گفت‌وگو با امیرابراهیم رسولی، مجری برنامه نسل امروز که قرار است موضوعات روز جامعه را بررسی کند

نسل امروز را از چشم «نسل امروز» ببینیم

برنامه تلویزیونی 26 قسمتی «نسل امروز» با اجرا و سردبیری امیرابراهیم رسولی و با تهیه‌کنندگی مریم فیروزی از 17‌اسفند هر جمعه ساعت 10 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه پنج رفت و با گذشتن تعطیلات نوروز قسمت سوم آن جمعه گذشته پخش شد. به گفته تهیه‌کننده نسل امروز این برنامه قرار است پرداختی دقیق، شفاف و مستدل به مسائل فرهنگی و اجتماعی روز جامعه و به‌ویژه نسل جدید داشته باشد. در این رابطه با مجری و سردبیر برنامه گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۹۱

مناظره نه، گفت‌وگو کنیم
پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی به نظرم آمد که باید جایی سراغ مسائل فرهنگی و اجتماعی برویم که هم ملموس و هم مرتبط با نسل امروز باشد. در این صورت نسل جدید که برنامه را می‌بیند، احساس می‌کند به معضلات و مسائل او پرداخته می‌شود و با برنامه ارتباط برقرار می‌کند. بهتر دیدیم در صداوسیما به جای این‌که بخواهیم به سمت جدل و مناظره برویم، بیاییم حرف بزنیم و در این گفت‌وگو حتما یک طرفش نسل امروز باشد، کسی که این نسل را به لحاظ سن و تخصص نمایندگی کند. در سه برنامه پخش شده این اصل رعایت شده است. تلاش کردیم از موضوعات کلی به سمت طرح جزئیات بیاییم تا سراغ موضوعات کلیشه‌ای نرویم. مثلا وقتی می‌خواستیم در مورد ازدواج صحبت کنیم از زاویه‌ای دیگر یعنی ازدواج‌گریزی به آن توجه کردیم و به آن دیدگاه کلیشه‌ای که این مساله را تنها به توقعات، هزینه مسکن و... محدود می‌کند، بسنده نکردیم.
نصیحت نمی‌کنیم
برای حفظ ارتباط مخاطب نسل جوان با برنامه سعی کردیم آیتم‌های ویژه‌ای را تعریف کنیم، مثلا با توجه به اقتضای روحی جوانان به جای این‌که بخواهیم در آخر هر برنامه جمع‌بندی و نصیحت کنیم، آیتم با نسل دیروزی‌ها را گذاشتیم و از تجربه موسپید کرده‌ها در مورد موضوع استفاده می‌کنیم.
اولویت‌ها
برای تعیین اولویت‌هاو موضوع‌های برنامه در اتاق فکر با همدیگر گفت‌وگو و از نتایج نظرسنجی‌های موسسات فرهنگی - اجتماعی هم استفاده می‌کنیم. مثلا از این طریق می‌فهمیم که فضای مجازی، ‌ناهنجاری‌های خیابانی و... برای جوانان دغدغه است و در این حوزه جلسه برگزار می‌کنیم تا به موضوع جذاب و مهمی در این مورد بپردازیم.
نسل امروز در «نسل امروز»
سعی کردیم نقطه تمایز ما با برنامه‌های مشابه در این دو مورد باشد: یکی این‌که نسل امروز بازیگر اصلی برنامه است و همیشه سعی داریم یکی از دو مهمان برنامه نسل امروزی باشد. دوم آن‌که به موضوعات کلی نگاه نکنیم و درباره جزئیات موضوع صحبت و بحث کنیم. نکته دیگر این است که در این برنامه مثل دیگر برنامه‌های تلویزیون به دنبال جایزه‌های آن چنانی یا استفاده‌های از چهره‌های مشهور نیستیم. برخی معتقدند اینهاست که مخاطب را جذب می‌کند اما به نظر ما با گذشت برنامه موضوع اهمیت بیشتری از این حواشی پیدا می‌کند. در انتخاب مهمانان هم با تحقیق پیش می‌رویم مثلا در ارتباط با موضوع چهره‌های معروف از آنهایی دعوت کردیم که خود در فضای مجازی دچار مشکل نباشند. فکر می‌کنیم گاه صداوسیما، خود در انتخاب یک چهره مشهور اشتباه می‌کند ولی ما با دقت و وسواس علاوه بر شهرت به مسائل دیگر هم درباره آن آدم توجه می‌کنیم.
پیوند شکاف نسل‌ها
همانطور که گفتم اساسا در برنامه به دنبال مناظره نیستیم و می‌خواهیم نگاه‌های متفاوت را مطرح کنیم و به همین دلیل نماینده نسل امروز را مقابل نسل دیروز قرار می‌دهیم تا تفاوت و شکاف نسلی را نشان دهیم. جدا از این مورد ممکن است مسؤولی را مقابل نسل امروز قرار دهیم تا راجع‌به عملکردش درباره نسل جدید در گذشته و حال صحبت کند.
بازخورد
باید راجع‌به بازخورد منطقی صحبت کنم. با پخش سه برنامه که میان آن وقفه نوروز هم بوده است، نمی‌توان در مورد تاثیرات برنامه درست قضاوت کرد. باید زمان بیشتری بگذرد تا در مورد بازخوردها به جمع بندی برسیم.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها