پژوهشگر دانشگاه الازهر گفت: شیعه و سُنی دو بال امت اسلام هستند و بارها به وحدت بین مسلمانان دعوت کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۳۳۹۸
شیعه و سُنی دو بال امت اسلام

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، «محمد عبد الفضیل عبدالرحیم» عضو مرکز پژوهش در حوزه مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه الأزهر مصر درباره علل استفاده گروه های تروریستی از دین برای انجام اقدامات خشونت آمیز اظهار داشت: نخستین علت، جهل نسبت به تعالیم حقیقی دین است که موجب فهم غلط از مفاهیم دینی می شود. اکثر افراد افراطی شناختی از دین ندارند و یا اینکه به دست افراد تندرو، تشویق به دریافت پول و مسکن و همسر و ورود به بهشت شده اند! دومین علت نیز فقر، گرسنگی و به حاشیه رانده شدن جوانان در بسیاری از کشورها است که موجب می شود جوانان نسبت به وطن خود علاقه ای نداشته باشند و احساس بی هویتی کنند؛ همین امر نیز زمینه را برای افراط گرایی علیه وطن و مردمانش فراهم می کند. در چنین شرایطی، جوان با تفسیر آیات و روایات بنا به میل خودش، حملاتی انتقام جویانه را علیه جامعه انجام می دهد.

محمد عبدالرحیم افزود: آخرین علت نیز استفاده قدرت های خارجی از این جوانان است؛ این قدرت ها لزوما سیاسی نیستند و ممکن است که گروه های اقتصادی برای فروش سلاح های خود، از جوانان استفاده کنند که منجر به افراط گرایی و تروریسم می شود. هر فرد افراطی تنها در صورتی به یک تروریست تبدیل می شود که با دریافت سلاح و پول، به اقدامات خشونت آمیزش ادامه دهد.

وی در ادامه بیان داشت: ما پیام و سخنان علمای دینی را برای گسترش صلح و ارزش های رحمانی ترویج می کنیم تا مفاهیم غلطی که توسط گروه های افراطی استفاده می شود، تصحیح گردد. همچنین به عقاید منحرف داعش و برداشت غلط این گروه از بسیاری از مفاهیم دینی، پاسخ های دینی می دهیم و منتشر می کنیم و اخیرا نیز با ۸ زبان مختلف، تبلیغات رسانه ای را آغاز کرده ایم و تشریح مفهوم «جهاد» در دین اسلام یکی از این موارد تبلیغاتی است که یک ماه کامل به ۸ زبان، تبلیغ شد.

شیخ الازهر نیز تاکید کرده که شیعه و سُنی دو بال امت اسلام هستند و بارها به وحدت صفوف مسلمانان دعوت کرده است. شیخ الازهر از دو سال پیش تقریبا، شورای حکمای مسلمین را تاسیس کرده و یک مرجع شیعه نیز در آن حضور دارد تا بدین صورت بر ضرورت فعالیت برای وحدت میان مسلمانان تاکید کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها