نگاهی به اندروید کیو، جدیدترین نسخه سیستم‌عامل گوگل

دهمین شیرینی گوگل در راه است

دورهمی توسعه‌دهندگان گوگل که با نام I/O شناخته می‌شود، هفته گذشته در سیلیکون‌ولی برگزار شد تا شاهد رونمایی از نسل جدیدی از خانواده اندروید باشیم. دهمین نسخه اندروید که حالا با نام اختصاری اندروید Q شناخته می‌شود، با قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیزش قرار است گوشی‌های پرچمدار را به‌عنوان میزبان خود انتخاب کند. این در حالی است که 5/2میلیارد گوشی اندروید فعال در دنیا وجود دارد، اما تا به حال هیچ نسخه اولیه‌ای از اندروید نتوانسته در یک سال به بیش از 10 درصد این گوشی‌ها دسترسی پیدا کند. همین باعث شده نسخه‌های جدید اندروید تنها برای یک گروه خاص باشد. در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین تغییرات این سیستم‌عامل و ویژگی‌های جدید آن می‌اندازیم.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۹۰

پیکسل‌های جدید برای اقتصادی‌ها

در کنفرانس خبری گوگل علاوه‌بر اندروید کیو، از دو گوشی پیکسل جدید نیز رونمایی شد: پیکسل 3A و 3A XL که درواقع نسخه‌های ارزان قیمت پرچمداران خانواده پیکسل 3 به حساب می‌آیند.
هر دو گوشی از پردازنده اسنپدراگون 670 شرکت کوآلکام استفاده می‌کنند که سندی برای میان‌رده بودن آنهاست. در شماره‌های بعدی کلیک نگاه دقیق‌تری به این دو گوشی خواهیم انداخت.

جسجرهای هیجان‌انگیز

با حذف دکمه‌های روی صفحه نمایش از بیشتر گوشی‌های هوشمند، جسجرها یا همان ژست‌های حرکتی نقش پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند، به‌طوری که اندروید 10 تمرکز ویژه‌ای روی این بخش گذاشته است. حالا مانند آیفون می‌توانید با حرکت‌های مختلف انگشتتان روی صفحه‌نمایش کارهای زیادی انجام دهید: به صفحه اصلی بروید، بین اپ‌های مختلف حرکت کنید، اسکرین شات بگیرید و حرفه‌ای‌تر با مرورگر کار کنید.

امن‌تر، باهوش‌تر، روان‌تر

به نظر می‌رسد که گوگل عدد 10 را مقطع خوبی برای یک به‌روزرسانی بزرگ در نظر گرفته است، چراکه اندروید کیو نسبت به نسخه‌های قبلی یک تحول اساسی داشته است. اندروید کیو به معنای واقعی باهوش‌تر و امن‌تر است. گوگل برای افزایش امنیت خود از برنامه جدیدی به نام Project Mainline استفاده کرده که باعث می‌شود وصله‌های امنیتی با سرعت بیشتر و راحت‌تری به دست کاربران برسد. تحول اساسی دیگر مربوط به گوگل داپلکس است. سرویسی که به عنوان یک هوش مصنوعی و صدایی شبیه به انسان، برایتان رستوران رزرو می‌کرد. حالا این سرویس بسیار هوشمندتر شده، رزرو بلیت سینما، کرایه خودرو و قابلیت‌های دیگری نیز به آن اضافه شده است. البته صدای شبیه سازی انسان از این سرویس حذف شده تا جنجال‌های گذشته از بین برود.

اندروید، تیپ مشکی می‌زند

اندروید 10 با قابلیت حالت تاریک به گوشی‌های هوشمند می‌آید. این تم دارک باعث می‌شود منوهای پیشفرض و تنظیمات گوشی، سیاه باشد که طرفداران زیادی دارد. پیش از این، در بیشتر نسخه‌های اندروید فقط از تم روشن استفاده می‌شد، اما حالا با تم دارک، کاربران تجربه‌ای جدید خواهند داشت. نکته مهم در مورد حالت تاریک اندروید 10، این است که عملکرد گوشی را تا 10 درصد بهبود می‌بخشد.

تمرکز بیشتر حتی با گوشی

حتما با قابلیت Do Not Disturb یا همان «مزاحم نشوید» در گوشی‌های هوشمند آشنا هستید. این قابلیت نوتیفیکیشن‌های شما را می‌بندد و باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشید. حالا اندروید به قابلیت فوکوس مجهز شده است. فوکوس به شما اجازه می‌دهد فهرستی از اپ‌های مزاحم بسازید و حرفه‌ای‌تر از این قابلیت استفاده کنید. با فعال کردن حالت فوکوس، اپ‌های مزاحم به‌صورت خاکستری نمایش داده می‌شوند و هیچ اعلانی از سمت آنها برایتان ارسال نمی‌شود.

اعلان‌های کاربردی‌تر

اندروید 10 یک تفاوت نیز در بخش نوتیفیکیشن‌ها اعمال کرده است. حالا شما می‌توانید یکسری کار از قبل تعریف شده را در همان بخش نوتیفیکیشن انجام دهید. مثلا به پیام‌هایی که برایتان ارسال می‌شود پاسخ‌های از پیش تعریف شده بفرستید یا حتی لوکیشن خود را به اشتراک بگذارید؛ آن هم بدون نیاز به وارد شدن به اپ مربوط به آن نوتیفیکیشن.

زیرنویس زنده، همیشه و همه جا

اندروید 10 یک قابلیت جالب، متفاوت و هیجان‌انگیز دارد. این قابلیت به این شکل است که تمام ویدئوها و فایل‌های صوتی را زیرنویس می‌کند. جالب این‌که این ویژگی نیازی به اینترنت ندارد و تمام اطلاعات نیز سمت گوشی باقی می‌ماند. اگر فکر می‌کنید چرا باید یک ویدئو یا فایل صوتی زیرنویس شود، به این فکر کنید که حتی ناشنوایان نیز می‌توانند به‌راحتی از گوشی هوشمند استفاده کنند.

امنیت بیشتر، نگرانی توسعه‌دهندگان

به ادعای گوگل، این امن‌ترین نسخه اندروید است. سیستم‌عاملی که تاکنون همیشه با خطر امنیت پایین دست و پنجه نرم می‌کرده است. البته این امنیت بالا، محدودیت‌های زیادی داشته است. به‌طور مثال اپ‌ها دیگر به موقعیت مکانی کاربر دسترسی ندارند و فقط زمانی که اپلیکیشن باز است می‌توانند موقعیت مکانی کاربر را به نمایش بگذارند. همچنین کاربران می‌توانند اپ‌ها را به دلخواه خود محدود کنند و دسترسی‌های آنها را بردارند. این خطوط امنیتی در 40 به‌روزرسانی مختلف به اندروید 10 اضافه می‌شود و باعث خوشحالی کاربران است. اما اگر توسعه‌دهنده باشید، این خبر اصلا خوشحال‌کننده نیست، چراکه دست توسعه‌دهندگان را تا حد زیادی می‌بندد و حتی باعث می‌شود بسیاری از قابلیت‌ها دیگر در اندروید امکان‌پذیر نباشد.

اسمش چیه؟

همان‌طور که می‌دانید هر نسل از سیستم‌عامل اندروید نام یک شیرینی یا خوردنی شیرین را دارد و معمولا گوگل سعی می‌کند تا زمان عرضه رسمی، نام اندروید جدید را مانند راز نگه دارد. اما این‌که اندروید جدید چه نامی خواهد داشت، معمای جدیدی است که تا به حال گزینه‌های زیر به آن نزدیک بوده‌اند:

پودینگ ملکه

Queen of Puddings

پای کیش لورن

Quiche

دسر کوئستو

Quesito

دسر برزیلی

Quindim

قطاب

Qottab

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها