با تهیه‌کنندگان سلام بمبئی، مغزهای کوچک زنگ زده و هفت ماهگی حرف زده‌ایم جهش دلار چه تاثیری روی تولید سینمایی دارد

ورود زیر 2 میلیارد ممنوع!

وقتی افزایش بی رویه و سرسام آور قیمت ارز و دلار، تاثیر منفی خود را روی جامعه می‌گذارد یا دست کم همه به نوعی با تبعات آن مواجه می‌شوند، بعید است هنر- صنعتی مثل سینما از این کارزار اقتصادی جان به سلامت ببرد.
کد خبر: ۱۱۵۶۷۷۷

این بیثباتی و وضع نابسامان ارزی، تاثیر منفی مستقیمی بر اقتصاد سینما و بحث تولید فیلمها دارد و همه گروههای تهیه و تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با آن دست و پنجه نرم میکنند.

وضع بد اقتصادی، بهطور دومینووار خودش را در سینما نشان داده و همه بخش ها اعم از هزینه اجاره تجهیزات، اجاره لوکیشن، دستمزد بازیگران و عوامل و حتی پذیرایی و حمل و نقل را هم دربرگرفته است.

در گزارش امروز جامجم، سراغ برخی سینماگرانی که در حوزه تهیه و تولید فیلم فعالیت دارند، رفتیم تا نظر آنها را درباره تاثیرات رشد شتابان قیمت دلار بر اقتصاد سینما جویا شویم.

کاهش کیفیت

جواد نوروزبیگی، تهیهکننده سینما که فیلمهایی چون تابستان داغ، ماحی و سلام بمبئی را در کارنامه دارد، در گفتوگو با جامجم تاثیر افزایش بیرویه قیمت دلار بر اقتصاد سینما و تولید فیلم را کاملا مشهود دانست. او که این روزها مشغول تهیه دو فیلم سینمایی «زهرمار» (جواد رضویان) و «رحمان 1400» (منوچهر هادی) است، درباره این مساله گفت: هفته پیش قرارداد روزانه ما با راننده، 120 هزار تومان بود، اما این هفته این رقم به 130 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. در حدود 20 روز، مجبور شدم ده آشپزخانه که غذای بیرون بردارند را عوض کنم چون مدام قیمتها بالا میرود اما کیفیت غذا پایین میآید. همه اینها بهدلیل آشفتگی بازار است. این موضوع خودش را در خرید لباس، آکسسوار، لوازم مصرفی گروه فیلمبرداری که عموما خارجی است، تجهیزات فیلمبرداری و دستمزدهای بازیگران، عوامل دیگر و... نشان میدهد.

نوروزبیگی افزود: تاثیر این وضع بر تولید فیلم طبیعی است، چون ما هم از همین بازار خرید میکنیم، ما هم در این بازار خانه و ماشین برای فیلمبرداری اجاره میکنیم. بنابراین افرادی هم که با ما کار میکنند، دستمزدهای خود را برمبنای همین بازار تعیین میکنند.

این تهیهکننده سینما ادامه داد: هزینه تولید نسبت به سال گذشته در سینما حدودا 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر وضع همینطور ادامه کند، وضعیت تولید در سینما بشدت شرایط سختی را پیشرو خواهد داشت. حتما که از کیفیتها کاسته خواهد شد، برای اینکه مجبوریم از عواملی استفاده کنیم که غیرحرفهایتر هستند یا از افرادی استفاده کنیم که عضویت خانه سینما را ندارند، اما کاربلد هستند.

نوروزبیگی گفت: هنوز با این اوضاع گرانی، بلیت سینماها گران نشده، اما شک نکنید که تاثیر این وضع تاثیر منفی خود را بر فروش فیلمها و استقبال مردم هم گذاشته است و ما ریزش مخاطب داشتهایم. وقتی اوضاع و احوال اقتصادی مردم خوب نباشد، یکی از جاهایی که آن را حذف میکنند، سینما رفتن است.

رکود سنگین در تولید

سعید سعدی، تهیهکننده فیلمهایی چون مغزهای کوچک زنگ زده و آرایش غلیظ در گفتوگو با جامجم تاثیر افزایش بیرویه و سرسامآور قیمت دلار و ارز را بر تولید فیلمها کاملا محسوس دانست و گفت: مصداقیترین مورد در این موضوع، افزایش هزینههای پذیرایی در پروژههاست. هزینههای صحنه 100 تا 150 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی هزینه‌های لوکیشن افزایش پیدا کرده است. بخصوص در بحث دستمزدها، با افزایش هزینه‌ها روبه رو هستیم. حتی پروژه‌هایی داریم که از سال گذشته با عوامل آن قرارداد داشتیم، اما چون مستمر بوده همه صدایشان درآمده و مدعی هستند با این شرایط دیگر نمی‌توانند کار کنند و باید تغییری در دستمزدها ایجاد شود. هزینه‌های تولید بسیار ناهنجار شده و به نظرم قابل کنترل هم نیست. وقتی یک آب معدنی که قبلا 500 تومان می‌خریدی و الان شده 1030 تومان دیگر چه انتظاری دارید؟

تهیه‌کننده فیلم‌های اینجا بدون من و گیلانه افزود: یقینا با این اوضاع، رکود سنگینی در درازمدت در تولید فیلم خواهیم داشت، چون سرمایه‌گذاری در این زمینه مشکل خواهد بود. ضمن این‌که از آن‌طرف چون نقدینگی مردم کم می‌شود، در بازگشت سرمایه فیلم‌ها هم تاثیر می‌گذارد و مردم دیگر مثل سابق از فیلم‌ها استقبال
نخواهند کرد.

سعدی گفت: اگر قبلا حدود هزینه تولید فیلم، یک میلیارد تومان بود، الان فکر نکنم با این شرایط هیچ فیلمی کمتر از دو میلیارد و یک میلیارد و 800 میلیون تومان، قابل جمع شدن باشد.

گناهی به نام احتکار

پیمان جعفری، تهیه‌کننده، مجری طرح و مدیرتولید سینما که فیلم‌هایی چون امیر، انزوا و هفت ماهگی را در کارنامه دارد، درباره اثرات افزایش قیمت ارز در تولید فیلم به جام‌جم گفت: کوچک‌ترین تاثیری که افزایش دلار بر سینما و در تولید داشته، غذای گروه است. همین امروز پرسی 2000 تومان به غذا اضافه شده است. مدیر آن رستوران هم حق دارد، چون مرغ 7000 تومانی شده 9500 تومان. همین‌طور فیلتری که رولی 400 می‌خریدیم را الان باید رولی 600 بخریم. هارد فیلمبرداری که قیمتش کلی افزایش پیدا کرده است. آنهایی که دوربین اجاره می‌دهند، اکثرشان اینها را قسطی خریده‌اند و قسط‌ها را هم به یورو پرداخت می‌کنند. طبیعی است که همین ها باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و رقم تولید فیلم‌ها را گران می‌کند. اگر قبلا به‌عنوان مثال هزینه تولید یک فیلم، یک میلیارد تومان بود، الان این رقم به یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده و حداقل حدود
50 تا 60 درصد گران‌تر شده است.

این سینماگر افزود: چون سینما یک بخش خصوصی است، قطعا در ادامه با رکود مواجه خواهیم شد و تولید آثار محدود میشود.

جعفری همچنین از احتکار وسایل و تجهیزات لازم در بازار خبر داد و گفت: نکته تاسف بار این که همه چیزهایی که برای فیلمبرداری و تولید نیاز داریم، وجود دارد اما وقتی برای خرید آن مراجعه می‌کنیم، می‌گویند نداریم! یک پارچه ساده برای لباس بازیگران در بازار گیر نمی‌آید، این خیلی بد است. من مطئنم وجود دارد و این اجناس موجود است. این احتکار است و گناه دارد.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها