شوخی «نگی که نگفتی» با مسائل اجتماعی

شنبه تا سه‌شنبه هر هفته، بعد از خبر 20 و 30 و قبل از این‌که سریال شبانه شبکه دو آغاز شود، نیم ساعت فرصت دارید که تماشاگر یک برنامه انتقادی اما طنز باشید؛ برنامه‌ای که با عادات، رفتارها و کنش و واکنش‌های نادرست اما ملموس جامعه امروز ما شوخی می‌کند. «نگی که نگفتی» به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی و با اجرای ژیلا صادقی از 17 تیرماه مهمان شبکه دو سیما شده و کارش را با نقد تنبلی آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۷۰
شوخی «نگی که نگفتی» با مسائل اجتماعی

جامعه‌شناسی شوخ

گروهی متشکل از افراد متخصص در زمینه جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سینما، برنامه‌سازی تلویزیون و روزنامه‌نگار گرد هم آمده و برخی عادات و رفتارهای نادرست را که به دلایل متعدد گسترش پیدا کرده و شکل اجتماعی به خود گرفته، استخراج کرده‌اند. به گفته احمدی، این گروه که اعضای اتاق فکر برنامه «نگی که نگفتی» هستند، تقریبا 40 موضوع را از دل تحقیقات میدانی و پژوهش‌های مربوط به رفتارشناسی جامعه ایرانی انتخاب کرده‌اند و این موضوعات باید به لحن و زبانی محترمانه و البته تاثیرگذار مطرح می‌شد. وی به جام‌جم توضیح می‌دهد: از جمله موضوعات انتخاب شده برای برنامه می‌توان به تنبلی، بی‌نظمی، وقت‌گذرانی در فضای مجازی و نامگذاری برای فرزندان اشاره کرد. طبیعی است که برای طرح آنها باید لحن مناسبی پیدا می‌کردیم و این شد که به طنز رسیدیم؛ طنزی که نه از جنس سریال‌هاست و نه استندآپ‌‌کمدی‌های تلویزیونی، بلکه خودمانی و برآمده از لحن و ادبیات خود مردم است.

بر اساس توضیحات تهیه‌کننده «نگی که نگفتی» این برنامه مثلا به نظم فکری اشاره می‌کند، از آنجا به نظم شخصی و بعد به نظم اجتماعی می‌رسد و بعد ممکن است اشاره‌ای داشته باشد به این‌که چطور نظم فکری در رفتار ترافیکی افراد در شهرها خودش را نشان می‌دهد.

تنوع بصری برای مخاطب خسته

زبان طنز به‌علاوه لحن خودمانی و ساختار بصری متنوع، مهم‌ترین مواردی بوده که گروه سازنده برنامه «نگی که نگفتی» به آن توجه داشته است.

احمدی که تهیه‌کنندگی برنامه‌های «عصر طلایی» و «بچه‌های مردم» را در کارنامه دارد، درباره ساختار برنامه جدیدش می‌گوید: می‌دانستیم قرار است این برنامه زمانی به نمایش درآید که تماشاگر خسته از کار روزانه و احتمالا بی‌‌حوصله پای تلویزیون نشسته و توقع هر چیزی دارد، جز نقد شدن و البته تماشای گفت‌وگوها و تحلیل‌های جدی. آقایان حمیدرضا دیبایی قائم مقام شبکه دو و بهزاد عادلی مدیر گروه اجتماعی این شبکه، تحلیل‌های مفصلی از بازخورد مخاطبان نسبت به برنامه‌هایی که تاکنون در این ساعت از شب در شبکه دو به نمایش درآمده در اختیارم گذاشتند و ضمن یک همفکری به ساختار فعلی رسیدیم و خوشبختانه موفق بوده‌ایم.

بر اساس اظهارات این تهیه‌کننده، هنوز یک هفته از پخش «نگی که نگفتی» نگذشته بود که ویدئوهای کوتاهی درباره تنبلی از شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، کرمان، زابل، ملایر، آذربایجان و تهران به برنامه رسیده و بعد از تدوین و مرتب‌سازی، این هفته از برنامه پخش خواهد شد.

احمدی توضیح می‌دهد که انتخاب ژیلا صادقی به عنوان مجری، حضور کوروش معصومی و استندآپ‌هایی که همیشه کمدی نیستند، تهیه گزارش‌های مردمی و گفت‌وگوهایی که با مهمان برنامه انجام می‌شود و نیز چیدمان بخش‌های مختلف برنامه با هدف ایجاد تنوع بصری و رسیدن به ریتم مناسب بوده است.

برنامه‌ای که همیشه می‌خواستم

ژیلا صادقی مجری برنامه «نگی که نگفتی» پرنشاط‌تر، پرانرژی‌تر و پویاتر از همیشه ظاهر شده و قرار است بین ساختار برنامه که شاد و طنز است و موضوع و محتوای آن که گاهی حتی لحن انتقادی به خود می‌گیرد، تعادل برقرار کند.

صادقی می‌گوید: در این برنامه اجرایی دارم که همیشه دلم می‌خواسته ارائه کنم اما تا به حال شرایطش مهیا نشده بود.

این مجری تلویزیون توضیح می‌دهد که حضور کارشناسان، ساختار کلاسیک و زمان برنامه‌های دیگر که معمولا در اختیار کارشناسان قرار می‌گرفت او را در اجرا محدود می‌کرد.

به گفته صادقی، اجرای او در برنامه نگی که نگفتی به مرور شادتر و پرانرژی‌تر خواهد شد، چرا که با توجه به موضوعات و لحن مفرح برنامه قطعا در سبک و سیاق اجرای من هم تغییراتی رخ خواهد داد که قبلا با تهیه‌کننده برنامه مقدمات آن طراحی شده است.

وی می‌گوید: برنامه به صلاحدید مدیران محترم شبکه کمی زودتر از پیش‌بینی‌ ما آغاز شد و کمی مهلت می‌خواهد تا به کیفیت مطلوب ما نزدیک شود اما با توجه به این‌که تهیه‌کننده آشنا به اصول برنامه‌سازی و آگاه به مسائل جامعه است و نیز ضمن تعامل بیشتر با مخاطبان، هم ریتم برنامه تندتر خواهد شد و هم اجرای من.

صادقی در پایان گفت: با وجود این که هنوز چند قسمت از برنامه «نگی که نگفتی» روی آنتن رفته است بازخورد خوبی در فضای مجازی، کانال و حتی سامانه پیامکی برنامه داشتیم و من به شما اطمینان می‌دهم بزودی با موضوعات جذابی که در اتاق فکر برنامه طراحی شده، مخاطب با تغییرات مطلوبی روبه‌رو خواهد شد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها