جام جم آنلاین - آرشیو

در نقطه کنونی متوقف نشویم 

در نقطه کنونی متوقف نشویم 

احصای ظرفیت‌ها و جایابی دقیق آنها در صنعت، مهم‌ترین پیش‌شرط و الزام در ایجاد مطلوبیت تولید، عرضه و فروش در این عرصه محسوب می‌شود. در همین راستا، یک کشور باید ظرفیت‌های موجود و مطلوب خود را براساس توانایی‌هایش مورد سنجش قرار داده و متعاقبا آنها را تبدیل به یک شاخص یا مقیاس کند.

قواعد مؤثر درصنایع پتروشیمی

قواعد مؤثر درصنایع پتروشیمی

گردش کار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، از قواعد و ظرافت‌های خاصی پیروی می‌کند و کارکرد صحیح و موثر آن، منتج به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و انسانی خواهد شد. به ازای تولید هر پنج تن محصول در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، امکان ایجاد یک شغل پایدار در کشور وجود دارد.

ضربه دهه۹۰ به اقتصاد ایران

ضربه دهه۹۰ به اقتصاد ایران

اقتصاد ایران، سال‌هاست که دچار تحریم‌هاست و در دهه ۹۰ این مسأله تشدید هم شد؛ ولی مدیریت اجرایی کشور نباید در مقابل تحریم‌ها منفعل برخورد می‌کرد، بلکه باید مثل زمان حاضر می‌بود.

لزوم تغییر نگاه مدیریتی به صنایع

لزوم تغییر نگاه مدیریتی به صنایع

نگاه سنتی نسبت به عرصه مدیریت صنایع و پتروشیمی، قطعا دارای مزایا و معایبی است. بدون شک نمی‌توان از برخی اصول، ثبات و استراتژی‌های کلان مدیریتی در این عرصه فاصله گرفت زیرا برخی از آنها معطوف به ماهیت عرصه صنعت و مناسبات ذاتی آن هستند.

جزئیات ارتقای بهره‌وری در صنعت

جزئیات ارتقای بهره‌وری در صنعت

 بدون شک کسی در عصر جدید منکر اهمیت و جایگاه مدیریت منابع انسانی نیست. پیشبرد استراتژی‌ها و اهداف تعیین شده توسط مدیران بدون استفاده از نیروهای خلاق، کارآمد و ضروری اساسا امکانپذیر نخواهد بود.

افزایش اختیار بانک مرکزی و شفافیت بازار

افزایش اختیار بانک مرکزی و شفافیت بازار

تقویت استقلال و اقتدار بانک مرکزی به بهبود مدیریت این نهاد پولی مالی مهم در بازار ارز و سیستم بانکی کمک خواهد کرد.

۱۰سال درخشش نیروگاه اتمی بوشهر

۱۰سال درخشش نیروگاه اتمی بوشهر

جهان به سوی مصرف فزاینده انرژی پیش می‌رود و منابع تامین انرژی محدود هستند. کشورهای مختلف جهان با توجه به آب و هوا، شرایط جغرافیایی و اقلیمی، میزان منابع انرژی‌های فسیلی، میزان رشد اقتصادی، جمعیت، توانمندی فنی، علمی و فناورانه و برخی عوامل موثر دیگر، به میزان و ترکیبی از انرژی‌های مختلف فسیلی، آبی، بادی، خورشیدی، هسته‌ای و... دسترسی دارند و بر مبنای آن به برنامه‌ریزی رشد و توسعه و رفع نیاز‌های کشور به انرژی می‌پردازند.

عصر عبور از هژمونی غرب

عصر عبور از هژمونی غرب

امروزه به باور بیشتر کارشناسان حوزه بین‌الملل نظم جدیدی از معادلات جهانی در حال شکل‌گیری و موازنه قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است. بر این اساس به زودی باید با هژمونی غرب بر نظام جهانی خداحافظی کرد. در این معادلات، ایران نقشی دوچندان خواهدداشت و باید با موج تغییر در نظم جهانی جایگاه و راهبرد خود را به درستی تعریف کند.

ویرانی اقتصاد کشور؛ رهاورد قاچاق

ویرانی اقتصاد کشور؛ رهاورد قاچاق

مبارزه، مقابله جدی و همه‌جانبه با جرایم و مفاسد اقتصادی و از جمله مقابله با قاچاق کالا از مهم‌ترین ماموریت‌ همه دولت‌هاست. به عنوان مثال، روسیه از کشور‌های پیشرو در حوزه مبارزه با قاچاق کالاست.

انتقال گاز طبیعی و چالش‌های آینده

انتقال گاز طبیعی و چالش‌های آینده

درسال‌های اخیر، گاز طبیعی به‌عنوان یکی از سوخت‌های پاک و دارای میزان آلایندگی کمتر محیط‌زیست، با رشد فزاینده‌ای در سبد انرژی کشورهای مختلف مواجه بوده است. با توجه به این‌که مناطق کمی از دنیا از ذخایر قابل‌توجه گاز طبیعی برخوردار هستند، روش‌های مختلف انتقال آن در دهه‌های اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

کاهش آلودگی‌هوا با خودروهای برقی

کاهش آلودگی‌هوا با خودروهای برقی

افزایش آلودگی‌هوا ‌و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی دو مساله‌ای است که برای برطرف شدن آنها صنعت خودروسازی کشور باید به روز شود.‌

توسعه بر بستر  شفافیت  و عدالت

توسعه بر بستر شفافیت و عدالت

اصلاح رویه‌های نادرست، تغییر ریل و بازگرداندن اقتصاد به مسیر قانونی و درست از اولویت‌های اصلی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.

واکاوی علت افت شاخص بورس در هفته‌های اخیر

واکاوی علت افت شاخص بورس در هفته‌های اخیر

در حالی‌که روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی به سطوح قیمتی کانال ۴۸ هزار تومان رسیده بود، در نخستین روز کاری هفته جدید، این روند کاهشی تداوم یافت و دلار ۱۰۰تومان دیگر نیز ارزان شد. تحلیلگران بر این باورند بازار ارز در شرایط نسبتا با‌ثباتی به‌سر می‌برد.

کاهش سهمیه بنزین و آدرس اشتباه به جامعه

کاهش سهمیه بنزین و آدرس اشتباه به جامعه

در ماجرای کاهش سهمیه بنزین اگر مردم را متهم کنیم و توپ را به زمین آن‌ها بیندازیم، بزرگترین خطا را انجام داده‌ایم و به نوعی به جامعه آدرس اشتباه داده‌ایم، زیرا وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهری مانند تهران نشان می‌دهد که مردم از تمام ظرفیت این ناوگان فرسوده و نامناسب استفاده می‌کنند. به همین دلیل نباید آن‌ها را مسئول افزایش مصرف بنزین در کشور دانست و گفت شهروندان از خودرو‌های شخصی بیش از حد استفاده می‌کنند.باید تاکید کرد که عمکرد نامناسب در حوزه اجرایی کشور سبب شده است که مصرف سوخت در کشورمان افزایش پیدا کند. لازم به یادآوری است؛ شرایطی که اکنون در حوزه بنزین با آن رو به رو هستیم به دلیل اقدامات و ترک فعل‌هایی است که در حدود ۱۰ سال اخیر اتفاق افتاده است.

پیش‌شرط‌های تحقق اهداف توسعه

پیش‌شرط‌های تحقق اهداف توسعه

برنامه هفتم توسعه در حالی راهی مجلس شورای اسلامی شد که وضعیت رشد اقتصادی، تراز تجاری و کسری بودجه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، از این رو هم نمایندگان مجلس در زمان تصویب قانون و هم دولت در بخش اجرا همت بیشتری باید داشته باشند.

واردات، انحصار خودرو را می‌شکند

واردات، انحصار خودرو را می‌شکند

افزایش قیمت خودرو و کیفیت پایین تولیدات آن از نتایج ایجاد انحصار برای خودروسازان محسوب می‌شود که شرایط سختی را برای مردم رقم زده است.

قاچاق کالا شبیخون اقتصادی

قاچاق کالا شبیخون اقتصادی

اقتصاد و مسائل اقتصادی، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها بوده و هست، یعنی انسان‌ها در کنار تامین امنیت و آرامش، به‌طور جد به دنبال تامین مسائل، دغدغه‌ها و موضوعات اقتصادی خود بوده و همواره به دنبال این بوده و هستند که در حوزه اقتصادی برای خود حاشیه‌ای امن فراهم سازند. همین مختصر، نشان‌ دهنده اهمیت و حساسیت این مهم است.

حرکت طبیعی بورس زیر سایه حاشیه‌ها

حرکت طبیعی بورس زیر سایه حاشیه‌ها

شرایط ریزش بورس در روزهای اخیر به‌گونه‌ای بود که محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس گفت، اگر ریزش بورس ادامه یابد، سازمان بورس اختیار دارد معاملات را متوقف کند. وضعیت روز گذشته بازار سرمایه بی‌ثباتی را نشان می‌داد ، تا حدی که ممکن بود معاملات متوقف شود.

خودروسازی خصولتی مانع پیشرفت صنعت

خودروسازی خصولتی مانع پیشرفت صنعت

مشکلات صنعت خودرو از جایی آغاز شد که دولت با دخالت مستقیم در تعیین مدیریت و قیمت‌گذاری دستوری، باعث زیان انباشت خودروسازان شد اما مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، مقدمه خودکفایی

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، مقدمه خودکفایی

در دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم 11 هزار و 500 تومان تعیین شد. در ماه‌های اخیر متغیرهای اقتصاد کلان تحت تأثیر بازارهای مختلف مانند بازار ارز با افزایش قیمت مواجه شد و همین موضوع کشاورزان را متقاضی تجدید نظر در افزایش قیمت گندم کرد.

1 صفحه

نیازمندی ها