یک آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

مهارت فرزندپروری باید به خانواده های نوپا آموزش داده شد

8 اکتبر هر ساله بنام روز جهانی کودک در تقویم روزشمار تمامی کشورها ثبت شده است. این روز که در تقویم ما ایرانی ها برابر با 16 مهر ماه بوده، بهانه ای‌ست تا کمی بیشتر در رابطه با مسائل و مشکلات کودکان کنکاش کنیم. امروزه یکی از مواردی که بیش از پیش در میان زوجین دیده می شود، «گریز از فرزند آوری» است، این پیامدهای ترس از فرزند آوری تنها گریبان گیر خانواده ها نمی شود بلکه آینده یک جامعه را نیز تهدید می کند.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۲۲
مهارت فرزندپروری باید به خانواده های نوپا آموزش داده شد

دکتر مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد :فرزند آوری یکی از اهداف اصلی پیوند های زناشویی بوده و ضامن تداوم نسل ها در جامعه بشری است. فرزندآوری به عنوان هدف زندگی مشترک می تواند دنباله تعلیم و تربیت نسل های بعدی جوامع باشد، متاسفانه به دنبال فرهنگ غلط دوران های گذشته و شعار "فرزند کمتر و زندگی بهتر" امروزه برخی از خانواده های نوپا نسبت به فرزندان آوری با نگاهی توام با شک و تردید می نگرند.

وی افزود: خانواده ها از نظر فرزندآوری به محور های مختلفی تقسیم می شوند. خانواده های نوپا و در انتظار فرزند، خانواده های دارای یک یا دو فرزند، خانواده هایی که فرزند آنها به سن رشد رسیده و از آنها جدا شده است.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: البته نباید نقش مشکلات اقتصادی را در معقوله فرزند آوری دست کم بگیریم. چراکه در خانواده های تک فرزند علاوه بر شرایط روحی نامناسب فرزندان و گرایش آنها به دوستی با دیگر کودکان و نوجوانان باید توجه داشت که خانواده های تک فرزند همواره در معرض خطر تربیتی فرزندان هستند.

ابهری خاطرنشان کرد: حدود 85 درصد از خانواده های تک فرزند، نگرانی خود را از گرانی و تورم در رابطه با اکراه فرزندآوری اعلام کرده و سایرین نیز به دلیل مسئولیت فرزندداری و فرزندپروری از این کار بسیار نیکو خودداری می کنند. زیرا برخی از زوجین بر این باوراند فرزند آوری باعث جلوگیری از آزادی ها و موجب زحمت بیشتر آنها گردد.

به گقته وی، البته اگر دولت بسته های حمایتی مانند بهداشت و درمان، تامین شیرخشک و پوشک، تهیه پوشاک کودک را تا دو سالگی برای خانواده ها رایگان نماید و یا در کنار ادارات و سازمان ها، مهد های رایگان تدارک ببینند، قطع به یقین در آمار ازدیاد فرزندان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

این آسیب شناس اظهار داشت: باید از نظر مهارت فرزندآوری و فرزندپروری قبل از ازدواج و یا خانواده های نوپا حتما آموزش ها و مهارت های زندگی در محورهای گفته شده برای جوانان ترتیب داده شود تا به آنها اهمیت مادر و پدر بودن و تربیت فرزندان یادآوری گردد.

ابهری در پایان گفت: کمبود فرزندآوری باعث خواهد شد جامعه ما که یکی از جوان ترین جوامع در دنیا است، در 20 سال آینده با شیب تندی با سالمندی در اجتماع رو به رو گردد. در این صورت ناچار به وارد کردن نیروی کار خواهیم بود. امروز دولت و خانواده ها باید به فکر فردای کشور و نیروی جامعه باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها