درباره نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که این روزها در حال برگزاری است

تلألوی فانوس‌های سینما

جشنواره مردمی فیلم عمار که در طول سال و در قالب اکران‌های مردمی فعالیت دائمی دارد، در این ایام و در میانه‌های دی، به‌طور رسمی و در قالب آغاز دوره جدید و در سینما فلسطین تهران، میزبان علاقه‌مندان سینما می‌شود. نهمین دوره این جشنواره هم به دبیری نادر طالب‌زاده، شامگاه یکشنبه و با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد و مردم از روز گذشته در سینما فلسطین، به پای آثار مختلف نمایشی و نشست‌ها و دیگر برنامه‌های این رویداد مهم فرهنگی و هنری انقلابی نشستند. فراخوان نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اوایل مهرماه منتشر شد. معرفی سوژه و حمایت از تولید، فراخوان‌های مردمی، شرکت آثار در بخش رقابتی، بخش فیلم‌های سفارشی، فیلم ایران (ویژه تولیدکنندگان ایرانی)، بخش فیلم جهان (ویژه تولیدکنندگان غیرایرانی)، بخش نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی و بخش «فیلمِ ما» (نهضت تولید محتوای مردمی) از جمله بخش‌های این دوره جشنواره عمار است. همچنین تاریخ معاصر ایران و جهان، فتنه سال 88 ، بیداری اسلامی و جهانی، نقد درون‌گفتمانی، جنگ نرم، جنگ اقتصادی و ملت قهرمان، برخی از موضوعات آثار این دوره را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۸۲۲۹۸

چه خبر از دبیرخانه؟

در مجموع 2132 اثر برای حضور در بخش‌های مختلف نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در دبیرخانه ثبت کردند که آمار تفکیکی این آثار از این قرار است: 812 اثر مستند، 349 اثر داستانی، 146 برنامه تلویزیونی، 164 اثر پویانمایی و موشن‌گرافیک، 204 کلیپ و نماآهنگ، 251 فیلمنامه، 45 نقد و مقاله و 161 اثر در بخش فیلم ما.
همچنین آمار تفکیکی آثار بخش‌های مختلف مستند هم به این شرح است: جنگ اقتصادی 59 اثر، بیداری اسلامی 262 اثر، تاریخ 117 اثر، جنگ نرم 127 اثر، ملت قهرمان 160 اثر و نقد درون‌گفتمانی 87 اثر.
مسؤول روابط‌عمومی جشنواره عمار درباره بخش‌های مختلف این رویداد از جمله فراخوان‌های مردمی به جام‌جم می‌گوید: جشنواره از تشکل‌های مردمی و افراد حقیقی و همه موسسات دعوت کرد تا موضوعات و دغدغه‌های مدنظر خود را در حوزه تولید، در قالب فراخوان از سینماگران بخواهند و در این فراخوان، به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کرده‌اند هدیه‌ای مادی (نقدی و غیرنقدی) یا معنوی اختصاص دهند. جایزه بشاگرد: از سوی «زنان شاغل در کارگاه صنایع دستی بشاگرد»، برای بهترین اثر در موضوع «ترویج کار و تلاش»، جایزه عثمان دَن فودیو: از طرف شیخ ابراهیم زکزاکی از نیجریه برای بهترین اثر با موضوع «حرکت اسلامی در آفریقا»، جایزه شهید رجایی: از طرف حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، برای بهترین اثر پیرامون «سیره مسؤول مردمی و نقد مسؤولان»، جایزه استقامت: از طرف سوران پیامی، قهرمان مستند «آفراندن» از مهاباد به سه اثر برتر با موضوع «الگوهای موفق کارآفرینی» و ... از جمله موارد قابل اشاره در بخش فراخوان‌های مردمی هستند.
عارف جعفری در همین خصوص افزود: جوایز این بخش‌ها هم جنبه مادی دارد و هم جنبه معنوی، به عنوان مثال حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امام جمعه تبریز گفتند که به برنده‌های جایزه شهید رجایی دو سفر مشهد مقدس و یک سفر به کربلا هدیه می‌دهند. ضمن این‌که این جوایز بعد از جشنواره و در خود شهرهایی که مردم فراخوان داده‌اند به برگزیده‌ها اهدا خواهد شد. او درباره بخش معرفی سوژه هم توضیح داد: در این بخش دبیرخانه جشنواره عمار از مردم خواسته است تا سوژه‌های خود را از طریق وب‌سایت جشنواره، به سینماگران پیشنهاد دهند و حتی به‌طور خاص، سینماگران مورد علاقه خود را به ساخت یک سوژه دعوت کنند. به عبارت دیگر فیلمسازان، مساله‌های مردم را در قالب «سوژه‌ها و ماجراهای قابل تبدیل به فیلم» پیگیری می‌کنند. به‌عنوان مثال ممکن است فردی سوژه‌ای را برای ساخت فیلم پیشنهاد کند و آقای حاتمی‌کیا بخواهد از آن سوژه، یک اثر سینمایی بسازد.

اولین اکران مردمی
مسؤول روابط عمومی جشنواره عمار، به اولین اکران مردمی این دوره هم اشاره کرد که از حسینیه «اباعبدا... الحسین» ده ونک در 9 دی شروع شد. فیلم‌های «داستان آینده»، «نوکر یا ارباب» و «بِرَندِه» از مجموعه تیزرهای اقتصاد مقاومتی مدرسه سینمایی عمار در این اکران به نمایش درآمدند. این سرآغاز اکران مردمی نهمین دوره جشنواره بود و در دیگر مساجد، حسینیه‌ها و مراکز و نهادهای کشور هم این اکران‌ها ادامه خواهد داشت.

نشست‌ها و کارگاه‌ها
امسال هم مانند دوره‌های قبلی بعد از نمایش آثار در سینما فلسطین نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها برگزار خواهد شد. آقایان حسن عباسی، حسن رحیم‌پورازغدی و ابراهیم فیاض به‌عنوان سخنرانان محتوایی و آقایان بهروز افخمی و اکبر نبوی هم به‌عنوان سخنرانان سینمایی، نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار را همراهی خواهند کرد. در کنار اینها این دوره از جشنواره عمار، یک‌سری کلاس‌های آموزشی حضوری و مجازی هم در زمینه سینما (هم در بخش حرفه‌ای و هم در بخش مبتدی) برگزار می‌کند.

نکوداشت‌ها
امسال هم همچون دوره‌های قبلی، جشنواره عمار نکوداشت‌هایی را در نظر گرفت. در مراسم افتتاحیه پاسداشتی برای شیخ زکزاکی، رهبر مسلمانان و انقلابیون نیجریه و حامد زمانی، خواننده انقلابی صورت گرفت و در مراسم اختتامیه هم از سیروس مقدم، کارگردان تلویزیون و سینما و سازنده مجموعه پایتخت تجلیل خواهد شد.

نمایش رایگان
تماشای فیلم‌های دوره نهم جشنواره عمار هم مانند دیگر دوره‌ها رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز با مراجعه به سینما فلسطین از فیلم‌ها و برنامه‌های جشنواره استفاده کنند. نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار تا 18 دی ماه ادامه خواهد داشت.

سئانس ویژه کودک و نوجوان
یکی از موارد قابل اشاره در جشنواره فیلم عمار و جدول برنامه‌ها، سئانس ویژه کودک و نوجوان است و همه روزه کودکان و نوجوانان می‌توانند از ساعت 10 و 30 دقیقه تا 12 در سالن یک سینما فلسطین، فیلم ببینند. جعفری در این‌باره گفت: در این بخش و این سئانس، غیر از اکران فیلم‌های ویژه کودک و نوجوان، برنامه‌هایی هم برای آنها تدارک دیده‌ایم. این بخش با مشارکت آموزش و پرورش و در تعامل با مدارس برگزار می‌شود.

در افتتاحیه چه گذشت؟
پاسداشت شیخ زکزاکی رهبر مسلمانان و انقلابیون نیجریه به‌دلیل فعالیت‌های انقلابی و ضداستعماری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم افتتاحیه نهمین دوره جشنواره عمار بود.
نادر طالب‌زاده با اشاره به فعالیت‌های جهاد سازندگی در آفریقا و درخواست احیای این نهاد ادامه داد: بنده به آینده خوشبین هستم؛ خوشبختانه عمار جایگاه خود را پیدا کرده است. شخصیت شیخ زکزاکی مستعد بودند و قاره آفریقا را به سرعت متحول کردند. انقلاب اسلامی وعده اش برای مستضعفان عالم است و ایشان اثبات کردند انقلاب اسلامی می‌تواند دنیا را متحول کند و می‌توانیم این انقلاب جهانی را جهانی‌تر کنیم. بعد از صحبت‌های طالب‌زاده، دختر شیخ زکزاکی روی صحنه آمد و دقایقی درباره پدرش صحبت کرد.
از دیگر بخش‌های مهم دیگر افتتاحیه، نکوداشت حامد زمانی، خواننده سرودهای انقلابی بود که با حضور حاج صادق آهنگران و خانواده‌های شهیدان احمدی روشن و خالقی پور انجام شد.
زمانی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: من لایق تجلیل نیستم. تجلیل‌ها باید از شما از پدر مادرها از احمدی روشن‌ها و از تمام کسانی که برای آنها آهنگ خوانده‌ام صورت بگیرد. آهنگران هم در این بخش گفت: کل تلاش‌هایی که در جنگ تحمیلی و همچنین توسط مدافعان حرم در سوریه و توسط دست‌اندرکاران عمار صورت می‌گیرد هدفش این است که اسلام ناب محمدی جهانی شود. امروز اسلام جهانی شده است و تلاش ما باید برای ظهور باشد تا با ظهور حضرت مهدی همه در رکاب او باشیم و به شهادت برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها