در سال‌های اخیر به موازات افزایش داوطلبان زن در آزمون‌های سراسری، میزان قبولی آنها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز بیشتر شده که هر دوی این اتفاقات مایه بسی خوشحالی است.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۳۸
دانشگاه، راهی برای فرار از بیکاری

افزایش ثبت‌نام دختران در آزمون دانشگاه‌ها در واقع نشان‌دهنده علاقه آنها به تحصیل است که در عین حال اشتیاق خانواده‌ها برای تحصیل دخترانشان را نیز نشان می‌دهد.

در واقع بخشی از افزایش آمار ورودی دختران به دانشگاه‌ها را می‌شود از منظر تغییرات فرهنگی و اجتماعی تحلیل کرد که گویای رفع موانع تحصیلات عالی بسیاری از دختران درکشور است.

همچنین این افزایش را می‌توان در کنار کاهش ورودی پسران به دانشگاه‌ها نیز قرار داد و اینچنین تفسیر کرد که بسیاری از پسران، آینده خود را از مسیر دانشگاه تعریف نمی‌کنند و به یافتن هرچه فوری‌تر شغل می‌اندیشند و درنتیجه دختران مشتاق تحصیل بیشتری وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

افزایش ورود دختران به مراکز آموزش عالی البته با مشکلی به نام بیکاری تحصیلکرده‌های مونث همراه است که نرخ آن بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان دانشگاه است.

با این حال و در شرایطی که بیکار ماندن پس از فارغ‌التحصیل شدن برای دختران بسیار محتمل است آنها همچنان به تحصیلات دانشگاهی تمایل نشان می‌دهند که شاید بشود آن را چنین تفسیر کرد که دختران چون خوب می‌دانند چه با مدرک دانشگاهی و چه بدون آن به احتمال زیاد در بازارکار شانس چندانی ندارند، اما درس خواندن را به درس نخواندن ترجیح می‌دهند.

این طرز تفکر می‌تواند به حال اجتماع مفید باشد به این دلیل که هدف از درس خواندن لزوما کسب شغل نیست و دختران تحصیلکرده می‌توانند با پشتوانه دانشی خود، مادران و همسران اثرگذارتری باشند.

دکتر محمدعلی برخورداری - رئیس دانشگاه علم و صنعت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها