کیفیت سریال‌ها بیایند یک اداره کل جدید راه بیندازند به نام اداره کل فیلمنامه که به نظر بنده هیچ تأثیری بر کیفیت آثار نخواهد داشت.
قواعد ساخت یک سریال خوب در حوزه محتوا و فرم تقریبا به دست آمده، اما هنوز شاهد تعدادی سریال‌های ضعیف یا نهایتا متوسط هستیم. انگار هنوز آزمون و خطا می‌کنیم. دلیل این پدیده چیست؟
کیفیت تولیدات، تابع متغیرهای متعددی است. دانستن قواعد به تنهایی کفایت نمی‌کند. دانش کار در هر زمینه‌ای فقط بخشی از ضروریات است. در کنار دانش، مهارت و بینش هم لازم است.
سریال‌های دهه 80 یا قدیمی‌تر دارای جذابیت هستند و وقتی تکرار آنها پخش می‌شود مخاطبان بشدت درگیرش می‌شوند. این سریال‌ها واقعا جذاب و خوش ساخت هستند یا دلیل نوستالژیک دارند یا به دلیل ضعف سریال‌های فعلی هنوز دیده می‌شوند؟
می‌تواند به دلیل همه این عوامل باشد. این که سهم هر کدام چه قدر است نیاز به یک تحقیق میدانی دارد. مثلا نوستالژی این سریال‌ها برای سن مشخصی از مخاطبان است. سایر عوامل نیز با یک بررسی ساده قابل‌فهم است. در این زمینه قضاوت باید بر پایه داده‌ها باشد و نمی‌شود نتیجه را احساسی تعیین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها