رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی گفت: برخی از تولیدکنندگان مجبورند کالای تولیدی خود را که اتفاقاً کیفیت بسیار خوبی هم دارد با برند خارجی بفروشند.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۰۸
واردکنندگان نوشت‌افزار به سمت تولید و ایجاد کارخانه رفته‌‌اند/ از کالای با کیفیت داخلی حمایت کنید

موسی فرزانیان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به سهم 40 درصدی محصولات تولید داخل از بازار نوشت‌افزار، عنوان کرد: 60 درصد کالای مجود در بازار نیز وارداتی است که از این میزان می‌توان به سهم بالای 30 درصدی چین، حضور پررنگ کره جنوبی و نیز هند، اندونزی، مالزی و کشورهای اروپایی اشاره کرد.

وی افزود: اکنون کالاهای تولید داخل توانسته‌اند تا بخوبی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند و بر کاهش تدریجی واردات نوشت‌افزار و لوازم مرتبط تاثیر بگذارند.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی، گفت: در چند سال اخیر حمایت دولت از محصولات تولید داخل موجب ایجاد تاثیر مثبت در این صنف شده است که امیدواریم ادامه دار باشد.

فرزانیان با اشاره به روند افزایشی حضور محصولات تولید داخل در بازار، افزود: آنگونه که اطلاع دارم میزان تولید برخی از واحدهای تولیدی بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است.

وی روند اخیر گمرک برای سخت‌گیری و دقت در قبال کنترل و محاسبه ارزش اجناس وارداتی را عامل مثبتی برای تولیدات داخلی دانست و گفت: وقتی ارزش گمرکی کامل کالای وارداتی گرفته می‌شود، به نفع تولید کننده است زیرا اختلاف قیمتی که پیش می‌آید سبب خواهد شد کالای وارداتی به قیمت اصلی به بازار برسد و دیگر ارزان‌تر نیست. (عدم دامپینگ)

فرزانیان در پاسخ به پرسش ما مبنی بر نحوه محاسبه تعرفه نوشت‌افزار وارداتی، گفت: تعرفه کالای وارداتی بستگی به نوع جنس دارد. هم‌اکنون اجناسی که تولید داخل آن‌ها زیاد باشد، تعرفه خیلی بالاتری دارند، مانند مداد که حداکثر تعرفه، یعنی 55 درصد را داریم.

وی تصریح کرد: الان تولیدکنندگان مداد ایران بخوبی کار می‌کنند، تولید‌شان را اضافه کرده‌اند و کیفیت هم خوب و رقابتی است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اشاره به ضرورت حمایت دولتی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار، گفت: اگر این حمایت دولت از محصولات تولید داخل استمرار داشته باشد، اوضاع از این هم بهتر خواهد شد. اکنون با توجه به شرایط جدیدی که بوجود آمده برخی از وارد کنندگان ما دارند به سمت راه‌اندازی کارخانه می‌روند.

وی افزود: اخیراً یکی از واردکنندگان که با من صحبت می‌کرد گفت تصمیم دارد به سمت تولید و راه اندازی کارخانه برود، اما شک داشت و مردد بود.

فرزانیان با اشاره به اعتماد به عنوان عنصر اصلی برای سرمایه‌گذاری و رونق تولید، تصریح کرد: تصمیماتی که مدیران ارشد کشور می‌گیرند مقطعی است؛ با توجه به اینکه صنف ما صنف ضعیفی است، اعتماد یک عنصر اساسی محسوب می‌شود؛ شخصی که می‌خواهد در این رشته فعالیت کند، کارخانه بزند، سرمایه زیادی می‌خواهد؛ باید زمین بگیرد، برق بگیرد، ماشین آلات و مواد اولیه بیاورد و پس از آن تولید را آغاز کند.

وی افزود: با این وضعیت، تا سرمایه او برگردد چیزی در حدود 8-9 ماه است. باید سرمایه زیادی داشته و صبور باشد؛ پس باید از برگشت سرمایه‌گذاری خود مطمئن باشد. البته الان تولیدکنندگانی را سراغ دارم که در کنار مداد یا خودکار خط تولید چسب و سایر اقلام راه انداخته اند که نشان از فضای مثبت موجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در پاسخ به پرسش جام جم آنلاین در مورد کشورهای تامین کننده مواد اولیه برای صنایع داخلی عنوان کرد: 95 درصد تولید دفتر در داخل صورت می‌گیرد که بخشی از کاغذ آن داخلی و بخش دیگری وارداتی است؛ هم‌اکنون بسیاری از مواد اولیه صنعت نوشت‌افزار بجز پلاستیک (که از مواد پتروشیمی داخلی حاصل می شود) وارداتی از خارج کشور است که عمدتاً از کشور چین بوده و پس از آن کره‌جنوبی، هند، اندونزی و مالزی را شامل می‌شود.

وی لوازم تحریر آماده وارداتی را نیز عمدتاً از کشور چین عنوان کرد و گفت: پس از آن کره‌جنوبی بیشترین صادرات را به ایران داشته و اروپایی ها نیز با برندهای خاص از دیرباز سهم ناچیزی از واردات را تشکیل می دهند.

فرزانیان کیفیت لوازم تولید داخل را کاملاً مطلوب و در برخی موارد بالاتر از مشابه خارجی عنوان کرد و گفت: یک بحث فرهنگی که ما داریم و برای ما مشکل ساز بوده این است که خانواده‌ها می‌گویند جنس ایرانی کیفیت ندارد؛ البته در مورد سایر کالاها نیز همین است که باید روی آن کار فرهنگی صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: باید از کالای ایرانی حمایت انجام شود تا تولیدکننده بتواند بفروشد؛ الان به دلیل همین مشکل برخی از تولیدکنندگان مجبورند کالای تولیدی خود را که اتفاقاً کیفیت بسیار خوبی هم دارد با برند خارجی بفروشند! زیرا مشتری اگر بفهمد جنس ایرانی است خریداری نمی کند؛ اصلا دقت نمی کنند که جنسش چیست فقط می‌گویند چون ایرانی است نمی‌خواهیم.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی به خریداران نوشت‌افزار در ایام آغاز سال تحصیلی توصیه کرد نوشت افزار و لوازم مرتبط مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری بکنند.

وی تصریح کرد: امسال اتاق اصناف با هیچ عنوانی مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در سطح شهر نکرده و نظارتی روی محصولات عرضه شده در نمایشگاه‌ از نظر قیمت ، کیفیت و کالای قاچاق نیست.

فرزانیان با اشاره به ظرفیت مطلوب موجود در فروشگاه‌های سطح شهر گفت: در بازار هیچ کمبود نداریم و اجناس از همه نوع موجود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها