همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۰۶
املاک متوفی و مالیات بر ارث

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

املاک متوفی و مالیات بر ارث

املاک به جا مانده از شخص متوفی، مشمول 7.5 درصد مالیات بر ارث برای طبقه اول، 15 درصد مالیات برای طبقه دوم، 30درصد مالیات برای طبقه سوم می‌شود.

همچنین انتقال حق واگذاری محل (سرقفلی) نیز مشمول 3 درصد مالیات بر ارث برای طبقه اول، 6درصد مالیات برای طبقه دوم و 12درصد مالیات برای طبقه سوم در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث خواهد شد.

مجازات فرار از ادای دین

انتقال مال به دیگری به هر نحو به‌وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه 6 یا جزای نقدی معادل نصف محکوم ‌به یا هردو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقل‌الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد، در حکم شریک جرم است. دراین صورت عین مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌به از محل آن استیفاء خواهد شد.

شفعه چیست؟

«شفعه» به معنای تملک سهم فروخته‌شده شریک به‌وسیله شریک دیگر است. این حق به‌دلیل جلوگیری از ضرر شریک در مال غیرمنقول قابل تقسیم قرار داده شده تا اگر یکی از دو شریک، سهم خود را از طریق بیع به دیگری واگذار کرد، شریک دیگر با پرداخت همان بها به مشتری، سهم شریک خود را تملک و از ضرر خود جلوگیری کند.

قانون مدنی دراین باره بیان می‌کند: هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک، حصه (سهم) خود را به قصد بیع (فروش) به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و حصه مبیعه (سهم فروخته‌شده) را تملک کند که این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می‌گویند.

شکایت از گرانفروشی

برای ثبت شکایت گرانفروشی از سه طریق می‌توانید اقدام کنید: 1ـ ثبت شکایت در سامانه ثبت شکایات مردمی 2ـ ارسال پیامک به شماره 30005691 3ـ تماس تلفنی با شماره 124

جریمه بیمه نکردن کارگر

در صورت ارسال نکردن لیست بیمه دو جریمه مشمول کارفرما می‌شود: 1ـ جریمه عدم‌تسلیم لیست 2ـ جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه

جریمه عدم تسلیم لیست

جریمه عدم تسلیم لیست یا تاخیر در ارسال لیست به میزان 10 درصد و فقط برای یک بار به نسبت جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می‌شود. این وضعیت زمانی روی می‌دهد که کارفرمایی لیست ماه یا ماه‌هایی را ارسال نکند و طبق بازرسی کارگاه بدهکار شودولذا جریمه‌ای معادل 10 درصد از کل بدهی (حق‌بیمه + بیمه بیکاری) برای یک‌بار به وی تعلق می‌گیرد.

در کارگاه‌های پیمانکاری، بابت ماه‌هایی که لیست ارسال نگردیده است، جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری را محاسبه نموده و به کل آن یکبار 10 درصد جریمه تعلق می‌گیرد. چنانچه کارفرما قبل از صدور اجراییه، نسبت به پرداخت بدهی‌های معوقه اقدام نماید از 40 درصد بخشودگی در جرایم بهره‌مند خواهد شد.

جریمه کسر نکردن مالیات

هر شخص حقیقی (مانند دفاتر اسناد رسمی) یا شخص حقوقی (مانند شرکت‌ها و موسسات) که به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مکلف شده‌اند هنگام پرداخت وجه یا هنگام معامله یا هنگام انجام یک اقدام، مالیات مربوطه را کسر یا دریافت نمایند اگر در انجام این وظیفه، تخلف کنند و مالیات مربوطه را کسر ننمایند یا طرفین را ملزم به ارائه رسید پرداخت مالیات نکنند، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مالیات‌دهنده (مودی) در پرداخت مالیات خواهند داشت معادل 10 درصد مالیات پرداخت نشده، جریمه خواهند شد و به ازای هرماه تاخیری که در پرداخت مالیات مربوطه رخ بدهد نیز 2.5 درصد جریمه خواهند شد.

جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه

در صورت عدم پرداخت حق بیمه،جرایم تاخیر پرداخت حق بیمه برای هر ماه 2 درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می‌گردد. جریمه مذکور پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب می‌باشد. درخصوص بدهی‌های مطرح شده در هیات‌های تشخیص مطالبات و تجدیدنظر، تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی است.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها