گزارش جام‌جم از تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها و تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

بسته عیدانه ترامپ علیه ایرانیان

در روزها و هفته‌های اخیر دور جدیدی از اقدامات ضد‌ایرانی آمریکا شروع شده و کاخ سفید به دنبال تشدید هر چه بیشتر فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران است. در ایام تعطیلات نوروز، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه چند فرد و نهاد ایرانی وضع کرد و مایک پمپئو، وزیر خارجه و برایان هوک، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران مواضع زیادی علیه کشورمان داشتند. اما آمریکایی‌ها در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود باز هم بحث‌هایی درباره قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح کرده‌اند. این موضوعی است که در تابستان‌96 هم در مقطعی مطرح شد، اما به‌دنبال هشدار مقامات نظامی کشورمان، کاخ سفید و کنگره آمریکا از این اقدام صرف‌نظر کردند. حال باید دید که دور جدید اقدامات ضد‌ایرانی آمریکا به کجا ختم می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۹۹۵۳۰

نوروز پرکار مقامات آمریکایی
آغاز سال 98 گرچه همچون سایر سال‌های دیگر با پیام تبریک رئیس‌جمهور آمریکا برای مردم ایران همراه بود، اما این بار نیز همچون گذشته، این پیام مزورانه با اقدامات و مواضع ضد‌ایرانی مقامات آمریکایی همراه بود.
29 اسفند 97: یک روز قبل از شروع سال جدید شمسی دیوید پیمان، مدیر‌کل وزارت خارجه آمریکا در امور مالی و تحریم‌ها در مصاحبه با بخش فارسی صدای آمریکا و با بیان این‌که کشورش انتقال کشتی‌های حامل نفت ایران را دنبال می‌کند، تاکید کرد: واشنگتن هر شخصی را که در دور زدن تحریم‌ها علیه تهران نقش داشته باشد، مسؤول خواهد دانست.
دوم فروردین: در حالی که برخی رسانه‌های غربی، درباره احتمال تمدید معافیت برخی کشورها برای خرید نفت از ایران گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌کردند، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با طرح ادعاهایی خصمانه علیه کشورمان گفت آمریکا قصد اعطای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.
دوم فروردین: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در سفر منطقه‌ای به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز ضمن ادعای این که ایران قصد گسترش نفوذ خود در خاورمیانه را دارد، گفت: فشارهای اقتصادی و سیاسی واشنگتن بر ایران ادامه خواهد یافت.
سوم فروردین: وزارت خزانه‌داری آمریکا، علیه ۱۴ فرد و ۱۷ نهاد مربوط به وزارت دفاع ایران که ادعا می‌شود مسؤول توسعه تسلیحات هسته‌ای هستند، گروه جدیدی از تحریم‌ها را اعلام کرد.
سوم فروردین: وزیر خارجه آمریکا که در ادامه سفر منطقه‌ای خود به لبنان رفته بود در دیدار با همتای لبنانی خود با طرح ادعاهایی درباره نقش ایران و حزب‌ا... در لبنان بر نگرانی‌های آمریکا در این زمینه تاکید کرد.
پنجم فروردین: برایان هوک در اولین روز از نشست سالانه آیپک در تشریح اقدامات واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران، گفت: تحریم‌های مبادلات مالی و فروش نفت ایران شدیدتر خواهد شد و این تازه شروع ماجراست.
هوک همچنین مدعی شد آمریکا می‌خواهد با اعمال تحریم نفتی از تامین مالی اقدامات به‌زعم وی برهم‌زننده ایران، جلوگیری کند.
ششم فروردین: مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس آیپک با طرح ادعاهایی علیه ایران مبنی بر حمایت از تروریسم، گفت: ترامپ قول داد در مقابل اولین کشور حامی تروریسم در دنیا بایستد و آمریکا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج کند. دیگر هیچ چرخ حمل پولی برای مقامات ایران باقی نمی‌ماند.
سیزدهم فروردین: رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت واشنگتن به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در حال بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بخش‌هایی از اقتصاد ایران است که تاکنون هدف تحریم‌های این کشور نبوده‌اند.
وی در این‌باره گفت: ما می‌خواهیم کسب و کارها همچنان فکر کنند تجارت با ایران ایده وحشتناکی است. این مقام ارشد همچنین اظهار کرد که امیدوار است اقدامات تازه تا چند هفته آینده اجرایی شوند.
سیزدهم فروردین: برایان هوک، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته و این بار مدعی شد ایران در مرگ 600 نظامی آمریکایی در عراق نقش داشته است.
احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی
پس از دو هفته پرکار ضد ایرانی از سوی مقامات آمریکایی، وال استریت ژورنال و رویترز در خبرهای جداگانه‌ای به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند وزارت خارجه آمریکا فردا سپاه پاسداران را به فهرست گروه‌های تروریستی این کشور اضافه خواهد کرد.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت اضافه کردن سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا باعث می‌شود سازمان‌ها، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی از هرگونه تعامل با این مجموعه منع شوند.
خبرگزاری فرانسه همچنین این کار را اقدام سمبلیک دولت ترامپ توصیف کرد.
روزنامه وال استریت ژورنال همچنین نوشت ارتش آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره تاثیرگذاری این اقدام تردید دارند.
به نوشته این روزنامه، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و سیا از تاثیرات منفی این اقدام بر نیروهای ارتش آمریکا مستقر در مناطق مختلف خاورمیانه نگران هستند.
تابستان 96 هم آمریکا اعلام کرده بود قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، اما سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آن زمان هشدار داد در صورت عملیاتی شدن این اقدام، پایگاه‌ها و نیروهای ایالات متحده در منطقه با خطر بزرگی مواجه می‌شوند.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه نیز در تهدیدی مشابه اعلام کرد اگر آمریکا سپاه را به عنوان سازمان تروریستی قلمداد کند سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه در منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت، آن‌گاه آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع 2000 کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند.
مقابله به‌مثل مجلس
در صورت اقدام آمریکا به قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، علاوه بر واکنشی که نهادهای نظامی کشورمان خواهند داشت طبیعتا مجلس شورای اسلامی هم می‌تواند قوانینی را در این ارتباط داشته باشد. به‌ویژه این‌که رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود از کم‌کاری مجلس در این حوزه گلایه کردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بیاناتی که در اولین روز فروردین در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی داشتند، فرمودند: یک نمونه از شرارت‌های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال کنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
بر همین اساس دیروز حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدامات جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از مقابله به‌مثل جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خبر داد. فلاحت‌پیشه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم.

تروریست خواندن سپاه و تاثیر آن بر لوایح اف.ای.تی.اف
زمزمه‌های دوباره درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا در حالی دوباره مطرح شده که این روزها دو لایحه مهم در ارتباط با اف‌.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. یکی از این لوایح، عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و دیگری عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (سی.اف.تی) است. مخالفان این لوایح بویژه لایحه سی‌.اف.تی تاکید دارند تصویب این لوایح در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد راه را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌بندد و به نوعی باعث خودتحریمی کشورمان می‌شود. اکنون که احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، قوت گرفته است به نظر می‌رسد حتی شرایط بدتر از آن چیزی خواهد بود که مخالفان سی‌.اف.تی می‌گویند؛ چراکه در صورت عضویت ایران در اف.ای.تی.اف و تروریست قلمداد شدن سپاه، تمام تراکنش‌های مالی میان سپاه و دیگر نهادهای داخلی کشور نیز مورد رصد گروه ویژه اقدام مالی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب هر نهادی که با سپاه ارتباط مالی داشته باشد، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.
بر این اساس به نظر می‌رسد اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی تاثیر مهمی بر لوایح مرتبط با اف‌.ای.تی.اف داشته باشد.
سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی در این ارتباط به جام‌جم گفت: اگر چنین طرحی اجرایی شود خلاف همه توافقاتی است که به‌ویژه در حوزه سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف تاکنون صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران اگر ببیند آمریکایی‌ها چنین مسیری را در پیش می‌گیرند قطعا دیگر نمی‌تواند اعتمادی بر کنوانسیون‌ها داشته باشد و حتما چنین روندی اثر مستقیمی بر روند پیوستن و همکاری ایران با سی.اف.تی و اف.ای.تی.اف خواهد داشت.
سخنگوی فراکسیون ولایت مجلس افزود: آمریکایی‌ها با همه تحریم‌ها، تهدیدها و تلاش‌هایی که داشتند نتوانستند به آنچه در برخورد با ایران مورد انتظارشان بود دست یابند. بنابراین مقامات آمریکایی سعی می‌کنند تا نهادهای موثر نظام جمهوری اسلامی ایران مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحت فشار قرار دهند. از سوی دیگر آنها اثرگذاری سپاه در حوزه‌های مختلف فرهنگی،‌ اقتصادی،‌ سیاسی، اجتماعی و حتی سازندگی و عمران کشور را می‌بینند. حتی در جریان سیل امسال هم یکی از موثرترین و پرحضورترین نهادها در حل مشکلات کشور و مردم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ بنابراین، این نهاد در بین مردم از مقبولیت و محبوبیت خوبی برخوردار است و از این رو مقامات آمریکایی با توجه به چنین تاثیرگذاری‌هایی در پی آنند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها