نوروزنزدیک است و بوی عید درفضا پیچیده. عید که نزدیک می‌شود مقتضیاتش هم به دنبالش می‌آید و البته خانه‌تکانی‌اش. رفت‌وروب خانه از گرد و خاکی که بخاطر بسته بودن فضای خانه در زمستان بر در و دیوارها نشسته و البته خانه‌تکانی دل از ناراحتی‌ها و کینه‌ها و دل‌آزردگی‌ها، یکی از فلسفه‌های اصلی نوروز باستانی ایرانیان است.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۹۳
بهـای تکاندن خانـه

با این حال و در زندگی ماشینی و آپارتمانی و گرفتاری‌های روزمره زندگی فست‌فودی، دیگر فرصت آن نیست و البته فضای آن هم نیست که جوانان خانه، قالی به دوش، شیلنگ آب را روی فرش باز کنند و با فرچه سیمی به جان آن بیفتند وایوان‌ها را پر کنند از قالی‌های رنگارنگ. بلکه امروز دیگر پای شرکت‌های نظافتی اتوکشیده به خانه‌تکانی نوروز بیش از گذشته باز شده، اگر قبلا فقط برخی‌ها از این گونه خدمات استفاده می‌کردند، اما اکنون کمتر کسی را می‌توان یافت که این روزها سراغی از آن خدمات را نگیرد. البته همزمان این شرکت‌ها نیز با انواع و اقسام ترفندهای تبلیغاتی به دنبال پول درآوردن از خانه‌تکانی نوروزی هستند.

شرکت‌های نظافتی

براساس اعلام مقامات صنفی، اعزام نظافتچی خانم و آقا برای خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال، هشت ساعت کار معادل70 هزار تومان و هر ساعت اضافه‌کاری معادل 12 هزار تومان تعیین شده است‌. کارفرما مختار است نسبت به نوع کار، زن یا مرد بودن کارگر مورد نظر را انتخاب کند.

با این حال دراستفاده از نیروهای خدمات نظافتی چند نکته را در نظر بگیرید:

به فرهنگ و حقوق نیروی خدماتی احترام گذاشته و با آنها ارتباطی مناسب برقرار کنید تا کارایی بالاتری داشته باشند.

با این حال اگر در نیم ساعت اولیه از کارکرد نیروی خدماتی رضایت نداشتید بسرعت با شرکت تماس گرفته و درخواست جایگزین کنید.

محاسبه دستمزد نیروهای خدماتی به صورت ساعت کار مشخص محاسبه می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از هدر رفتن وقت، تمام لوازم مورد نیاز کار را قبل از حضور کارگر مهیا کنید.

قبل از شروع در مذاکره‌ای صریح با کار نیروی خدماتی، شرایط و نکات مندرج درقرارداد را یادآوری و کنترل کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید.

از توافق شخصی با نیروی کار بپرهیزید وهر تغییری در درخواستتان را به شرکت خدماتی اطلاع دهید.

سعی کنید از شرکت‌های خدماتی مجوز‌دار نیرو گرفته واز سپردن کار منزلتان به افرادی که نمی‌شناسید، خودداری کنید؛ چرا که با این کار امنیت خود و خانواده‌تان را به خطر انداخته‌اید.

فرش شستن نوروزی

یکی دیگر از اقدامات مهم و دردسرآفرین در خانه‌تکانی نوروزی، شستن فرش‌هاست. البته این امر در بیشتر موارد و بخصوص در شهر‌های بزرگ به شرکت‌های قالیشویی سپرده می‌شود که این روزها بره‌کشانشان هم هست.

براساس اعلام اتحادیه قالیشویی، قیمت و نرخ شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی 4600 تومان، فرش دستبافت معمولی 8000 تا 15 هزار و هر مترمربع موکت 1800 تا 3000 تومان است و هزینه جابه‌جایی و حمل و نقل فرش نیز از یک تخته تا چند تخته فرش، حدود 16 هزار تومان است که البته ممکن است این میزان با توجه به وسعت شهرستان و دوری یا نزدیکی مسافت متغیر باشد که در توافق میان قالیشویی و مالک فرش، لحاظ می‌شود.

چند نکته درخصوص استفاده از خدمات قالیشویی که به دردتان می‌خورد:

اگر برخی هزینه‌ها همچون رفوگری، شیرازه‌دوزی، ریشه‌کشی و... به هزینه شست‌وشو اضافه شود، رقم آن بسته به میزان خرابی و آسیب‌دیدگی فرش و توافق میان قالیشویی و مالک متغیر خواهد بود.

تمام قالیشویی‌ها موظف هستند فرش را تمیز و سالم به مالک آن بازگردانند و در صورت داشتن زدگی، پارگی، سوراخ یا سوختگی، قطعا باید هنگام تحویل از سوی مامور و نماینده قالیشویی، بازبینی و نظارت لازم انجام شود و در صورت مشاهده چنین مواردی، در رسید تحویلی موضوع قید می‌شود.

در شست‌وشوی فرش ‌عمدتا از شامپو، پودر و آب استفاده می‌شود و مواد شوینده نیز از محلول‌ها و مواد متعارف ایرانی است و این ادعاها که محلول‌های شوینده از محصولات و برندهای جهانی معروف است، بیشتر تبلیغات اغواکننده است.

پخش تراکت‌های تبلیغاتی در سطح شهر و درج فقط یک شماره تلفن بدون قید آدرس قالیشویی،از مواردی است که در طول سال و بخصوص ایام منتهی به پایان سال بوفور در برخی نقاط شهرها مشاهده می‌شود لذا اول اصالت شرکت قالیشویی را از اتحادیه چک کرده وسپس قالی خود را تحویل دهید تا برای آن بازگشتی متصور باشد!

آتنا محسنی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها