با استناد به قانون کاتسا، آمریکا می‌تواند هر زمان که اراده کند جمهوری اسلامی را تحریم کند، چرا که کاخ سفید می‌تواند هر اقدام ایران را ذیل اقدامات بی‌ثبات‌کننده تعریف نماید. در این صورت احتمال بازگشت تحریم‌هایی که به علت برجام برداشته شدند قوت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۷۸

قانون کاتسا علاوه بر این‌که نقض صریح برجام است، با بخش‌هایی از برجام هم که تاکید می‌کند کشورهای دخیل در توافق هسته‌ای باید با حسن‌نیت در جهت اجرای کامل آن تلاش کنند، مغایرت دارد. قانون کاتسا مصداق بارزی است از عدول از برجام، چرا که در برجام راهکارهای منطقی و معقول پیش‌بینی شده است. قانون کاتسا اقدام خصمانه کاملا روشن و علیه جمهوری اسلامی ایران است و باید با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه شود. آمریکایی‌ها به دلیل مقاومت مردم ایران و هوشمندی رهبر معظم انقلاب نتوانستند در برابر جمهوری اسلامی ایران کاری انجام بدهند، لذا با این‌گونه اقدامات تلاش می‌کنند علیه منافع کشورمان اقدام کنند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز باید اقدام متقابلی در برابر آن انجام دهد که در قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام که مهر 94 به تصویب رسید، دولت مکلف به اقدام متقابل در صورت نقض برجام شده است. قرار نیست ایران برجام را اجرا کرده و به تعهداتش پایبند باشد، اما صرفا طرف مقابل از آن منتفع شود. در صورت عدم استفاده از منافع برجام چه ضرورتی برای حفظ آن وجود دارد.

مردم ایران به بلوغ لازم برای مقابله با این اقدامات رسیده‌اند و باید بدانند اجرایی شدن چنین قوانینی شاید بازار آمریکا را از انتفاع اقتصادی کشور ما محروم کند، اما موجب محرومیت ایران نمی‌شود؛ چرا که به بازار کشورهای دیگر دسترسی داریم. دستمان باز است و قادر به اتخاذ هر تصمیمی هستیم.

در ضمن باید به این نکته هم توجه شود که تصویب چنین قوانینی با حقوق و عرف بین‌الملل مغایرت دارد، چرا که دستاویز قرار دادن تحریم و چنین برخوردهایی با ملتی که قصد استقلال و تکیه بر خود را دارد عین قانون جنگل است و هیچ قاعده بین‌المللی این نوع رفتار را نباید تائید کند، به همین دلیل باید مجامع بین‌المللی در برابر این نوع قانون‌هایی که زورگویی است، بایستند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال حفظ برجام و در عین حال حفظ تحریم‌هاست در حالی که جمع این دو امکانپذیر نیست و پارادوکسی است که ‌باید آمریکا به آن جواب بدهد. برجام به شکل فعلی محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده و آمریکا به دنبال اجرای همین برجام، اما به شکل سختگیرانه‌تر است. تصور می‌شود آمریکا بیش از آن‌که به دنبال خروج از برجام باشد در پی این است که برجام مانع تحریم و فشارهای جدید نباشد.

آمریکا با اجرای قانون کاتسا به بهانه تحریم سپاه، بنیه دفاعی و موشکی ایران در حقیقت اقتصاد ایران را هدف‌گیری کرده است، اما باید بداند با وجود تمام اقدامات ضدایرانی آمریکا علیه کشورمان اجرای چنین قوانینی و افزایش فشارهای اقتصادی بر ملت ایران موجب عزم ایران در تقویت بنیه دفاعی می‌شود. امروز شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر در پاسخ به برنامه موشک‌های بالستیک در قانون کاتسا علیه کشورمان و تلاش برای جلوگیری از افزایش توان دفاعی و تسلیحاتی صلح‌آمیز ایران اسلامی هستیم، در حالی که ساخت و تولید موشک بالستیک توسط جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش توان دفاعی و حفظ تمامیت ارضی است و چنین روندی نیز مطابق با قوانین بین‌المللی است.

آمریکا به بهانه‌های متعدد محدودیت‌هایی را علیه برنامه‌های موشکی ایران ایجاد می‌کند، این در حالی است که ایران هیچ‌گونه محدودیتی را در تامین تسلیحات نمی‌پذیرد؛ چرا که در هیچ یک از برنامه‌های دفاعی و موشکی خود به دنبال ساخت و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی نیست. همه کشورهای دنیا برای دفاع از خود برنامه موشکی دارند و آن را تقویت می‌کنند و این موضوع هیچ ارتباطی به مباحث توافق شده هسته‌ای بین ایران و 1+5 ندارد.

منصور حقیقت‌پور / مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها