جامعه‌شناسان در دهه‌های اخیر همواره با این پرسش اساسی مواجه بوده‌اند که چه چیزی به سبک زندگی بشر شکل می‌دهد؟ در این زمینه دو دیدگاه کلی وجود دارد، نخست ابزارسازی و دوم اندیشه‌ورزی. یعنی از منظر جامعه‌شناسی ابتدا ساخت ابزارهای بیشتر و به عبارت دیگر، پیشرفت فناوری باعث شکل‌گیری سبک زندگی انسان‌ها می‌شود و در ادامه، این تحولات فکری جوامع است که می‌تواند سبک زندگی انسان‌ها را دچار تغییر کند.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۴۷

بر این اساس، می‌توان گفت تحولات سریع فناوری در دنیای مدرن سبب شده است سبک زندگی و تفکرات انسان‌ها با سرعت بالایی دستخوش تغییر شود که براثر این تغییرات، انسان‌های امروزی به افراد تنوع‌طلب و تجمل‌گرایی تبدیل شده‌اند که به همه چیز با عینک مادیات می‌نگرند.

این تغییر و تحول‌ها در روابط درون خانواده‌ها نیز اثر گذاشته و موجب کاهش ارتباطات عاطفی میان اعضای خانواده‌ها شده است، به‌گونه‌ای که امروزه می‌توان ارتباطات درون‌خانوادگی را با عنوان روابط موزائیکی توصیف کرد. چراکه در جامعه امروز اعضای یک خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان همچون موزائیک‌های بی‌احساسی هستند که با این که همواره کنار هم قرار دارند، هیچ‌گاه یکدیگر را درک نمی‌کنند.

این اتفاق نتیجه تغییر سبک زندگی انسان‌هاست که براثر آن، روابط معنوی به روابط مادی و صوری تبدیل شده و انسان‌ها نیز خودخواه و خودمحور شده‌اند. این انسان‌های خودخواه هم به‌طور طبیعی به تنهایی و انزوا روی آورده و هویت اجتماعی خود را از دست داده‌اند. بنابراین انسان‌ها در دنیای امروز هرکدام به واحدهای مجزایی بدل شده‌اند که هیچ ارتباط عاطفی مؤثری با اطرافیان خود ندارند.

وقتی یک جامعه، گرفتار این بحران می‌شود و در روابط میان انسان‌ها، مسائل مادی جای معنویات را می‌گیرد، در آن صورت دیگر خواسته‌های مادی انسان‌ها با امکاناتی که در اختیار دارند برابر نخواهد بود و افراد هیچ‌گاه در زندگی فردی خود احساس رضایت نخواهند داشت و هنگام تشکیل زندگی مشترک نیز مهم‌ترین هدفشان از ازدواج، برآورده شدن خواسته‌های مادی‌شان خواهد بود. داشتن چنین هدفی از ازدواج، آن را به معامله‌ای تبدیل می‌کند که هیچ‌گاه هر دو طرف در آن سود نخواهند کرد و در نتیجه یکی از طرفین یا هر دوی آنها دائم نسبت به زندگی مشترکشان احساس شکست و سرخوردگی خواهد داشت. در این صورت، هرچه دو طرف براثر تغییرات عرف‌و ارزش‌ها در جامعه امروز بیشتر به مادیات و تجملات روی بیاورند، روابط عاطفی بینشان کمتر شود و در نتیجه، زمینه بروز طلاق در زندگی آنها پررنگ‌تر خواهد شد.

دکتر امانا... قرائیمقدم

جامعهشناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها