با صنعتی شدن جامعه متاسفانه فعالیت‌های بدنی مردم به کمترین حد خود رسیده است. امروزه بیشتر جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که باید فکری برای این مشکل کرد و جایگزین کردن ورزش روزانه و منظم به جای فعالیت‌های انسان‌های قدیمی توانسته این مشکل را رفع کند. حتی در بسیاری نقاط جهان توانسته‌اند این فرهنگ را جا بیندازند که مردم پیاده یا با دوچرخه به محل کار خود بروند.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۹۵

اثرات مثبت ورزش بسیار است: در مورد رابطه مثبت ورزش با کاهش فشار خون، قند خون، چربی خون و بیماری‌های قلبی که همه اتفاق نظر داریم. حتی تاثیر مثبت ورزش بر پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز دیده شده است. در بررسی‌هایی که در مورد ابتلا به سرطان‌های مختلف انجام شده، مردان و زنانی که روزانه 60 دقیقه فعالیت ورزشی داشتند به نسبت کسانی که زندگی ساکن داشته و ورزش نمی‌کردند، به مراتب کمتر به انواع سرطان‌ها مبتلا شده‌اند. علاوه بر این ورزش در کسانی که دچار سرطان شده یا تحت معالجه هستند نیز در بهبود و زیاد شدن عمر تاثیر خوبی داشته است. مشخص شده کسانی که در سنین جوانی و میانسالی ورزش مرتب انجام می‌دادند سال‌ها بعد و در سن پیری نسبت به سایر افراد خیلی کمتر به زوال عقل که در جامعه به آلزایمر معروف است، مبتلا شدند.
توجه داشته باشید بیماری پوکی استخوان در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و با عوارض خطرناکی مثل شکستگی‌های مکرر همراه است، این بیماری با ورزش به‌خصوص ورزش‌هایی که با فشار بر استخوان‌ها به‌خصوص پاها همراه است مثل پیاده‌روی و دویدن در سنین مختلف از زیر 18 سال تا سنین یائسگی قابل پیشگیری و درمان است .
از اثرات مهم درمانی ورزش در زنان اثر بر نازایی است به این ترتیب که ورزش در درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان موثر است. ورزش با کاهش چربی‌های شکمی به تخمک‌گذاری کمک می‌کند. فعالیت بدنی با اثری که بر روحیه فرد ورزشکار دارد تاثیر ویژه‌ای بر اثربخشی داروهایی دارد که در درمان نازایی استفاده می‌شوند. به علاوه ورزش منجر به آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که در تنظیم عادت ماهانه و تخمک‌گذاری بسیار موثرند.
در مورد بیماری‌های اسکلتی و عضلانی هم اگرچه برای بهبود اولیه در بیماری‌هایی مثل دیسکوپاتی گردن یا کمر و آرتروز به صورت موقت و محدود استراحت تجویز می‌شود، ولی بلافاصله بعد از بهبود اولیه باید حرکات ورزشی شروع و هر روز بر میزان آن افزوده شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها