مقامات رسمی هند اعلام کردند که ادامه واردات نفت از ایران و همچنین خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه از جمله موضوعات اصلی مورد گفت و گو در سفرقریب الوقوع مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به دهلی نو است.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۰۵
تلاش دهلی برای معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، پمپئو ۲۷ و ۲۷ ژوئن (پنجم و ششم تیر) در یک سفر دو روزه از دهلی نو دیدار خواهد کرد. وی قرار است با نارندرا مودی نخست وزیر و اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت و گو کند.

نشریه «پرینت» چاپ هند نوشت: مساله واردات نفت از ایران و سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به یک اختلاف جدید در روابط هند و آمریکا تبدیل شده است و واشنگتن اعلام کرد که هر کشوری که با رقیبان اش از جمله روسیه، ایران و کره شمالی تجارت کند، مجازات خواهد کرد.

منابع هندی می گویند که پمپئو یک هفته پیش از آغاز اجلاس کشورهای جی ۲۰ در ژاپن وارد دهلی نو خواهد شد. دولت هند در گفت و گو با وی بار دیگر سعی خواهد کرد تا رضایت واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران را به دست آورد.

از سوی دیگر واشنگتن قصد دارد هند را متقاعد کند از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه منصرف شود.از جمله مسایل دیگر مورد گفتگوی دو طرف، تجارت و روادید کار آمریکا خواهد بود.

این اولین دیدار مقامات بلند مرتبه هند و آمریکا پس از انتخاب دوباره نارندرا مودی به عنوان نخست وزیر هند می باشد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه، این کشور به سایر ملت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. این کشور در ۱۲ ماه گذشته، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است.

سال گذشته این واردات ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه های هند پس از لغو تحریم های ایران در سال ۲۰۱۵، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.

در هفته های اخیر مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که واشنگتن آماده فروش تجهیزات جنگی مانند سامانه موشکی تاد، پاتریوت و جنگنده های اف ۳۵ به هند است. البته شرط آمریکایی ها برای دست یابی هند به این تجهیزات و تکنولوژی لغو قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه می باشد.

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام «مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم» یا «کاتسا» امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها