نتایج سرشماری‌های جدید حاکی از این است که شاهد شکل گیری الگوی دیگری از مهاجرت، به خصوص از تهران به سمت سایر شهرها تحت عنوان «مهاجرت معکوس» هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۴۶
مهاجرت معکوس از تهران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در فاصله زمانی سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ تعداد ٣٥٠‌ هزار و ٦٣٢ نفر از استان تهران به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند. این نوع مهاجرت، تحت تاثیر عوامل متعددی صورت می‌گیرد که برخی از آنها، به خصوص طی یکسال اخیر به اوج رسیده به طوری که نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که تهرانی‌ها، در راس ساکنان سایر کلانشهرها، در جست‌وجوی شهرهای دیگری برای مهاجرت هستند که در ادامه به برخی از عوامل این مهاجرتها اشاره می‌کنیم.

گرانی مسکن در تهران

علاوه بر انگیزه شغلی، یافتن مسکن مناسب و کیفیت زندگی بهتر، از مهم‌ترین دلایل مهاجرت محسوب می شوند. در حالیکه به طور متوسط ۳۳ درصد از هزینه‌های سبد هر خانوار ایرانی صرف هزینه مسکن می‌شود، این رقم در تهران به بیش از ۴۸ درصد می‌رسد که این مساله باعث شده تا خرید مسکن در سایر شهرها جذابیت بیشتری پیدا کند.

آلودگی هوا

بررسی تحلیلی این آمارها نشان می‌دهد، به اوج رسیدن عواملی چون ترافیک و آلودگی هوا در تهران، ساکنان پایتخت را بر آن داشته تا عطای زندگی در این شهر شلوغ و پر دردسر را به لقای آن ببخشند و مکان با کیفیت‌تری را برای زندگی خود انتخاب کنند.

زلزله

وقوع زلزله اخیر در تهران و گمانه زنی‌ها درباره فعال شدن گسل‌ها و احتمال وقوع زلزله‌های شدیدتر، مزید بر علت شده تا پایتخت‌نشینان به دنبال شهرهای امن‌تری برای مهاجرت باشند پس طبیعتا، تهرانی‌ها به دنبال سکونت در شهرهایی هستند که از نظر امکانات زیرساختی در سطح تهران باشد.

حمل و نقل و ترافیک

تقریبا در هیچ یک از شهرهای کوچک و متوسط ایران شاهد گره‌های ترافیکی کلان‌شهرهایی همچون تهران نیستیم و اگر شاهد پدیده گرد و غبار نباشیم در اغلب روزهای سال آسمان شهرهای کوچک، آبی است. بنابراین شاخص‌های سلامت جسمی و روانی در این شهرها بالاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها