موج بازداشت‌ها در عربستان با تائید و استقبال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شده و مخالفان سعودی اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و پدرش را در راستای اجرای دستورات آمریکا دانسته و می‌گویند که بن سلمان برای تقویت قدرت داخلی و سرکوب مخالفان داخلی و برای تکیه بر تخت پادشاهی عربستان در آینده، به حمایت آمریکا دل بسته است.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۴۸

دکتر احمد بخشایش، استاد دانشگاه تاکید دارد که شکاف بین خاندان سلطنتی عربستان وجود دارد، اما منجر به ساقط شدن این سیستم نمی‌شود. وی درگفت‌وگو با جام‌جم دراین زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

آیا تغییر و تحولات عربستان بحران‌هایی را به دنبال خواهد داشت؟

احساس نمی‌کنم بحرانی عربستان را بگیرد و فکر می‌کنم محمد بن سلمان آدمی است که از طریق دوستی با داماد ترامپ می‌خواهد انتقال قدرت را از نسل دوم به سوم صورت بدهد تا خودش را به عنوان پادشاه معرفی کند، لذا طبیعی است که تمام شاهزاده‌هایی که تا به حال سکوت کرده یا نق به جانشین پادشاه زدند، تحت عنوان فساد دستگیر شوند. البته شاهزاده‌های سعودی بدون استثنا همه‌شان فاسد هستند، چون طبیعی است که وقتی قدرت و ثروت با یکدیگر تجمیع شود، فساد می‌آورد. ولیعهد عربستان برخی شاهزادگان را کشته و تعدادی را در هتل زندانی ‌کرده و اینها افرادی هستندکه با محمد بن سلمان مشکل دارند و خیلی راحت انتقال قدرت از پدر به فرزند را نمی‌پذیرند.

آیا این رفتار‌ها منجر به شکاف در عربستان نمی‌شود؟

شکاف وجود دارد وقتی در خاندان سلطنت اختلاف وجود دارد تا حدی که 30 نفر دستگیر می‌شوند، این حاکی از نارضایتی است. حکومت پادشاهی باید به خاندان نایف می‌رسید، اما کنارش زدند و وقتی کنار رفت، طرفدارانش از این اقدام ناراضی شدند.

البته عربستان شکاف‌ها را با پول حل می‌کند. آنها در روز روشن 500 میلیارد دلار به ترامپ دادند که یمنی‌ها را سرکوب کنند تا وقتی بمب روی سر یمنی‌ها می‌ریزند، سازمان ملل آنها را به عنوان رژیم کودک‌کش معرفی نکند یا بان‌کی مون در مقابلشان ساکت باشد، لذا عربستان با پول همه چیز را انجام می‌دهد، ولی نمی‌تواند در اطرافش مشکلات را حل کند، اما نمی‌توانیم ‌امید داشته باشیم که شکافی ایجاد شود که سلطنت در عربستان را ساقط کند.

بن سلمان هم اکنون حرف‌های قشنگ می‌زند و طبق برنامه 2030 که به آمریکایی‌ها قول داده، فضا را مقداری باز کرده است و این رفتار را در زمان پدرش انجام می‌دهد تا آخوندهای عربستان سعودی خیلی به جان محمد بن سلمان بابت آزادی به زنان نق نزنند. او می‌خواهد در زمان پدرش این مشکلات را حل کند و وقتی روی کار آمد یک پادشاه اصلاح‌طلب باشد.

دخالت‌های عربستان در کشورهای دیگر را در چنین شرایطی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما دو جبهه داریم؛ یکی جبهه مقاومت که رهبری‌اش با ایران است و یکی جبهه عربستان که این کشور خودش را بین کشورهای عرب برادر بزرگ معرفی می‌کند و دوست دارد همه کشورهای عربی زیر سلطه‌اش باشند. عربستان ناراحت است چرا قطر بی‌خود پول به سوریه یا به تکفیری‌ها می‌داد و می‌گفت باید از طریق من این کار انجام شود. عربستان حتی به مقامات کویت می‌گفت وقتی من می‌گویم ایران بد است شما هم باید بگویید بد است، اما این‌که چه رابطه‌ای بین عربستان با سعد حریری است که سعد حریری را با وجود این‌که در لبنان جا افتاد، ترغیب کرد که استعفا دهد، ‌باید بررسی کرد. سعد حریری از ابتدا هم توسط عربستان روی کار آمد و با پول زیادی که سعودی‌ها در انتخابات خرج کردند به نخست‌وزیری رسید. عربستان مردم لبنان را از انگلیس و جاهای دیگر اروپا به لبنان آورد تا 14 مارس را پیروز شود، اما الان مردم این رفتار‌ها را فهمیده‌اند.

سعد حریری در استعفایش نام ایران را برده و از تهدید علیه خودش سخن گفته، این بازی چه معنایی دارد؟

نام ایران را به این دلیل برده ‌که عربستان یک قطب و ایران هم یک قطب است و اینها نمی‌توانند همدیگر را از بین ببرند و آخر باید مصالحه کنند. عربستان دوست دارد یمن در اختیارش باشد چون همسایه‌اش است. حالا این‌که حوثی‌ها توانستند موشک خود را تا ریاض برسانند خیلی ناراحتش کرده است، لذا در تلاش است که با مهره سعد حریری بازی کند.

آیا این سیاست‌های عربستان در منطقه تاثیرگذار است؟

بالاخره دارد مزاحمت ایجاد می‌کند و اینقدر هم بی‌تاثیر نیست. پول می‌دهد و ترامپ را به منطقه می‌آورد و دیدید که ترامپ هم گفت که عربستان کار خوبی کرده که شاهزاده‌های عرب را زندانی کرده است. عربستان با ائتلاف ضدتروریستی که درست کرده در یمن پول خرج می‌کند و در منطقه ایجاد مزاحمت می‌کند، ولی در نهایتا شکست می‌خورد چون نمی‌تواند اینها را به دست بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها