سه جوان در کنار هم روی صندلی نشسته‌اند و دستبندی که به دست دارند از مجرم بودنشان خبر می‌دهد. جرمشان را که می‌پرسم، خودشان را بی‌گناه می‌دانند، اما به اتهام آدم‌ربایی بازداشت شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۹۴
تاوان آدم‌ربایی برای ترک اعتیاد

سه مرد جوان قصد داشتند پسر جوانی را با زور سوار خودرویشان کنند که پلیس سر رسید و آنها به دام افتادند. البته سه متهم جوان همان طور که گفته شد اعترافی به آدم‌ربایی ندارند بلکه مدعی‌اند قصدشان از این سوار کردن اجباری، ترک اعتیاد فرد ربوده شده بوده است.

چرا می‌خواستید پسر جوان ـ احمد ـ را بدزدید؟

قصد آدم‌ربایی نداشتیم، با خانواده‌اش هماهنگ کرده بودیم او را با خودمان ببریم.

علت این هماهنگی چه بود؟

هر سه نفر ما کمپ داریم.

کمپ دارید؟

بله، در کمپ ترک اعتیاد کار می‌کنیم. هر سه نفرمان یک زمانی معتاد بودیم و سال‌هاست که پاک بوده و سراغ مواد نرفته‌ایم. وقتی ترک کردیم با خودمان عهد بستیم هر کسی را که معتاد
است، ترک بدهیم. به همین دلیل در کمپی که ترک کردیم، مشغول به کار شدیم. افرادی که دنبال ترک بودند را سوار ماشین می‌کردیم و به کمپ می‌آوردیم.

این افراد را چطور شناسایی می‌کردید؟

معمولا خانواده‌هایشان با ما تماس می‌گرفتند یا مشخصات فرد مورد نظر را می‌دادند و ما سراغشان می‌رفتیم یا تماس می‌گرفتند و می‌گفتند کسی که نیاز به ترک دارد خانه است و ما هم سریع خودمان را به آنجا می‌رساندیم. کسی که به خاطرش دستگیر شده‌ایم و اتهام آدم‌ربایی به ما داده‌اند هم یکی از این سوژه‌ها بود.

خانواده‌اش تماس گرفتند؟

بله، پدرش تماس گرفت و گفت مدت‌هاست مواد مصرف می‌کند و نیاز به ترک دارد. احمد خانه نبود و پدرش گفت او را به آدرس مورد نظر می‌آورد. ما هم در محل حاضر شدیم و زمانی که احمد آمد از او خواستیم سوار ماشین شود، اما مقاومت کرد و در همین حین ماموران گشت پلیس ما را گرفتند.

از کجا احمد را می‌شناختید؟

پدرش عکسش را به ما داده بود و قرارمان جای مشخصی بود.

چرا او را با زور سوار ماشین کردید؟

برای این‌که مقاومت می‌کرد و سوار ماشین نمی‌شد. خودتان بگویید کدام معتادی دلش می‌خواهد ترک کند که احمد دومی باشد. این افراد باید در شرایط قرار بگیرند تا ترک کنند وگرنه در محیط که باشند اگر هم دلشان بخواهد ترک کنند، وسوسه می‌شوند و نمی‌توانند ترک کنند.

برای این کار پول هم می‌گیرید؟

بله، هر معتاد 300 هزار تومان. البته گاهی قیمت‌ها تغییر می‌کند و کم و زیاد می‌شود، اما معمولش همین است.

چند سال است که ترک کردی؟

حدود 8 سالی می‌شود.

خودت را هم به زور ترک دادند؟

مرد جوان سکوت می‌کند و بعد از مکثی طولانی ادامه می‌دهد: هر کسی یک راه برای کسب درآمد دارد، ما هم از این راه زندگی‌مان را می‌گذرانیم. از طرفی چون خودمان معتاد بودیم و می‌دانیم اعتیاد چه عواقب بدی دارد، دلمان نمی‌خواهد کس دیگری معتاد باشد. البته خودمان می‌دانیم راهی را که در پیش گرفته‌ایم درست نیست.

همدستانت هم مثل خودت ترک کرده‌اند؟

بله، همه ما در کمپ با هم دوست شدیم و هم قسم شدیم که بعد از ترک، آنهایی را که در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند ترک دهیم. می‌دانم روشی که ما برای این عهد و پیمانمان به کار گرفته‌ایم درست نیست، اما قول می‌دهیم بعد از آزادی دیگر کسی را به این روش ترک ندهیم.

کمپی که در آن کار می‌کنید مجوز دارد؟

مجوز که هنوز نتوانسته‌ایم بگیریم، اما قرار است در آینده بگیریم.

هلیا قنبری

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
۰
۰
عجب .ناامتی رو رواج میدن فردا هركس به این بهونه بگیروببندن .سنگ روسنگ بندنمیشود.قانون راه دارد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها