گزارش جام‌جم از واکنش بازارهای ایران به بازگشت تحریم‌های آمریکا

روز آرام بازار

اولین روز هفته، بازارهای مختلف کشور روز آرامی را سپری کردند و تحریم‌های آمریکا نتوانست در هیچ بازاری تلاطم ایجاد کند.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۸۹

دیروز قیمت ارز در بازار آزاد، نوسان اندکی داشت و بازار سرمایه هم رشد محدودی کرد. با این‌که اثرگذاری بازگشت تحریم‌های آمریکا از لحاظ فنی چند ماهی طول خواهد کشید، اما قطعا آمریکایی‌ها قصد داشتند با فضاسازی روانی درباره این‌که این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌های تاریخ است، اوضاع اقتصاد ایران را از لحاظ روانی، آشفته کنند. با این حال، روز گذشته مردم و فعالان بازارهای کشور نشان دادند که از لحاظ روانی نیز نسبت به فضاسازی‌های آمریکا، سنجیده‌تر عمل می‌کنند

تأثیر بازگشت تحریمها موضوعی است که این روزها زیاد مطرح شد، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی کشور از اثر کم تحریم بر اقتصاد میگویند. به گفته کارشناسان، اقتصاد ایران سالهاست که زیست در تحریم را تجربه میکند و مساله تحریمهای آمریکا موضوع جدیدی محسوب نمیشود.

آمریکا از ماهها قبل با راهاندازی جنگ اقتصادی که وجهه روانی آن بسیار بالاست، تلاش کرد تا بگوید بدترین تحریمها را علیه ایران فعال خواهد کرد. این کشور ماههاست تلاش کرده تا فروش نفت ایران به عنوان شاهراه تأمین مالی را به خطر بیندازد و ارتباطات بانکی ایران با دنیا را تحتالشعاع قرار دهد، اما واقعیت آن است که اکنون به نظر میرسد هر آنچه باید در اقتصاد ایران اتفاق میافتاده، به وقوع پیوسته و شوک یا تکانه جدیدی در راه نیست. البته نباید فراموش کرد آنچه اتفاق افتاد هم بیش از آنکه ناشی از اقدامات دولت آمریکا باشد، ناشی از سوءمدیریت در اقتصاد ایران بود.

آرامش در بازار ارز

خوشبختانه قیمت ارز کاهشی است. این گفته رضــــــــاترکاشــــوند، دبیرکــل کانـــــــــون صرافان ایران به خبرنگار ماست. وی افزود: با توجه به اینکه شنبه روز اول بعد از اعلام بازگشت تحریمهای آمریکا بود و بیشتر از همیشه باید اثر روانی روی بازار میگذاشت شاهد آرامش در بازار ارز بودیم و امیدواریم این آرامش تا پایان سال ادامه داشته باشد.

روز شنبه نرخ دلار در بازار آزاد از بالای حدود 15 هزار تومان به 14 هزار و 200 تومان رسید و یورو نیز با کاهش 200 تومانی به 16 هزار و 900 تومان رسید. این در حالی است که در تحریمهای اولیه آمریکا بازار به شدت تحت تأثیر شرایط روانی قرار گرفت و قیمتها روند افزایشی را طی کرد، اما در تحریمهای جدید بازار هیچ واکنشی نشان نداده است.

حداقل نوسان در بازار طلا

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به وضعیت بازار طلا اشاره کرد و به جامجم گفت: شنبه، بازار طلا ساعات بدون تنشی را سپری کرد و تحریمها هیچ اثری در این بازار نداشت. البته این همه ماجرا نیست و اگر سیاستهای اقتصادی نادرست در داخل به کار گرفته شود حتما روزهایی که در آرامش سپری میشود کوتاهمدت خواهد بود. محمدولی افزود: تحریمها 30 تا 40 درصد در اقتصاد ایران تأثیر دارند و بیشتر مشکلاتی که در حوزه اقتصاد مشاهده میشود مربوط به داخل است و نیاز به راهکارهای برونمرزی ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا در ابتدای برخی شوکهای بیرونی بازارها به سرعت واکنش نشان میدهد، گفت: مشکلات اقتصادی داخل، دلیل واکنش بازارها به مسائل بیرونی است. اگر سیاستهای اقتصادی که در داخل به کار گرفته میشود مورد توجه مردم باشد هیچوقت برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای مختلف ورود نمیکنند، اما برخی افراد برای اینکه ارزش پولشان را حفظ کنند به بازارها وارد میشوند.

دیروز در بازار طلای تهران یک گرم طلای 18 عیار با قیمت 417هزار و 840تومان و هر قطعه سکه امامی با قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد.

همچنین هر قطعه سکه طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 250 هزار تومان و نیم سکه با 2 میلیون و 300هزار تومان عرضه شد. ربع سکه بهار آزادی و سکه گرمی نیز به ترتیب با قیمتهای یک میلیون و 300هزار تومان و 680 هزار تومان به دست متقاضیان رسید.

تحریمهای آمریکا حرف جدید ندارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ازسرگیری تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران تصریح کرد: این تحریمها حرف تازه و جدیدی برای کشور ندارد.

مسعود خوانساری در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: تحریمهای آمریکا با وجود مخالفت قاطع اتحادیه اروپا همانند پیشبینیها از سر گرفتهشده است. این تحریمها حرف تازه و جدیدی برای ما نیست. خوشبختانه این بار اتحادیه اروپا با وجود تمام محافظهکاریها در رفتارهایش همراه ایران است؛ اما تحریمها برای دولت میتواند یک تلنگر باشد که در مورد شرایط اقتصادی کشور واقعبینانه و شجاعانه تصمیم بگیرد.

وی افزود: هماکنون فشار تورمی بر خانوادهها تحمیل میشود و بخصوص افراد کمدرآمد بیش از اقشار پردرآمد تحت این فشار قرار دارند. این طبقات در حالی که از یارانههای دولتی بهرهمند نیستند، هزینههای آن را پرداخت میکنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در شرایط تحریمی باید بهدقت در مورد شیوه استفاده از منابع تصمیمگیری کرد. در حال حاضر بخش مهمی از منابع کشور از طریق پرداخت غیر هدفمند و غیراقتصادی یارانه بنزین هدر میرود. مطالعات ما نشان میدهد که اقشار ثروتمند جامعه ایران ۲۳برابر بیشتر از اقشار ضعیف و متوسط از یارانه بنزین استفاده میکنند.

خوانساری خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از یارانه بنزین از طریق قاچاق سوخت به کشورهای همجوار منتقل میشود و درنتیجه اقتصاد ایران به افغانستان و پاکستان هم یارانه میدهد.

وی خاطرنشان کرد: دولت در این مقطع میتواند تصمیم بگیرد که به هر فرد ایرانی و نه هر خودرو ماهیانه عددی نزدیک به ۷۵هزار تومان یارانه حملونقل بدهد که در جمع سهم هر خانوار از یارانه نقدی به عدد ۲۵۰ هزار تومان میرسد.

مردم میتوانند از این یارانه برای جبران هزینههای حمل ونقل و همچنین کاهش بخشی از فشار تورمی استفاده کنند.

خوانساری نوشت: دولت هم به میزان ۳۰هزار میلیارد تومان در هزینههای جاری خود صرفهجویی میکند که از این منابع میتوان برای توسعه اقتصاد کشور کمک گرفت.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: ضمن اینکه امکان توسعه حملونقل عمومی هم برای کشور مهیا میشود. میزان قاچاق سوخت به کشورهای همسایه هم کم میشود و درنهایت شکلی دقیقتر از عدالت اجتماعی در کشور برقرار میشود..

سازگاری بورس با تحریم

دیروز شاخص کل بورس 81 واحد رشد کرد و به 448/183 واحد رسید. از آنجا که بازار سرمایه، بخش آیندهنگر اقتصاد محسوب میشود، به نظر میرسد طی سه ماه گذشته تحریم تأثیر خود را نشان داده و اعمال آن در آینده شوک قابل توجهی به این بازار وارد نمیکند. کارشناسان میگویند تحریمهای جدید آمریکا در سریعترین حالت که واقعا درآمدهای اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار بگیرد یک سال دیگر روی اقتصاد اثر میگذارد. با توجه به اینکه ایران رابطه خوبی با همسایههای خود دارد و همچنین عدم همراهی کشورهای اروپایی با برنامههای آمریکا، به نظر میرسد تحریمهای جدید اثر کمتری از آنچه اکنون همه تصور میکنند داشته باشد. به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، گرچه تحریمها اثر کوتاهمدت خود را میگذارد، اما اینکه بگوییم در بلندمدت باعث میشود بازار سرمایه مشکل پیدا کند صحیح نیست.

حقیقت این است که اثرات تحریمها بر شرکتهای بورسی آنچنان زیاد نیست؛ بعضی شرکتها مستقیما محصول صادراتی دارند که قاعدتا از بابت تحریمها ممکن است حجم فروش آنها دستخوش تغییراتی شود؛ کما اینکه قبلا هم در تجربه سال 92-91 این اتفاقات ملاحظه شده بود، اما به تبع اینکه نرخهای جهانی بالا رفته و دلار هم افزایشی شده، آنچنان در سودآوری آنها تأثیر منفی ندارد.

سایر صنایع نیز که بخش زیادی از آنها فروش داخلی دارند عموما محصولات خود را به صورت داخلی در بورس کالا و بورس انرژی عرضه میکنند و با مشکل تقاضا مواجه نیستند.

در همین زمینه، بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تأثیر 13 آبان بر بورس کشور، گفت: ریسکهایی که تحریمهای هستهای به اقتصاد کشور وارد میکند تا حد زیادی به واسطه تعامل با کشورهای اروپایی کمرنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه به نقاط مثبت بازار اشاره کرد و گفت: در این زمینه رسانهها باید نکات مثبت بازار سرمایه را به مردم یادآوری کنند، زیرا تجمیع تمام مؤلفههای بورسی حاکی از وجود نشانههای سودآوری این بازار است.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی هم در پاسخ به این سؤال که بازار سرمایه پس از 13 آبان به کدام سمت میرود، گفت: 13 آبان، رویدادی سیاسی در انتظار کشور است، اما باید قبول کرد که تحریمها مقوله جدیدی برای کشور ما نیست و طی حداقل 20 سال گذشته تحریمهایی با شدتهای متفاوت را داشتهایم.

وی تصریح کرد: بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بازدهی حدود 100 درصدی داشته اما هنوز هم نسبت به سایر بازارهای موازی ظرفیت رشد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها