از اردیبهشت 1395 که اولین بار اقداماتی جدی برای نجات یوز ایرانی در یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌ها و البته یکی از بزرگ‌ترین قتلگاه‌های آنها یعنی جاده مرگ آنها ـ جاده شاهرود به سبزوار ـ در استان سمنان در دستور کار قرار گرفت و طرح احداث روگذر برای عبور ایمن یوزهای آسیایی در مسیر مهاجرتی‌شان و فنس‌کشی دوسوی بخشی از جاده توسط جمعیت دیدبان طبیعت شاهرود ارائه شد، این گروه فعالیت‌های خود در این خصوص را در چارچوب کارگروه نجات یوز آسیایی که توسط نماینده شهرستان شاهرود تشکیل شد، انسجام بخشید.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۵۷
جاده مرگ یوز ایرانی را دریابید

بر این اساس تشکل مردمی دید‌بان طبیعت، آموزش جوامع محلی برای روستای سطوه که در حاشیه زیستگاه یوز قرار دارد و اخبار ضد و نقیض در رابطه با کشتن یک قلاده یوز در آنجا ارائه شده بود را به دوش گرفت و این فعالیت به‌صورت مستمر و با مشارکت فعال اعضای گروه و استقبال مردم بخوبی انجام پذیرفت.

نصب تابلوهای اخطار در محدوده شمالی پارک توران و محل گذر یوزها توسط اداره راه و ترابری استان سمنان با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شاهرود، ثمره دیگر فعالیت کارگروه نجات یوز بود که پس از آن تابلوهای پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز در این مسیر برافراشته شد، هرچند این تابلوها بخصوص علائم نصب شده پروژه، همچنان مشکلات تابلوهای قدیمی را دارا بوده و نیز لزومی برای کاهش سرعت خودروها ایجاد نمی‌کند، با این حال می‌توانست مقدمه خوبی برای تامین هزینه و ساخت روگذرها و فنس‌کشی اطراف جاده توسط متولیان امر باشد که متاسفانه هرچند اعتباراتی برایش درنظر گرفته شد، اما تاکنون به اجرا درنیامده است. بدتر آن‌که این اعتبارات تنها مختص نصب فنس هاست که در این صورت مسیر اکولوژیکی جانور مسدود شده و می‌تواند مشکلات جدید و پیش‌بینی نشده‌ای از جمله تغییر کریدور حرکتی یوز را به‌همراه داشته باشد که در این‌صورت مخاطرات جدیدی را در این دوره تاریخی حساس برای یوزپلنگ‌ها ایجاد خواهد کرد.

همچنین یکی از وظایفی که در کارگروه نجات یوز بر آن تاکید شد خروج دام و طبعا سگ‌های گله از داخل پارک ملی توران بود که به‌رغم قول همکاری همه جانبه توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، این اقدام مهم انجام نگرفت.

با این توضیحات می‌توان این طور خلاصه کرد که اقدامات کارگروه نجات یوزآسیایی در شهرستان شاهرود باید در مرحله‌ای بالاتر با همکاری و هماهنگی پروژه یوزآسیایی و به‌نوعی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر فعالان این عرصه همراه شود تا اقدامی ملی برای نجات شاهکار آفرینش شکل پذیرد. اما گویا به‌رغم زحماتی که کشیده می‌شود برخی با کم‌کاری و ایجاد کندی در مسیر اقدامات لازم بعدی، دست روی دست گذاشته‌اند تا یوزپلنگی دیگر در جاده مرگ یوزها یعنی محدوده 40کیلومتری نزدیک عباس‌آباد در جاده مواصلاتی شاهرود- سبزوار تلف شود یا توله یوزی توسط سگ‌های گله به کام مرگ رود .

کارگروه نجات یوز در شاهرود و اینک جمعیت دیده بان طبیعت می‌توانست و می‌تواند بازوی اجرایی قوی برای سازمان و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی باشد تا ایران را از خطر انقراض سومین گربه‌سان بزرگ کشور نجات دهد. امیدواریم ریاست جدید سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان متولی حفاظت از حیات‌وحش کشور مانند نجات دریاچه ارومیه، استراتژی زیربنایی و تحولی سازنده را در این باره رقم زده و مردم را از شنیدن خبر انقراض زودهنگام یوزپلنگ ایرانی مصون دارد.

امین ولیان - عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها