گزارشی از چند اثر که تا اینجای کار مورد توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفته‌ است

صف‌سازهای نمایشگاه

به همین زودی رسیده‌ایم به پنجمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در این روزگار پر‌مشغله، چشم به هم بزنید نمایشگاه، بساطش را از مصلای تهران جمع کرده و شما بزرگ‌ترین فرصت خرید کتاب در طول سال را از دست داده‌اید. از ما گفتن. اگر گذرتان به نمایشگاه افتاد و در این روزهای باقیمانده، زمانی را به خرید کتاب اختصاص دادید، شاید بد نباشد نگاهی به این کتاب‌ها بیندازید. در این صفحه پیشنهادهایی برایتان داریم و شرح مختصری ارائه کرده‌ایم از دلیل جذابیت این کتاب‌ها. بالا و پایین صفحه هم خبرهایی درباره کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه می‌بینید که اطلاعاتی به اختصار یا اجمال درباره هر کدام ارائه کرده‌ایم. خلاصه این شما و این نمایشگاه و این هم کتاب‌هایی که می‌توانید در سی‌و دومین نمایشگاه کتاب تهران سراغشان را بگیرید.
کد خبر: ۱۲۰۳۲۶۰

این کتاب اولین است
این یکی آنقدر داغ است که هنوز خودمان هم نخوانده‌ایم و بیشتر از این نمی‌توانیم اطلاعات در اختیارتان بگذاریم که این کتاب اولین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت است که از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر می‌شود. احتمالا باید داستان یک فعالیت دانش‌بنیان باشد که تا رسیدن به نتیجه، اوج و فرودهای زیادی طی کرده است.

این صف طولانی
حمیدرضا برقعی شاعری جوان است، اما از مرزهای گمنامی عبور کرده و مدت‌هاست به عنوان یک شاعر و مداح تاثیرگذار شناخته می‌شود. نشان به این نشان که در دومین روز نمایشگاه، صف بلندی تشکیل شده بود برای جشن امضای مجموعه اشعار تازه‌اش. این کتاب مجموعه‌ای از 37 غزل آیینی و عاشقانه است که «یحیی» نام دارد و انتشارات فصل پنجم چند روز پیش از برگزاری نمایشگاه آن را منتشر کرد.
یحیی از معدود کتاب‌هایی است که در سال‌های اخیر برای اهل بیت(ع) سروده شده و از نظر افرادی چون محمدعلی مجاهدی وزین‌تر و متین‌تر از سایر آثار این شاعر جوان است و سیر تکامل شعری برقعی در آن ملموس است. قاسم صرافان نیز از آن دسته شاعران است که باور دارد، می‌توان حمیدرضا برقعی را ستود چون پشت اشعارش معرفت نهفته است. تا امروز از این شاعر، پنج مجموعه شعری منتشر شده که تمام آنها را انتشارات فصل پنجم منتشر کرده است. پرویز بیگی حبیب‌آبادی، که هم شاعر است و مدیر انتشارات فصل پنجم، اظهار امیدواری کرده که مجموعه آثار برقعی را در یک قالب با نام «پنجره مجال» روانه بازار کند. البته این انتشارات سعی کرده بود آن را برای نمایشگاه آماده کند، اما گویا مقدور نشده و باید در آینده منتظر «پنجره مجال» بود.

رمزگشایی از صندوق پستی یک بسیجی
کلاه‌های جالب و ظاهر متفاوت یوسفعلی میرشکاک، او را به مرزهای یک چهره مشهور نزدیک کرده هر چند بدون تردید ویژگی بارزش، اشعار و داستان‌هایی است که می‌نویسد. شاید بتوان در بین نویسندگان و شعرای انقلابی او را آقای خاص لقب داد؛ چون حتی از ظاهر و رفتار که بگذریم، نثر و تفکر خاصی هم دارد.
بیشتر از هر جای دیگر در آثار این نویسنده می‌توانید این نثر و نگاه خاص را پیدا کنید و از آخرین کتاب‌های او «نامه‌هایی به یک بسیجی» است که به تازگی منتشر شده است. جشن امضای این کتاب، دومین روز نمایشگاه کتاب تهران در غرفه نشر نارگل برگزار شد.
بخش‌هایی از این کتاب را آورده‌ایم که شاید شما هم احساس کنید میرشکاک در این کتاب حرف‌های دلتان را زده است: شگفتا از همت این قوم که دعوی تشیع دارند و خود را پیرو امامانی می‌دانند که در باب علم و تفکر بیشترین تأکید را داشته‌اند، اما حاضر نیستند در تمام مدت عمر خویش زحمت خواندن یک کتاب را بر خود هموار کنند. تو گویی مغز غده‌ای زائد است که همچون باری گران بر گردن این قوم افتاده است و اگر چاره‌ای داشته باشند آن را همچون آپاندیس عمل می‌کنند.

برای قلب‌های بیمار ممنوع
ممکن است مطالعه بخش‌هایی از این کتاب برای بیماران قلبی و روان‌های آسیب‌پذیر مناسب نباشد. همین جمله در صفحات ابتدایی کتاب کافی است که توجه ما و شما به «آن سوی مرگ» نوشته جمال صادقی جلب شود.
سه خاطره در این کتاب روایت شده که درباره تجربه مرگ و مصاحبه با افرادی است که حیات پس از مرگ را تجربه کرده و به برزخ رفته و برگشته‌اند. این کتاب را نشر معارف روانه بازار کرده و محمدحسین حاجی ده‌آبادی در نگارش آن سهم داشته است. او تاکنون دوبار دیگر هم با جمال صادقی همکاری داشته؛ یک بار برای نوشتن کتاب آخرین یادگار و یک بار دیگر در کتاب 12 ثانیه.به گفته حاجی‌ده‌آبادی برای نوشتن این کتاب صدها مصاحبه انجام شده و در نهایت سه گفت‌وگوی خوب را از میان آنها انتخاب کرده‌اند که در قالب داستان روایت شده‌اند. همچنین در این کتاب از قرآن هیچ آیه‌ای ذکر نشده، اما تمام مباحث آن براساس آموزه‌های این کتاب آسمانی است.

و بالاخره روایت مهدی از مجید
اصلا فکرش را هم نکنید که چون سریال قصه‌های مجید را دیده‌اید دلیلی ندارد که کتابش را با نثر زیبای هوشنگ مرادی کرمانی، بخوانید یا بشنوید. کیومرث پوراحمد تمام قصه‌های مجید را نساخته بود و هنوز قصه‌های جذابی در این کتاب هست که حیف است آنها را از دست بدهید. بخصوص این‌که کتاب صوتی این مجموعه با صدای مهدی پاکدل منتشر شده و شنیدنش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد چرا که پاکدل به دو دلیل خیلی خوب از پس روایت این کتاب برآمده است؛ دلیل اول به توانایی‌های تئاتری و صدای پخته‌اش بر می‌گردد و دلیل دوم به یک خاطره خاص مربوط است.
شاید شنیده باشید که وقتی کیومرث پوراحمد در جست‌وجوی پسر بچه‌ای برای بازی در نقش مجید بوده (همان نقشی که مهدی باقربیگی آن را ایفا کرد) به مدرسه‌ای سر زدند؛ مهدی پاکدل، دانش‌آموز همان مدرسه بوده و در کلاس دوم ابتدایی درس می‌خوانده و با وجود این‌که آرزو داشته که این نقش را بازی کند، اما جثه‌اش آنقدر کوچک بوده که آرزویش برآورده نشود. حالا مهدی پاکدل بزرگ شده، کوله‌باری از بازیگری دارد و تقدیر هم یاری کرده که بتواند راوی این قصه‌ها باشد.
درباره این کتاب صوتی شاید چیز بیشتری برای گفتن نمانده باشد، جز این‌که مهدی زارع آهنگسازی آن را برعهده داشته و استودیو نوین کتاب گویا آن را منتشر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها