کارشناس مد و لباس، گفت: طراحی الگوی مناسب برای دوخت لباس بسیار هزینه‌بر است و تولیدکننده بجای استفاده از الگو، پارچه را در اختیار برشکار قرار می‌دهد، همچنین سایز‌بندی لباس‌ها در ایران مشخص نیست بنابراین نبود الگوی مناسب و سایزبندی مشخص از ضعف‌های صنعت پوشاک است.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۸۱
یک فروشگاه که پوشاک مناسب می فروشد نشان دهید / هزینه بیشتر میپردازم تا لباس مناسب خریداری کنم

سونیا پوریامین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره پوشش مناسب زنان در جامعه اسلامی بیان داشت: نبض بازار به تقاضاها بستگی دارد، اگر نظارت بر بازار عرضه بصورت شدید صورت گیرد تولید کننده موظف است لباس مورد تقاضای مشتری را تولید کند. بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی در کشور می‌گذرد بعنوان زن باحجاب در کشور به بنده فروشگاهی را معرفی کنید که آن چیزی که نیاز دارم را از آن فروشگاه تهیه کنم.

وی ادامه داد: منظور این نیست که تولید پوشاک مناسب نداریم اما این تولیدات بصورت پراکنده در شهر موجود است و تبلیغات نیز برای آن بسیار ضعیف است، این تجربه شخصی بنده برای خرید پوشاک مناسب در سطح شهر است؛ در کشورهای حوزه خلیج‌فارس مثل قطر کویت و امارات، فروشگاه‌هایی بصورت متمرکز وجود دارد که در آن زیباترین لباس‌های باحجاب برای میهمانی عصر، شب و روز همچنین انواع روسری‌، شال‌، جوراب‌های کلفت و انواع آستین که برای حجاب استفاده می‌شود موجود است.

این کارشناس مد و لباس تاکید کرد: با ورود به این فروشگاه‌ها با طیب خاطر می‌توان خرید کرد اما آیا در کشور ما نیز چنین کارهایی صورت گرفته است؟

پوریامین گفت: بعنوان یک ایرانی علاقمندم از فروشگاهی خرید کنم که تنوع و زیبایی را به من بدهد، اما لباس مورد نیازم را می‌دوزم و یا از مزون‌هایی که لباس مناسب برای من دارند خرید می‌کنم؛ جالب است که هر سال نسبت به سال گذشته این قضیه بدتر می‌شود و جاهایی که در رابطه با حجاب نمایشگاه می‌گذارند نیز نمایشگاه‌های شیک و درخوری نیستند.

وی تصریح کرد: آیا در کشور اسلامی ما هنگامیکه نمایشگاه برای پوشاک اسلامی برگزار می‌شود، نباید در بهترین نقطه کشور و در بهترین مرکز نمایشگاهی برگزار شود؟ امثال من باید بتوانند با طیب خاطر لباس را پرو کنند نه پشت یک چادر که حتی نور کافی ندارد و این حق ما نیست.

این کارشناس مد و لباس با بیان اینکه وقتی به فروشگاه‌های معتبر شهر می‌رویم بیشتر مانتوها جلوباز و یا به حدی تنگ و کوتاه است که مناسب استفاده نیست، افزود: تایید می‌کنم که سال‌هاست در این نوع بازارها خرید نکردم و به ناچار متحمل هزینه بیشتری شدم تا بتوانم با پوشیدن مانتویی که سفارش دادم احساس راحتی و آرامش کنم. بخش ساماندهی مد و لباس در این زمینه خیلی زحمت کشیده‌اند و حداقل ۳۰۰ مزون سرپایی خوب را شناسایی کرده‌اند. مزون‌دار تک‌دوز است و بصورت صنعتی کار نمی‌کند بنابراین مانتوی آن نیز گران می‌شود، اما اگر سهم ساماندهی مدل لباس به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده شود تا با نظارت بر آنها لباس‌های شیک و به‌روز را بفروشند، در کارگاه‌های کوچک و در خانه‌ها نیز می‌توانند تولید داشته باشند.

پوریامین با اشاره به اینکه در کشور ما ایرادهای عمده در رابطه با لباس وجود دارد، تاکید کرد: سایز‌بندی لباس‌ها در ایران مشخص نیست و بعنوان مثال سایزهای ۴۰ لباس ها با یکدیگر برابر نیستند، فردی که سایز 40 دارد، گاهی سایز ۴۴ و گاهی نیز سایز ۵۰ را باید تهیه کند و مشکل نیز نبود استانداردسازی و علم درست آن در سایز است. در خیاطی نیز فینیشینگ‌های‌ خوب ندارند و این‌ مورد از نکاتی است که زنان کشور ما در خرید نسبت به آن بسیار ظریف‌بین هستند. در کوپ یک مانتو بالای آن گشاد و پایینش تنگ است.

وی با بیان اینکه این‌ها نکاتی است که تولید‌کنندگان و مزون داران باید به آن توجه داشته باشند، ادامه داد: هنگامیکه به یکی از کشورهای خارجی سفارش لباس داده می‌شود سایز مشخص است اما در کشور ما چنین نیست و برای موفقیت در تجارت پوشاک کشور باید این ضعف ها جبران شود. تا زمانی که بخش پوشاک در کشور صنعتی نشود این مشکل را خواهیم داشت بدین‌منظور باید تولید‌کنندگان خرد با یکدیگر متحد شوند و با ایجاد یک برند به ‌سمت تولید کارخانه‌ای پیش بروند و در نهایت نیز بجای ۵۰ مدل، ۱۰ مدل پرطرفدار خود را تکرار و در سراسر ایران پخش کنند .

این کارشناس گفت: با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر دنیا، لباسی که ۱۵ سال پیش طرفدار داشته همچنان موجود است چرا که طرفداران خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهند مدل‌های جدیدی تولید کنند بهتر از ۱۰ مدل بدهد در ابتدای کار نیز بازاریابی درستی انجام دهند که در این مارکتینگ ها نیز میزان استقبال مشخص می شود. هر ساله جشنواره‌ای بنام تن‌پوش توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، در آن جوانان تیشرت‌های بسسیار زیبایی طراحی می‌کنند اما به تولید نمی‌رسند در حالی که مطمئنم اگر تولید انبوه داشته باشند و در همان فروشگاه‌هایی که اشاره کردم، عرضه شود با توجه به تنوعی که دارد جوان‌ها را جذب می‌کند.

پوریامین تصریح کرد: در این ۴۰ سال برای دختر و پسرها چه کاری انجام شده است از یک طرف گفته می شود چرا عکس اسکلت روی تیشرت است اما تنوعی به انتخابش ندادیم تا او حق انتخاب داشته باشد و باید این کار صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اتحادیه‌ها باید بر فروشگا‌ها و تولیدکنندگان نظارت داشته باشد و با برگزاری دوره‌های آموزشی، تولیدات را به سمت پیشرفت سوق دهند اما متاسفانه بخش آموزش اتحادیه‌ها ضعیف است. استانداردسازی و سایز‌بندی بسیار مهم است و متاسفانه این قضیه اصلا رعایت نمی‌شود. الگوی لباس یک مقوله کاملا تخصصی است اگر الگو خوب باشد بر اساس آن می‌توان مانتوی بسیار خوبی را تولید کرد و سایزبندی‌ها نیز استاندارد می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه الگوی خوب بسیار پر هزینه است، گفت: طراحی الگوی مناسب برای دوخت لباس بسیار هزینه‌بر است و تولیدکننده بجای استفاده از الگو، پارچه را در اختیار برشکار قرار می‌دهد بنابراین نبود الگوی مناسب و سایزبندی مشخص از ضعف‌های صنعت پوشاک است.

پوریامین ادامه داد: برخی کشورها از افرادی که در کشورهای دیگر در زمینه مورد نظر استاد هستند، دعوت به همکاری می کنند تا آموزش‌های لازم در آن زمینه را به دیگر تولیدکنندگان بدهد. در کشور خودمان از کارخانه‌ای بازدید کردم که کت و شلوار برای آقایان تولید می‌کند و برشکار و طراح الگوی خود را از ترکیه آورده و ما بقی کار تولید نیز توسط افراد ایرانی صورت می گیرد و کوپ هایی کت و شلوارهای آن نیز بسیار زیبا بود، با این کار یک تکنولوژی را وارد و به دیگران نیز آموزش می‌دهد.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها