تولید زیتون قدمت بسیاری دارد که پیدایش و کشت آن به پیش از تاریخ می‌رسد. زیتون را نه به عنوان یک درخت بلکه به عنوان شخصیتی باید شناخت که با سنت‌های فرهنگی و اجتماعی هر کشور و هر منطقه همبستگی پیدا می‌کند. زیتون به دلیل استقامت، تحمل و طول عمر، خصوصا به سبب سازش خود با محیط‌های مختلف بر دیگر درختان برتری پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۰۰

با توجه به این که زیتون را میتوان در اراضی فاقد قابلیت کشت محصولات دیگر نیز مورد کاشت و بهرهبرداری قرار داد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با همین ویژگی روند توسعه کشت این محصول در چند سال گذشته حتی در مناطق خشک کشور نیز امیدوارکننده به نظر میرسد.

براین اساس تولید فرآوردههای زیتون در شهرستان سیروان میتواند در تحقق امر اقتصاد مقاومتی مهم باشد و خوشبختانه کارآفرینان بسیاری در این شهرستان به این عرصه گام نهادهاند و با برنامه ریزی توانستند به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) عمل کنند و در جهت توسعه اقتصاد و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی در بین جوانان این منطقه موثر باشند.

قهرمان لرستانی یکی از کارآفرینان حوزه اقتصاد مقاومتی در شهرستان سیروان است است که با سرلوحه قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی به پرورش روغن زیتون و زیتون شور پرداخته است.

وی عنوان کرد: به سبب این که علاقه زیادی به پرورش زیتون داشتم و به منظور کسب درآمد مناسب و اشتغال زایی دراین عرصه تولیدی شروع به فعالیت کردم و با همکاری اعضای خانواده توانستم این امر را محقق سازم.

این کارآفرین موفق خاطرنشان کرد: با عنایت خداوند و اعطای تسهیلات صدمیلیون ریالی از سوی بسیج سازندگی ناحیه سیروان رونق بیشتری به کسب و کار خود دادم و توانستم این عرصه اقتصادی را گسترش دهم.

این فعال اقتصادی تولید انواع محصولات با طعمهای مختلف را نوآوری و ابتکار در عرصه تولید در کار دانست و گفت: محصولات تولید شده بنده شامل روغن زیتون و شوریجات در سطح بازار شهرستان، استان ایلام و شهرهای مجاور است که به فروش میرسد و درصددم در آینده مازاد آن را با کیفیت بالا برای فروش به استانهای همجوار صادرکنم.

وی با بیان این که شغل و درآمد اصلی او تولید محصولات زیتون است، یادآور شد: درآمد زیتون فصلی است اما به طور تقریبی میتوان گفت میزان درآمد سالانه به 30میلیون ریال در ماه میرسد که برای من بسیار به صرفه است.

لرستانی با بیان این که این محصول بیش از 30نفر را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده است، گفت: باور کنید کسی که به این میدان میآید، خدا جبیش را پر پول میکند البته اگر با عشق و ایمان برای اشتغال خود و دیگران آستینها را بالا بزند.

وی ادامه داد: علاوه بر برداشت از باغات زیتون سیروان، از شهرهای مجاور هم زیتون روغنی خریداری کرده و از آنها روغن تولید و عرضه میکنم.

لرستانی به آسیبها و مشکلات پیش روی تولید فرآوری زیتون اشاره کرد و گفت: نبود وسایل نگهداری و وسایل گرمایشی و سرمایشی کیفیت و مرغوبیت این محصول را تا حدی کاهش داده و امید است با حمایت و مساعدت مسئولان امر این نیاز مبرم برطرف شود.

این کارآفرین سیروانی افزود: کمبود آب برای آبیاری درختان، کمبود وسایل نقلیه برای صادرات زیتون، نبود دستگاههای برداشت زیتون، نبود دستگاه برای هرس زیتونها و پیوند زدن آنها از دیگر مشکلات پیش روست که در صورت حمایت میتواند زمینه فرصتهای شغلی بیشتری را ایجاد کند.

وی بر این باور است که کارآفرینان بویژه در حوزه کشاورزی افزون بر درآمد پایدار برای خود و خانواده در ایجاد اشتغال برای دیگران، افزایش تولید، کمک به اقتصاد ملی، امنیت غذایی مردم کشور خود، تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی سهیم هستند و از این رو با یک تیر میتوانند چند هدف را نشانهگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها