هفته آخر مهرماه، توفیق سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات حاصل شد. بارگاه باوقار نجف و راز و نیاز با مولای متقیان(ع)، کربلای معلی و زیارت قبر شش گوشه امام حسین(ع) و مضجع شریف حضرت ابوالفضل‌ العباس(ع)، زیارت حرم‌های متبرکه در کاظمین و زیارت ائمه مظلوم سامرا؛ شهری که زندگی را دوباره آغاز کرده، همه از خاطرات شیرین و فراموش‌نشدنی این سفر بود، اما آنچه به لحاظ جامعه شناختی نظرم را جلب کرد، حضور پررنگ الحشد الشعبی در جای‌جای عراق و علاقه وافر و خالصانه مردم، چه شیعه، چه سنی و حتی کرد به این لشکر مردمی بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۳۹
الحشد الشعبی، آبروی عراق

با هرکه صحبت کردیم از عملکرد شجاعانه و موثر این نیروی مبارز بخصوص در مقابل ارتش مخوف داعش تقدیر می‌کرد و داستان مبارزه‌های نیروهای الحشد الشعبی، نقل مجالس بود. برخی از ایام روز و حتی در شب‌ها، پیکر شهدای گرانقدر این نیروی مردمی، با فریادهای لبیک یا حسین(ع) توسط جوانان پرشور تشییع می‌شد و همه با ندای «راهت ادامه دارد»، همپیمانی خود را با شهدا برای ادامه مسیر الهی آنان اعلام می‌کردند.

در بخش زیادی از بلوار میانی بزرگراه نجف ـ کربلا، تصاویر شهدای عراق نصب شده و بوی شهادت فضای این سرزمین تاریخی را عطرآگین کرده بود. بی‌تردید نیروی الحشد الشعبی با کارکرد بسیار مثبتی که در مبارزه با داعش و حفظ امنیت ملی عراق داشته، حق بزرگی بر گردن مردم این کشور دارد و پر بیراه نیست اگر الحشد الشعبی را آبروی عراق بدانیم. این نیروی مردمی با رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس عراق، اعم از شیعه و سنی و کرد رسمیت یافته و به عنوان یک ارتش مردمی، دارای پایگاه اجتماعی ارزنده‌ای در میان مردم عراق بوده و به عنوان یکی از نهادهای قانونی و حقوقی، مخلصانه از امنیت، جان، ناموس و تمامیت ارضی این سرزمین دفاع می‌کند. یکی از نیروهای نظامی می‌گفت الحشد الشعبی واقعا یک نیروی مردمی، فرامذهبی و فراقومی است، چون غیر از شیعیان، امروز 33 درصد از این نیروها از نیروهای سنی هستند و همچنین نیروهای مسیحی، ایزدی، شبک و ترکمان و همه طیف‌های ملت عراق در الحشد الشعبی حضور دارند.

به گفته وی، اگر نیروهای الحشد الشعبی نبودند، «داعش» نه‌تنها به بغداد بلکه به کشورهای پیرامونی و حتی به نقاط مختلف دنیا می‎رسید و جهان امنیت خود را مدیون نیروهایی است که با تروریسم داعش و دست پروردگان آمریکا و عربستان، مبارزه کرده‌اند. افرادی که با ما صحبت کردند، معتقد بودند اگر مرجعیت دینی عراق، بموقع برای تشکیل الحشد الشعبی فتوا صادر نمی‌کرد، وضعیت اسفناکی داشتیم و خدا را شکر که مرجعیت دینی عراق میزان خطر را درک کند و با صدور فتوا و فراخواندن نیروهای مردمی برای دفاع از عراق، الحشد الشعبی را تشکیل داد و همت و شجاعت جوانان و مردان قهرمان ما، باعث شکست تروریسم شد.

آنچه در حاشیه سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات دیدم این بود که الحشد الشعبی به عنوان مهم‌ترین نهاد مردمی و به عنوان حافظ امنیت عراق به عنوان نیروی موثر و آینده‌ساز، باقی خواهد ماند و بی‌دلیل نیست که بسیاری از مردم و مسئولان عراق معتقدند ماموریت‎های الحشد الشعبی نباید فقط به مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منحصر شود و این نیروها باید به صورت سازمان‌یافته در ساختن عراق هم مشارکت کنند.

امروز الحشد الشعبی یک قدرت نهادینه شده است و پدیدآورندگان و حامیان اصلی داعش بخصوص آمریکا و برخی از کشورهای عرب قادر نخواهند بود، مانع حضور موثر این نیروی مردمی در تحولات آینده عراق و منطقه باشند. فکر می‌کنم الحشد الشعبی در آینده هم حافظ قدرت و اعتبار و آبروی عراق بوده و سربازان سلحشور آن، از سرزمین، آبرو و مقدسات عراق دفاع کنند. آیندگان درباره این قهرمانان بسیار نقل کرده و نسل‌های بعدی در عراق، در قصه‌های خود قهرمانی‎های پدران خود را روایت خواهند کرد.

محسن پاک‌آئین

کارشناس ارشد بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها