نگاهی به راه‌های درآمدزایی از طریق برنامه‌های سریالی صوتی

فوت و فن کوزه‌گــری در چــرخه پادکست

یکشنبه هفته پیش (هشت مهر) روز جهانی پادکست بود. پادکست، به زبان ساده به محتواهای سریالی و مرتبطی گفته می‌شود که عمدتا به صورت صوتی و در اینترنت منتشر می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۶۲

این پدیده، در سالهای اخیر موفقیت زیادی داشته، تا جایی که این روزها شاهد برنامههای بسیار باکیفیت و اثرگذاری با فرمت پادکست هستیم. در کشور ما هم سالهاست افراد زیادی به این جریان پیوستهاند و محتواهای متنوعی را – حتی شده به شکل غیرمستمر – تولید میکنند و با مخاطبان علاقهمند به اشتراک میگذارند. جالب این که از طریق تولید پادکست، میتوان درآمدزایی کرد، اما چگونه؟

همکاری با اسپانسر

زخمخوردهها میدانند که همکاری با اسپانسر – بخصوص در کشور ما که فاصلهای تقریبا زیاد با ایدهآلهای کارآفرینی دارد – به معنی دخالتهای متعددی در سبک کارِ کننده اصلی است. این که چقدر از این دخالتها بجا و چقدر نابجاست، به اسپانسر بستگی دارد، اما جدا از همکاری با اسپانسر به سادهترین شکل ممکن، که CPM یا Cost Per Impression(همان هزینه بابت هر کلیک) است، راههای دیگری وجود ندارد که بتوانید بدون رو انداختن به سرمایهگذار مداخلهگر، کار خودتان را کرده و درآمد هم داشته باشید.

ایجاد رابطههای کاری

یکی از فرصتهایی که پادکست پیش پایتان میگذارد، برقراری رابطههای کاری است. اصولا همه دوست دارند پادکستهایشان را با مهمانهای دانهدرشت و معروف برگزار کنند – شبیه برخی رسانههای فعال که به هرسلبریتیای تریبون میدهند – اما به خاطر داشته باشید این پادکستها میتوانند بهترین موقعیت برای یافتن همکاران جدید باشند. فرض کنیم دستی در فروش ماشین دارید و از قضا عشقتان به این مقوله، شما را مجاب به تولید پادکستی در زمینه خودرو کرده است. میتوانید کسانی را مهمان پادکست خود کنید که هم برای آنها خوب باشد، هم بعدا بتوانید شراکت خوبی با آنها داشته باشید. این به معنی فدا کردن کیفیت پادکست شما نیست.

اگر پادکست را جولانگاه شرکای یاوهگو کنید، ریزش مخاطب و سقوط ارزش کارتان تنها عایدی چشمگیر این تصمیم اشتباه خواهد بود. حالا فرض کنید مربی بدنسازی هستید و فروشگاه مکمل هم دارید. از قضا از برخی خلافهای بازار کار خود مطلع هستید – مثلا مکملهای تقلبی را خوب میشناسید – و میتوانید مردم را در این زمینه آگاه کنید. از این راه، در کنار تثبیت اعتبار و صداقت فردیتان میتوانید مغازه خود را هم به مردم معرفی کنید و با ارائه تخفیفها و امتیازات خاص برای مخاطبان پادکستتان، هم به پادکستهای بعدی رونق بدهید، هم مغازهتان. ناگفته روشن است این مورد هم لازمهاش صداقت است و اگر در دنیای مجازی بخواهیم زیرآبی برویم، به همان سرعت که اوج میگیریم، به همان سرعت هم سرمان را زیر آب میکنند!

در نقش یک مربی

نظرتان درباره آموزش از طریق پادکست چیست؟ همین حالا در فضای مجازی، مربیهای موفقی در زمینههای خودسازی، خودباوری و اخلاق داریم که با محتوایی مشابه پادکست فعالیت میکنند و اتفاقا کارشان رونق بسیار خوبی هم دارد. در زمینه انگیزش، متاسفانه شرایط نابسامانی را شاهد هستیم و سودجویان این عرصه به ندرت از تخت سلطنت افکار سادهاندیش به زیر کشیده میشوند، اما مواردی تخصصی مثل اقتصاد، مهاجرت، زندگی زناشویی و کلا مواردی که «راهکار حقیقی» ارائه میدهند هم جایگاه خوبی دارند، هم درآمد خوبی! هرچقدر نفوذ به دسته سودجویان – به مدد مافیاهای قوی – سخت است، راه یافتن به جمع نخبههای موثر راحت است؛ به شرطی که قبلش مرارتهای لازم برای کسب سواد را کشیده باشید. مخاطب را که مطیع کنید، دورههایتان را با ولع خریداری و استفاده خواهد کرد.

بازاریابی رابطهمند

بازاریابی رابطهمند هم از راههایی است که در ایران میتواند جواب بدهد. قضیهاش هم این است که شما با وبسایتی – مانند فروشگاههای لوازم الکترونیکی، کتاب و موسیقی – قرارداد میبندید تا به ازای هرفروشی که از طریق سایت شما و به توصیه شما انجام میشود، درصدی را تصاحب کنید. این بار فرض کنید همکار ما هستید و نقد «بازی» یا لوازم الکترونیکی مینویسید. مثلا فلان عنوان را بشدت توصیه میکنید و مخاطب هم مستقیما از طریق پیج پادکست شما به سایت فروشندهاش مراجعه کرده و خرید را انجام میدهد. فقط در این مورد هم حواستان جمع باشد باید محتوایی با زبان و لحن مناسب تولید کنید که کار هر کسی نیست. آنهایی که هرچه میبینند به به و چه چه میکنند، کم کم بیآبرو میشوند و احیای آبرویی که تدریجا از بین رفته کار حضرت فیل است!

چاپ کتاب و کمکهای مردمی

پادکستسازانی بودهاند که قریحه و علاقه نویسندگی هم داشتهاند. اینها پس از چندوقت، محتوای پادکستهایشان را گلچین کرده و به اضافه پانوشتهای خواندنی، به کتاب تبدیل کرده و پول خوبی به دست آوردهاند. یک راه دیگرش، دریافت کمکهای مردمی است که سایتهای معروف و خوشنامی هم در این زمینه در ایران مشغول به کار هستند و خودتان مستقیم هم میتوانید وارد گود شوید. اگر بتوانید در طول دوره تولید پادکستتان، روابط خوبی ایجاد و مخاطبهای تخصصی باارزشی را دور خود جمع کنید – مثلا اگر به عنوان منتقد و خبرنگار عرصه خودرو، دو هزار مخاطب نمایشگاهی داشته باشید، بسیار باارزشتر از بیست سی هزار مخاطب عشق ماشین است که برایتان سود ندارند – میتوانید قدمهای درشتی بردارید.

در نهایت، باز هم تاکید میکنیم فقط به صرف این که پادکستری آینده دارد، وارد آن نشوید. فقط اگر تخصصی برای ارائه و حرفی برای گفتن دارید به این عرصه پا بگذارید. صداقت و راستگویی را هم فراموش نکنید.

اسرار محکمکاری

در روز جهانی پادکست در سالن همایشهای بینالمللی کتابخانه ملی ایران، رویدادی به نام «دغدغههای تولید پادکست در ایران» برگزار شد که مدیرعامل پلتفرم شنیداری شنوتو، حرفهای جالبی را درباره جایگاه این رسانه در ایران مطرح کرد. امیرحسین مددی با ذکر تاریخچه کوتاهی از پادکست، به رشد بالای میزان مخاطبان این رسانه طی سالهای 2008 تا 2018 اشاره کرد و از سهم 52 درصدی مردان و 48 درصدی زنان در تشکیل طیف مخاطبان جهانی پادکست خبر داد. او نسبت مخاطبان زن به مرد ایرانی را
65 به 35 اعلام کرد و با تاکید بر این که هنوز در جذب مخاطبان خانم، فرصت و ظرفیت داریم، ابراز امیدواری کرد تا دوسال آینده در ایران نیز به آماری مشابه آمار جهانی دست بیابیم.

در پنل اول این رویداد به نکات مفیدی در تولید پادکست اشاره شد از جمله این که پادکست لزوما یک کار حرفهای نیست، اما این دلیل نمیشود که بیگدار به آب بزنیم و باید با تعیین موضوع و محتوای مناسب و پایدار به طور مستمر در حال تولید باشیم. حفظ هویت و برندینگ پادکست نیز در طول تولید و انتشار بسیار اهمیت دارد. برای تولید محتوای خوب باید توجه خاصی هم به بازخوردهای مخاطب داشته باشیم و آنها را در کارهای بعدی لحاظ کنیم. باید از کپی و تقلید از نمونههای موفق پرهیز کرده و در فرآیند تولید تلاش کنیم غیرقابل پیشبینی، عاطفهبرانگیز و ساده عمل کنیم تا بتوانیم احساس و ادراک مخاطب را بخوبی قلقلک بدهیم.

در پنل دوم، بحث درآمدزایی از پادکست مطرح شد. طبق صحبتهای سخنرانان این پنل میتوان نتیجهگیری کرد که پادکست یک محل کسب درآمد است و مدل کسب و کاری دارد، اما در حال حاضر این مقوله در ایران چندان شناخته شده نیست و باید توجه شرکتهای تبلیغاتی را به آن جلب کرد تا بتوان درآمد خوبی را روانه این عرصه در کشور کرد. پادکست، لزوما محصول نهایی نیست و میتوان به آن به عنوان محمل و واسطهای برای درآمدزایی نگاه کرد. از آن جایی که پادکست مخاطبان خاص خود را دارد، میتوان از آن برای شبکهسازی میان مخاطبان استفاده کرد. شاید سادهترین راه برای کسب درآمد از طریق پادکست، جذب اسپانسر باشد که برای این مورد، باید توانایی لازم را برای اقناع سرمایهگذار داشته باشید. البته ارزانی و سهولت دسترسی پادکست، کار شما را تسهیل میکند. راه دیگر کسب درآمد نیز تولید محصولات جانبی است. در نهایت، باید در جذب اسپانسر نهایت دقت را داشت و واقعا نیاز به داشتن آن را حس کرد.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها