در روزهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی از جمله آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم اعلام کرده‌اند که طرح اعدام فلسطینیان بزودی در کنست (پارلمان) تصویب و به قانون تبدیل می‌شود. پیشتر هم روسای احزاب ائتلاف شش‌گانه رژیم صهیونیستی بشدت پیگیر این موضوع بودند.
کد خبر: ۱۱۰۶۸۷۸
طرح اعدام فلسطینیان به منظور خاموش کردن اعتراضات

در این یادداشت سعی می‌شود در حد مقدور به علل و انگیزه‌های این اقدام اشاره شود. اسرائیل به‌عنوان بزرگ‌ترین رژیم ناقض حقوق بشر در جهان شناخته می‌شود و در طول ده‌ها سال که از حیات نامشروع آن می‌گذرد، بیشترین موارد نقض حقوق بشر را در تمام ابعاد آن مرتکب شده است. به همین منظور سعی می‌کند برای حفظ حیات غیرقانونی و برقراری امنیت وجودی خود که مورد اعتراض ساکنان اصلی سرزمین فلسطینیان و اعراب است، از تمام ابزارهای سرکوب استفاده کند. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی به لحاظ هویتی دچار مشکل جدی است، به همین دلیل سعی می‌کند برای حل این موضوع و مشروع جلوه دادن حضور غاصبانه خود و ادامه سلطه بر محیط سرزمینی که متعلق به آن نیست، از تمام روش‌های غیرعقلایی استفاده کند.

پیش‌نویس قانون اعدام فلسطینیان در این چارچوب قابل ارزیابی است. این پیش‌نویس اگر به قانون تبدیل شود، در پی آن است تا فلسطینیانی که برای کسب حق مشروع خود در اعتراضات و انتفاضه‌ها شرکت می‌کنند و دستگیر می‌شوند براحتی قربانی رژیم صهیونیستی شوند و مقامات این رژیم در نظر دارند با این قانون، انتفاضه شکل گرفته را به هر طریق ممکن خاموش کنند. علت این‌که رژیم اسرائیل بتازگی به اقدامات خشونت‌آمیز و موارد نقض حقوق بشری خود شدت و گسترش بیشتری بخشیده است، تحولات یک سال اخیر در محیط فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای است. از جمله مسائل مهم و تاثیرگذار در فضای فرامنطقه‌ای، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بود. این انتخاب باعث شد رژیم صهیونیستی یک رویه تمامیت‌خواهی را با جسارت بیشتر دنبال کند. دونالد ترامپ در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، اقدام نابخردانه‌ای را انجام داد که روسای جمهور پیشین آمریکا به‌رغم تصویب قانون کنگره در راستای انتقال سفارت، به دلیل ترس از شعله‌ور شدن آتش خشم در منطقه از آن پرهیز می‌کردند. به لحاظ تحولات منطقه‌ای هم باید به نوع واکنش کشورهای اسلامی اشاره داشت. اگر مسائل را از چهار دهه پایانی قرن 20 مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که موضوع فلسطین مهم‌ترین و در راس مسائل جهان اسلام قرار گرفته بود. اما اکنون متاسفانه برخی کشورهای اسلامی دچار واگرایی و درگیر در اختلافات داخلی و روابط میان خود شده‌اند. به طوری‌که عربستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورها در جهان اسلام حتی بعد از به رسمیت شناخته شدن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی توسط آمریکا و واکنش‌های ملت‌های جهان به این اقدام، باز هم اعلام می‌کند مهم‌ترین دشمن منطقه، ایران است. مجموعه این تحولات حکایت از آن دارد که اسرائیل به منظور کسب هویت و تثبیت موقعیت سرزمینی که مورد اشغال قرار داده است، تلاش می‌کند هرچه بیشتر و شدیدتر فلسطینیان را سرکوب کند. در این میان از سکوت و نظاره‌گری سازمان‌های بین‌المللی از جمله نهادهای مختلف حقوق بشری نباید بسادگی گذشت. شورای امنیت به‌عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان ملل به دلیل حمایت‌های ویژه آمریکا از رژیم صهیونیستی ناتوان از صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور علیه اسرائیل است که نمونه آن را در هفته گذشته شاهد بودیم که به‌رغم این‌که در قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت در رابطه با عدم تغییر در وضعیت شهر قدس نامی از هیچ کشوری برده نشده بود، اما آمریکا آن را وتو کرد. به‌عنوان نتیجه‌گیری این یادداشت باید تاکید کرد تا زمانی‌که آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کامل می‌کند و برخی از کشورهای عربی و اسلامی دچار واگرایی شده‌اند، متاسفانه باید شاهد خشونت‌های بیشتر اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین باشیم.

دکتر غلامرضا کریمی

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها