افزایش ثبتنام دختران در آزمون دانشگاهها در واقع نشاندهنده علاقه آنها به تحصیل است که در عین حال اشتیاق خانوادهها برای تحصیل دخترانشان را نیز نشان میدهد.
در واقع بخشی از افزایش آمار ورودی دختران به دانشگاهها را میشود از منظر تغییرات فرهنگی و اجتماعی تحلیل کرد که گویای رفع موانع تحصیلات عالی بسیاری از دختران درکشور است.
همچنین این افزایش را میتوان در کنار کاهش ورودی پسران به دانشگاهها نیز قرار داد و اینچنین تفسیر کرد که بسیاری از پسران، آینده خود را از مسیر دانشگاه تعریف نمیکنند و به یافتن هرچه فوریتر شغل میاندیشند و درنتیجه دختران مشتاق تحصیل بیشتری وارد دانشگاهها میشوند.
افزایش ورود دختران به مراکز آموزش عالی البته با مشکلی به نام بیکاری تحصیلکردههای مونث همراه است که نرخ آن بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان دانشگاه است.
با این حال و در شرایطی که بیکار ماندن پس از فارغالتحصیل شدن برای دختران بسیار محتمل است آنها همچنان به تحصیلات دانشگاهی تمایل نشان میدهند که شاید بشود آن را چنین تفسیر کرد که دختران چون خوب میدانند چه با مدرک دانشگاهی و چه بدون آن به احتمال زیاد در بازارکار شانس چندانی ندارند، اما درس خواندن را به درس نخواندن ترجیح میدهند.
این طرز تفکر میتواند به حال اجتماع مفید باشد به این دلیل که هدف از درس خواندن لزوما کسب شغل نیست و دختران تحصیلکرده میتوانند با پشتوانه دانشی خود، مادران و همسران اثرگذارتری باشند.
دکتر محمدعلی برخورداری - رئیس دانشگاه علم و صنعت
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت