گرمای بی سابقه در جنوب کرمان

دمای 60 درجه زیر سقف محرومیت + عکس

جام جم آنلاین در گفت وگو با رئیس سازمان مدیریت بحران بررسی کرد

مهار سیلاب شرق ایران فقط با 7 کشته

سامانه بارشی که هفته گذشته وارد ایران شد تمام نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داد. در استان‌های غربی و شمالی شاهد بارش برف‌ سنگین بودیم. در جنوب شرقی کشور به خصوص استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی شاهد باران‌های سیل آسا بودیم...
کد خبر: ۱۰۰۴۳۴۹
مهار سیلاب شرق ایران فقط با 7 کشته

در برخی از نقاط بیش از 560 میلیمتر بارندگی گزارش شده است. در این گونه حوادث غیر مترقبه معمولاً سازمان‌های مختلف کشوری و لشگری با همکاری هم بسیج می‌شوند تا امدادرسانی بهتر و سریع‌تر انجام پذیرد. اما انتظار عموم براین است که سازمان مدیریت بحران قبل از همه وارد عمل شده و مدیریت امداد را برعهده بگیرد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان بارندگی و برف سراسری در روزهای گذشته و در واپسین روزهای دومین ماه فصل زمستان اگر نگوییم بی‌سابقه، حداقل در دهه اخیر کم سابقه بوده است و مدت‌ها بود بارش‌هایی این چنین پیوسته و یکنواخت را تجربه نکرده بودیم. این موضوع برای سازمان نوپای مدیریت بحران که در سال 1387 شکل گرفت، آزمون جدی محسوب می‌شد تا یک بار دیگر با استفاده از همه امکانات و لوازم وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و عمومی و خصوصی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و... توانمندی و میزان آمادگی خود را در میدان عمل اثبات نماید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان حوادث برف و باران، روزهای شلوغ و پر استرسی را تجربه کرد. گاهی شمال، گاهی جنوب و گاهی هم به شرق و غرب کشور می‌رفت. اسماعیل نجار در ایستگاه آخر بازدیدها این بار از جنوب شرق کشور با جام جم آنلاین صحبت کرد. خوشحال از اینکه توانسته است برف و سیلاب‌های ناخواسته را با حداقل تلفات مدیریت کند.

دریاچه مهارلو، استان فارس، جنوب شرق کشور

بیشتر خسارت‌ بارندگی‌های اخیر در این منطقه از کشور گزارش شده و به خصوص شهرستان جهرم بیشتر آسیب دیده است. در بعضی جاها از جمله منطقه «ریزآب» در شهرستان «نی‌ریز» به علت شکستگی سدهای خاکی یا در اصلاح محلی «گوراب» زمین های مردم تخریب و خانه‌های روستایی آسیب دیده‌اند. خوشبختانه امدادرسانی‌ها از ابتدا با جدیت انجام شد و مسئولان شهرستان با تلاش شبانه‌روزی و عملیات امداد و نجات از زمین و هوا توانستند سیلاب را مهار کرده و از حجم آسیب‌ها بکاهند. البته برخی مشکلات جزئی است که با تماس مردم و تلاش امدادگران برطرف خواهد شد. در سایر شهرها واستان‌ها هم امدادرسانی به همین صورت گزارش شده و بررسی میزان خسارت‌های وارده به اماکن خصوصی و عمومی در حال انجام است. در مجموع حدود 7 نفر در حوادث سیل اخیر در 5 استان جنوب شرقی کشور فوت شده‌اند.

کمک رسانی همچنان ادامه دارد...

اگرچه سیلاب مهار شده است ولی مشکل قطعی گار و آب را هم داشتیم. چند مسیر مواصلاتی کشور مسدود شدند از جمله محور جهرم به فارس. سه دهنه پل خراب شدند و مردم از مسیرهای دیگری رفت و آمد می‌کنند، همچنان که برای تمام راه‌های خسارت دیده استان‌ها از سیلاب اخیر مسیر جایگزین تعیین شد. در بسیاری از شهرستان‌ها سیستم‌های گازرسانی و آبرسانی آسیب دیده از سیلاب مرمت شدند. مسئولان هلال احمر تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادند و از موجودی کالاهای انبار کمک‌های اولیه استفاده شد. خوشبختانه کمبودی به لحاظ اقلام پوشاک و خوراک و سایر اقلام امدادی نداریم. مردم هم اگر بخواهند می‌توانند کمک کنند زیرا هر چه انبار کالاهای امدادی تکمیل‌تر باشد، اقدامات بهتر و سریع خواهد انجام می‌شود. ما 20 میلیارد تومان تنخواه فقط برای چهار استان درگیر سیل از دولت درخواست کردیم.

امان ار برخی قضاوت‌ها...

ما به استان‌های شرقی کشور در خصوص وقوع سیل ناخواسته تذکر داده بودیم. گاهی اقوات برخی رسانه‌ها اخبار را درست منعکس نمی‌کنند. باور کنید، من یا سازمان مدیریت بحران به تنهایی در مدیریت حوادث دخیل نیستیم و تمام دستگاه‌های اجرایی در استان‌، شهرستان و روستاها، درگیر حادثه هستند. البته در حوادث از این دست، امکانات امدادی کافی شرط اصلی است، تامین آب و غذا و پوشاک اولویت اصلی است. اجازه بدهید مسئولان سازمان مدیریت بحران در این گونه مواقع آرامش داشته باشند تا تصمیمات درست اتخاذ نمایند.

شما مشکلات برخی شهرستان‌ها و کمبود امکانات زیربنایی را در نظر بگیرید؛ غیر قابل پیش‌بینی بودن برخی حوادث کارها را با مشکل مواجه کند در برخی از منابع طبیعی و رودخانه‌ها تصرف غیر مجاز انجام شده ضمن این که در بعضی شهرها از 20 سال پیش تاکنون بارندگی نداشتیم در روستای «لایزنگان» استان فارس 160 میلیمتر بارش گزارش شده است که حتی پیرمردها نمونه آن را به یاد نداشتند.

همکاران خواب نداشتند...

امکانات محدود است و نباید توقعات اضافه ایجاد کنیم و افکار عمومی را منحرف نماییم. برخی از همکاران ما از هنگام وقوع حادثه چندین شب نخوابیند و حتی به علت فشار کار در بیمارستان بستری شدند. قرار نیست پاسخگوی همه مشکلات ما باشیم در خصوص حوادث غیر مترقبه مثل سیل و زلزله و برف و ضروت پیشگیری و مدیریت آنها مکاتبات بسیار داشتیم و پیگیر هستیم. البته دولت هم محدودیت دارد و نمی‌تواند سریعاً به همه موارد رسیدگی کند. در چند روز اخیر تعداد زیادی از وزرا و نمایندگان مجلس به مناطق سیل زده سفر کردند و جلسات مختلفی در خصوص حوادث اخیر تشکیل شده است. در راس همه اینها مقام معظم رهبری عنایت ویژه داشتند و رهنمودهای لازم را ارائه فرمودند.

یک انتقاد کوچک از...

کشور بزرگ ایران در منطقه حادثه خیز قرار دارد و باید اعتبارات لازم برای مقابله بلایایی ناخواسته فراهم شود. در ماده 10 و 12 برنامه پنجم توسعه این موارد اشاره شده است. دو سال است که قانون مدیریت بحران در کمیسیون‌های مختلف مجلس در بررسی قرار دارد در حالی که باید در اولویت قرار گیرد. ما منتظریم جایگاه سازمان مدیریت بحران در کشور ارتقا پیدا کند و نقاط حادثه خیز مشخص شده و تذکرات ایمنی رعایت شود.

رضا گلین شریف دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
امید
United States
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
واقعا از اینكه فقط 7 نفر كشته شدن افتخار میكنید ؟؟!!!
متاسفم برات از طرف تمام مردم ایران خیلی متاسفم چه جوری جواب خدارو میخوای بدی
اشكان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
الان خوشحالی كه فقط 7 نفر فوت شدند؟؟؟؟می دونی 7 نفر یعنی چی؟یعنی 7 خانواده بی سرپرست شدند یعنی چندتا بچه یتیم شدند یعنی7 قوم شب عیدی عزاادار و داغدار شدند.متاسفم برای خودمون كه شما رئیس مدیریت بحران ما هستی
ناشناس
United States
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۰
عجب تیتری ... "مهار سیلاب شرق ایران فقط با 7 كشته" ... یعنی جان ملت اینقدر بی ارزش هست كه 7 نفر زیاد به حساب نمیاد .. واقعا متاسفم ... هم برای مسئولین و هم برای جام جم
مقدم
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
۰
۲
با توجه به ابعاد وسیع حادثه سیل ویرانگر روزهای اخیر در شرق و جنوب كشور فوت غیر منتظره تعدادی از مردم نه تنها در ایران بلكه در تمام دنیا طبیعی است. امیدواریم با درایت مسئولان و همكاری مردم و مهمتر از همه، اصلاح زیر ساخت های عمرانی در روستاها و شهرها، این آمار به صفر برسد. ان شاء الله
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها