اجرای فاز اول طرح رجیستری از 29 مهرماه باعث تنش‌هایی در بازار گوشی تلفن همراه برای مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر دلیلی برای افزایش قیمت در برخی مدل‌های گوشی تلفن همراه شده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۵۹۳
تب داغ رجیستری در جان بازار گوشی تلفن همراه

به گزارش جام‌جم آنلاین، با اجرای این طرح در فاز اول که تنها راه‌اندازی مانیتورینگ شبکه را دربر گرفته است، مسئولین ذیربط چندی پیش اعلام کردند که مصرف کنندگان بدون استعلام اقدام به خرید گوشی تلفن همراه نکنند اما حقیقت این است که طرح رجیستری بی تاثیر بر افزایش قیمت این کالا در بازار موبایل نبوده است و در حال حاضر خریداران با ترس و دودلی برای خرید گوشی تلفن همراه روبرو هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکروز بعد از اجرای طرح رجیستری تاکید کرد که اجرای این طرح نباید باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی شود اما با نگاهی بر بازار تلفن همراه افزایش قیمت‌ها به وضوح قابل لمس است.

خبرنگار ما در ارتباط با اوضاع این روزهای بازار گوشی تلفن همراه از جهت افزایش قیمت و نیز واکنش خریداران نسبت به اجرای طرح رجیستری و تصمیم‌گیری در انتخاب کالا ، نظر برخی فروشندگان را جویا شد.

یکی از فروشندگان در این باره به جام جم آنلاین گفت: بیشتر خریداران با شک و تردید گوشی همراه مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند و برای خرید، گارانتی و ضمانت می‌خواهند که در صورت استفاده گوشی غیر فعال نشود. و بازار دچار رکود شده است اما یک هفته قبل از شروع طرح رجیستری بازار رونق بسیار خوبی داشت.

وی در ارتباط با تغییرات قیمت در بازار اظهار داشت: قیمت‌ها بعد از اجرای طرح افزایش داشته است به عنوان مثال گوشی پرفروش اچ‌تی‌سی U11 یک‌هفته قبل 2میلیون و 500 هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت آن 2میلیون و 600 هزار تومان است و یا گوشی وان پلاس فایو 2میلیون و 200هزار تومان بود با افزایش 150هزارتومانی با نرخ 2میلیون‌و 350 هزار تومان عرضه می شوند در برند سامسونگ نیز مدل اس8 که قیمت آن 2میلیون و 450هزار تومان بود به نرخ 2 میلیون و 700هزار تومان رسیده است.

فروشنده با اشاره به عکس‌العمل فروشندگان نسبت به طرح رجیستری و گوشی‌های آکبندشان گفت: در بازار بیشتر شایعه شده است که برند آیفون به عنوان برند پیشتاز برای انتخاب اولیه در این طرح مد نظر است و برخی آکبند گوشی ها را باز کردند و در داخل گوشی سیم‌کارت گذاشتند تا مشمول طرح رجیستری نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط نظارتی بر بازار و قیمت‌ها از طرف مسئولین هست؟ گفت: نظارتی بر بازار صورت نگرفته است.

فروشنده دیگری نیز ابراز داشت: گویا گفته شده است گوشی نخرید، وضع بازار فروش گوشی تلفن همراه بسیار بد است. برخی از همکاران نرخ برخی از مدل‌‌ها را افزایش دادند.

وی گفت: برای جلب اطمینان خریداران از انتخاب و خرید کالا، به آنها پیشنهاد می‌‌دهیم درون گوشی انتخابی سیم کارت قرار دهند و در صورت کار کردن، گوشی را بخرند.

این فروشنده گفت: برای جلوگیری از سوخت شدن کالاهایمان مجبور شدیم برخی کالاها را که احتمال انتخاب آنها در طرح رجیستری هست را از آکبند خارج کنیم و سیم کارت در گوشی قرار دهیم.

نمایندگی‌های مجاز برخی برندها اوضاع کاری را اینگونه توصیف کردند: گوشی های ما رجیستر هستند و هنوز در ارتباط با طرح رجیستری برندی اعلام نشده و نیز افزایش قیمت نیز نداشته‌ایم.

اما یک پخش کننده گوشی تلفن همراه به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: تنها 5 درصد کالاهای موجود در سطح بازار از مبادی رسمی وارد می‌شوند و بخش گسترده ای از نیاز بازار را کالاهای قاچاق تامین می‌کند؛ بیشتر نمایندگی‌ها نیز از کالای قاچاق موجود در بازار جهت تکمیل موجودی کالایشان استفاده می‌کنند زیرا که مقدار کالاهای وارد شده از مبادی رسمی جوابگوی حجم نیاز بازار نیست.

وی عنوان کرد: گوشی‌های وارد شده از پلمپ خارج نشده است و شاید تنها برخی از فروشندگان پلمپ دستگاه‌ها را باز کرده باشند تا با وارد کردن سیم‌کارت اقدام به رجیستر کردن گوشی‌های موجود کرده باشند اما نیازی به این کار نیست زیراکه اتحادیه اعلام کرده است «یک یا دو مدل از یک یا دوبرند، در ابتدا وارد طرح رجیستری می‌شوند و فروشندگان را از اجرای طرح بر روی مدل‌های انتخابی، هفت روز قبل مطلع می کنیم».

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها