رئیس مرکز رصد و پایش وعده‌های مسئولان با اعلام آغاز به‌کار این مرکز گفت: امروز برخی از کارگزاران، با مردم صادق نیستند و سعی دارند با آمارها، ارقام دروغ و مانورهای تبلیغاتی آنها را سرگرم کنند.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۱۸
مدیران زیر ذره‌بین «مرکز رصد وعده‌ها» می‌روند

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، محسن قائمی نسب با اشاره به راه اندازی مقدماتی مرکز رصد و پایش وعده‌های مسئولین اظهار داشت: این مرکز با هدف تقویت نظارت مردمی و پاسخگویی مسئولین و جلوگیری از وعده‌های غیرکارشناسی و غیر عملی به همت جمعی از دلسوزان نظام در سال 95 راه‌اندازی شد و در حال حاضر در مرحله مقدماتی رصد و پایش وعده‌های مسئولین هستیم و در مرحله بعد پیگیر وعده‌ها و بررسی دلایل عدم تحقق وعده‌ها خواهیم بود.

رئیس مرکز رصد و پایش وعده‌ها، جلوگیری از اعلام وعده‌های ناممکن و انجام نشدنی، ارتقای سطح پاسخگویی مسئولین، تطبیق گفتار و عمل مسئولین با قوانین و مقررات، افزایش اعتماد عمومی به نظام و دولت را از جمله اهداف تاسیس مرکز رصد و پایش وعده‌ها اعلام کرد و گفت: ما در این مرکز به دنبال آن هستیم تا اجازه ندهیم وعده‌های غیر کارشناسی و حتی نشدنی بروز و ظهور کند چراکه معتقدیم این وعده‌ها در جامعه ایجاد توقع کرده و محقق نشدن آن‌ها ناکارامدی نظام را القاء خواهد کرد.

قائمی نسب با اشاره به برخی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص دادن چنین وعده‌هایی از سوی مسئولان گفت: چند سال پیش رهبری در مرقد مطهر امام راحل نکات مهمی در خصوص وعده‌های مسئولان فرمودند و در سخنانشان تاکید داشتند که مسئولان کشور وعده‌هایی را ندهند که اگر آن وعده را بعداً به رخشان کشیدند، مجبور شوند تقصیر را گردن این و آن بیاندازند و بگویند که نگذاشتند و نشد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم رهبر معظم انقلاب در این زمینه دغدغه دارند، ایشان خواستار تقویت نظارت همگانی و لزوم رصد و پایش سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها مسئولان کشور و انطباق آن با آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند. چراکه انقلاب اسلامی تنها با تکیه بر قدرت لایزال الهی و اعتماد مردمی توانسته پیشرفت کند و در بسیاری از جبهه‌ها طعم تلخ شکست را به دشمنان بچشاند.

قائمی نسب اضافه کرد: پر واضح است که در مقطع حساس کنونی و پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی، دشمنان تنها راه تزلزل پایه های حکومت اسلامی را تضعیف بال اعتماد و حمایت مردمی از این انقلاب می‌دانند و القای ناکارامدی نظام و سلب اعتماد مردم از طریق وعده‌های نشدنی و غیر قابل تحقق قطعاً یکی از راهکارهای آنها است که متاسفانه برخی مسئولین ناخواسته با اعلام وعده‌های نشدنی به این هدف دشمن کمک می‌کنند.

رئیس مرکز رصد و پایش وعده‌های مسئولین با اشاره به عهدنامه مالک اشتر به عنوان منشور حکومت اسلامی گفت: یکی از مهمترین ویژگی کارگزاران در حکومت اسلامی صداقت در شیوه زمامداری است که علی(ع) به مالک‏ اشتر توصیه ‏می‌کنند و می‌فرمایند با مردم صادقانه برخورد کرده و از وعده و شعارهایی که همراه عمل ‏نیست پرهیز کند. زیرا که وعده‌های بدون عمل و نشان دادن غیر واقع به صورت ‏واقعی، موجب خشم خدا و مردم می‌شود.

وی با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک ‏اشتر گفت: ایشان در این نامه می‌فرمایند: از منت نهادن بر رعیت ‏به جهت احسانی که داشتی و یا بیش از حد جلوه دادن آنچه ‏کرده ‏ای بپرهیز؛ و نیز از دادن وعده‏ای که خلف آن می ‌کنی احتراز کن; چراکه منت نهادن، احسان را بی‏ ارزش می ‌کند و زیاده‏ نگری روشنایی حق را از بین می ‌برد و خلف وعده موجب خشم ‏خدا و مردم می‏‌شود و خدای متعال نیز فرموده که گناه بزرگی است گفتن آنچه بدان عمل نمی‏‌کنید.

قائمی نسب با تاکید بر اینکه توصیه علی(ع) به مالک اشتر دستورالعمل اصولی و منطقی برای همه کارگزاران حکومت اسلامی است، گفت: بی‏‌تردید وعده‌های دولتمردان به مردم در خصوص خدمات‏ اجتماعی و ...اگر همراه با عمل نباشد، موجب بی اعتمادی مردم به دولتمردان شده و نتیجه آن از بین رفتن اعتبار مسئولان و در نهایت حکومت اسلامی است.

رئیس مرکز رصد و پایش وعده‌های مسئولان عنوان کرد: متاسفانه امروز برخی از کارگزاران، با مردم صادق نیستند و سعی دارند با آمارها، ارقام دروغ و مانورهای تبلیغاتی آن‌ها را سرگرم کنند و این در حالی است که صداقت در امور‏ یکی از مهمترین شرایط کارگزاران در حکومت اسلامی ‏است که امیرالمومنین نیز آن را یادآور شده‌اند.

وی در خصوص فعالیت این مرکز و چگونگی نظارت و رصد و پایش وعده‌های مسئولین نیز گفت: در مرحله اول این مرکز به عنوان یک سازمان مردم نهاد، تمامی وعده‌های مسئولان را که در رسانه‌ها، گفتگوها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های آنها ارائه شده از بدو انتصابشان در سمت‌های عالی کشور، پایش، رصد و ثبت می‌کند و در وهله بعد این وعده‌ها را با حدود اختیارات مسئولان، شرح وظایف و امکانات و اولویت‌های دستگاه‌های مربوطه مطابقت خواهد داد.

قائمی نسب تاکید کرد: در مرحله آخر و پس از رصد و پایش‌های انجام گرفته و تطابق این وعده‌ها با اختیارات قانونی، در صورتیکه انحرافی از این وعده‌ها رخ دهد و یا عدم تطابق این وعده‌ها با مسئولیت‌ها و وظایف محرز شود، غیرقابل اجرا بودن وعده‌ها یا انحراف از مسیر را به عنوان یک مرکز مردم نهاد گزارش کرده و همزمان که این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم در نامه‌ای خواستار پاسخگویی مسئولین در برابر مردم خواهیم بود.

وی ضمانت اجرایی و پاسخگویی مسئولین را فشار افکار عمومی اعلام کرد و گفت با حمایت رسانه‌های جمعی و فشار افکار عمومی می‌توان مسئولین دستگاههای اجرایی و سایر مقامات از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را اولا مجبور به عمل و انجام وعدهایشان کرد و در میان مدت از اعلام وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نیز پیشگیری کرد.

به گفته رئیس مرکز رصد و پایش وعده‌های مسئولان، این مرکز در مرحله اول با مرکزیت تهران شروع به فعالیت کرده ولی با همکاری علاقه مندان و افراد صاحب صلاحیت در سایر نقاط کشور، دفاتر استانی این مرکز راه اندازی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها