ترس یک مرد یک متر و 91 سانتی‌متری که سری در ابرها دارد از ارتفاع، در نگاه اول کمی مضحک و باورنکردنی به نظر می‌رسد، اما جیمز استیوارت این نقصان و فوبیا (ترس شدید بیمارگونه) را به نقش اسکاتی فرگوسن چنان در سرگیجه خوب بازی می‌کند که آن را می‌پذیریم. هیچکاک معمولا بازیگران را به عنوان ابزاری همچون دیگر ملزومات صحنه و در خدمت فیلم می‌دید و کم پیش می‌آمد، همکاری‌اش را با بازیگر مشخصی به دفعات بعدی برساند، اما استیوارت جزو استثناها بود و آنها بجز سرگیجه، چند همکاری درخشان دیگر چون پنجره عقبی، طناب و مردی که زیاد می‌دانست با هم داشتند.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۴۳

آن قد بلند و آن چشم‌های آبی پرنفوذ با همراهی نگاه و رفتار و کلامی که از درک و تحلیل درست نقش می‌آمد، چیزی از استیوارت می‌ساخت که نمی‌شد به آن بی‌تفاوت بود و برای خلق کاراکترهایی تاثیرگذار از آن بهره نبرد. به همین دلیل بجز فیلم‌های مهیج و جنایی هیچکاک، جایی برای او در فیلم‌های سرخوشانه و امیدوارکننده فرانک کاپرا همچون چه زندگی محشری و آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود و وسترن‌های جان فورد همچون مردی که لیبرتی والانس را کشت و پاییز قبیله شاین هم بود.

از نکات مهم درباره استیوارت زندگی سالم و شرافتمندانه او بود؛ او با این‌که ستاره محبوب سینما بود، داوطلبانه به جنگ جهانی دوم رفت و حتی موفق به دریافت مدال هم شد.

همچنین نسبت به زرق و برق رایج هالیوود بی‌اعتنا بود و خودش را درگیر حواشی نمی‌کرد. پایبندی و تعهد او به خانواده هم محبوبیت استیوارت را میان خانواده‌ها بیشتر کرد؛ او سال 1949 با گلوریا هتریک مک لین ازدواج کرد و تا پایان عمر همسرش در 1994 به او وفادار ماند. عشق بی‌پایان استیوارت به همسرش باعث شد او تنها سه سال پس از درگذشت شریک زندگی‌اش زنده بماند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها