«ریگان» بی‌پناه دربرابر توفان

درحالی که برف، کولاک و سرما همچنان مناطق وسیعی از کشور را فراگرفته، شهرستان ریگان استان کرمان از این شرایط مستثنا بوده و از روز دوشنبه هفته جاری درگیر توفان شن و هجوم ریزگردهاست که هرلحظه بر شدت آن نیز افزوده می‌شود، طوری که در روز گذشته به تعطیلی مدارس این شهرستان و راهی شدن برخی شهروندان آن به مراکز درمانی منجر شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۴۴
«ریگان» بی‌پناه دربرابر توفان

به گزارش جام‌جم، سال‌هاست نام ریگان و چند شهرستان و محورهای ارتباطی اطراف آن در شرق استان کرمان، با نام توفان شن و ریزگردها و خانه‌های روستایی مدفون شده در زیر شن و جاده‌های مسدود شده با خاک عجین شده است؛ امسال نیز توفان شن درست پس از تعطیلات نوروزی؛ یعنی وقتی برف و باران بیش از نیمی از کشور را فراگرفته بود، ریگان و شهرستان‌های اطراف آن را درنوردید و طی یکی دو روز آنچنان برشدت آن افزوده شد که تمام مدارس و مقاطع تحصیلی ریگان را تعطیل و دانش‌آموزان ریگانی را خانه‌نشین کرد و مراجعه ده‌ها نفر از شهروندان به مراکز درمانی را در پی داشت.

11 هزار دانش‌آموز ریگانی در معرض خطر

امین باقری، فرماندار ریگان علت تعطیلی مدارس این شهرستان را شن‌گرفتگی کلاس‌های درس تمام مدارس و همچنین تهدید بیش از 11 هزار دانش‌آموز ریگانی با مشکلات تنفسی و ریوی بر اثر غلظت ریزگردها عنوان می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: از عصر روز دوشنبه که بر شدت توفان شن و ریزگردها افزوده شد تا ظهر دیروز، حدود 60 نفر از شهروندان ریگانی به دلیل مشکلات تنفسی و ریوی راهی مراکز درمانی شدند.

وی می‌گوید: شن‌ها و ریزگردهایی که به ریگان هجوم می‌آورند عموما تحت‌تاثیر و سوار بر دو نوع باد، یعنی بادهای شمالی و بادهای جنوب و جنوب‌غربی راهی ریگان می‌شوند. به طوری که توفان شن روز دوشنبه به دلیل وزش بادهای جنوبی و ریزگردهای روز گذشته تحت‌تاثیر بادهای شمالی به این شهرستان رسیدند و آن طور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است وزش این بادها تا فردا پنجشنبه ادامه خواهد داشت .

توقف مالچ‌پاشی و تشدید بحران

ابوالقاسم سیف‌اللهی، معاون عمرانی استانداری کرمان نیز به جام‌جم می‌گوید: چهار شهرستان در شرق کرمان شامل بم، نرماشیر، ریگان و فهرج هرساله شاهد فرسایش بادی شدیدی هستند.

وی می‌افزاید: وجود این بادها و فرسایش بادی و توفان شن در منطقه شرق کرمان طبیعی است، اما در سالیان گذشته به دلیل خشکسالی و نابودی پوشش گیاهی منطقه، بر شدت این توفان شن و مشکلات ناشی از آن افزوده شده است و حتی مالچ‌پاشی منطقه که سال 85 آغاز شده بود نیز در سال 86 توسط دولت وقت متوقف و ادوات و ماشین‌های آن به فروش رسید که همین موضوع باعث تشدید بحران توفان شن شد.

اجرای طرح جامع 5 ساله بزودی

جانشین مدیریت ستاد بحران استانداری کرمان با بیان این که این بحران قابل رفع شدن و کاهش است، می‌گوید: در جلسه‌ای که اسفند ماه گذشته در دفتر رئیس سازمان جنگل‌ها در تهران با حضور مسئولان استان کرمان و چهارشهرستان مذکور برگزار شد، طرحی جامع ارائه و تصویب شد که بر اساس این طرح پنج‌ساله مقرر شد چهار عملیات مالچ‌پاشی بیولوژیکی، نهال‌کاری، ایجاد تله‌های رسوب‌گیر و آبخیزداری در محدوده این شهرستان‌ها بویژه ریگان انجام شود که کار اجرایی آنها نیز بزودی آغاز خواهد شد. بخصوص مالچ‌پاشی بیولوژیک که مقرر شده حدود 2000 تن مالچ در اختیار منابع طبیعی استان قرار گیرد و از هفته آینده اولین محموله آن وارد استان می‌شود.

حال باید دید آیا این برنامه پنج‌ساله که اجرای آن منوط به تامین اعتبار است، اجرایی می‌شود یا سرنوشت ریگان مانند خوزستان یا دریاچه ارومیه، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها