نگاهی متفاوت به موضوع علاقه افراطی جوانان به موج زیبایی اندام

تابوشکنی با «تب تن »

مستند «تب تن» آخرین ساخته محسن غلام زاده - مستندساز و کارگردان - در سینما قلهک پردیس به معرض نمایش درآمد.
کد خبر: ۹۸۸۳۱۵
تابوشکنی با «تب تن »

به گزارش جام جم آنلاین ، "تب تن" مستندی پژوهشی است که به تبیین علل گرایش بی رویه و به دور از آگاهی جوانان در حوزه پرورش اندام و زیبایی می پردازد. البته شیوه نمایش این ناهنجاری، متفاوت با چیزی است که پیش از این دیده ایم، به این ترتیب که در این مستند پژوهشی به دور از نکوهش مستقیم عواملِ وارد کردن راه های نادرست به عرصه پرورش اندام و بدنسازی ، در بستر دیگری معضلات عنوان می شوند. مستند تب تن قرار نیست تصویری سیاه یا منفی از گرایش جوانان به پرورش اندام و بدنسازی ایجاد کند، بلکه برعکس، در کنار نقد شیوه های نادرست پرداختن به این پدیده اجتماعی در پی آن است تا بخش مثبت این پدیده را آشکار سازد و بگوید که قهرمانان این رشته با سالم ترین روش ها می توانند به هر موفقیتی که می خواهند دست یابند.

حرف های مستتر آقای کارگردان!
مراسم رونمایی از مستند تب تن در سینما قلهک پردیس برگزار شد، جایی که ورزشکاران، هنرمندان، مدیران فرهنگی و حتی چهره های علمی نیز حضور داشتند. پیش از نمایش « تب تن»، محسن غلام زاده تهیه کننده، کارگردان و روایت گر مستند بر روی صحنه آمد و گفت: «وقتی بناست فیلم تماشا کنیم، تمام حرف های فیلمساز در مورد موضوع پژوهش او مستتر در فیلمی است که ساخته حرف زیادی باقی نمی ماند. اینجا هستم که سپاسگذاری کنم از حضور شما سروران ارجمند که به تماشای مستند «تب تن» آمدید.»

سخت ترین بخش کار در رابطه با بانوان بود. حساسیت های موضوع و حواشی فراوان آن سختی کار را بیشتر می کرد. با رعایت ضروریات و ضوابط بخش هایی در رابطه با بانوان به نمایش درآمد. پس از پژوهش های طولانی هم در رابطه با بانوان مواردی را در مستند مطرح کردیم.

تب تن، به دور از سیاه نمایی
مستند 54 دقیقه ای تب تن وقتی به پایان رسید مراسم دیگری در رابطه با سخنرانی و معرفی عوامل و کسانی که در این فیلم مستند حضور داشتند برگزار شد که غلام زاده خود اجرای برنامه را بر عهده داشت. در فضای صمیمی به وجود آمده پس از نمایش فیلم از تنوع و جاذبه های محتوایی و بصری «تب تن» گفته شد و اینکه تابوشکنی هایی در رابطه با نمایش برخی از مسائل در این فیلم، رقم خورده است. عیسی کشاورز مدیر اجرایی بنیاد نخبگان و کارشناس و پژوهشگر فرهنگی، رامین طباطبایی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و دکتر احمد رحیمی مجری و کارشناس تلویزیون و مددکار اجتماعی از جمله افراد حاضر در مراسم رونمایی تب تن بودند.
طباطبایی با اشاره به ساخت این مستند ورزشی گفت:«رعایت انصاف فیلمساز در طرح موضوع از نکات قابل توجه این مستند بود.»
مسلم سالاری یکی از مشاوران پروژه نیز گفت: «مشکلات عدیده ای در باشگاه های بدنسازی وجود دارد و مربی نماهایی هستند که مکمل های غیر مجاز و زیانبار را در اختیار جوانان قرار می دهند. «تب تن» به دلیل تلخی و سیاهی این مبحث به صورت گذرا از آن عبور کرده و گرنه می توانست به صورتی شفاف تر و صریح تر این وقایع را بازتاب دهد.»

یک پدیده اجتماعی
محسن غلامزاده که تجربه ساخت مستندهای متعددی را در کارنامه دارد و در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی شرکت کرده است پس از سه سال به ایران بازگشت و تب تن را ساخت. وی درباره این مستند جدید خود عنوان کرد:« بدنسازی مفهوم ساده ورزش را دیگر نمی داد و به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده بود.موج گرایش افراطی جوانان برای پرداختن به تن و بدنسازی مثل هر پدیده دیگری در اجتماع زوایای پنهان و عمیق خود را دارد. سوال های زیادی درباره این موضوع وجود دارد از جمله اینکه اساس این موضوع تنها یک هیجان جلوه گری در قشر جوان است یا مدگرایی است؟این پدیده چقدر عمیق است؟ آیا زودگذر خواهد بود یا نه؟ همه اینها از مواردی هستند که در آغاز پژوهش مقدماتی خود برای ساختن مستند به آنها پرداختم. »

انگیزه های یک قهرمان
یکی از افراد حاضر در مستند تب تن «سامان نصیری» است، ورزشکار مطرح پرورش اندام و بدنسازی که عناوین متعدد داخلی و خارجی در کارنامه افتخاراتش دارد. غلام زاده درباره وی نیز می گوید: «این ورزشکار را از قبل می شناختم. زمانی که او در آستانه یکی از مسابقاتش قرار داشت به مدت یک ماه نگرش متفاوت او و انگیزه فوق العاده اش را برای مسیری که انتخاب کرده مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم. جنس و منش مراوده اش با علاقه مندان و حرفه ای های این رشته مرا به این نتیجه رساند که می توانم بستر محتوایی مستند را با او پیش ببرم. »

تابوشکنی تب تن
این مستند یک ویژگی مهم دارد، ویژگی مهمی به نام تابوشکنی. اما در چه مورد؟ در رابطه با حضور بانوان در این رشته. بخش هایی از این مستند به مریم نام آور ورزشکار این رشته اختصاص دارد که در رابطه با گرایش جوانان به این رشته توضیح می دهد. برای نخستین بار می بینیم که در یک مستند تمرین کردن بانوان فعال در رشته بدنسازی و پرورش اندام به معرض نمایش در می آید. کارگردان، تهیه کننده و روایت گر تب تن در اینباره نیز چنین گفت:« سخت ترین بخش کار در رابطه با بانوان بود. حساسیت های موضوع و حواشی فراوان آن سختی کار را بیشتر می کرد. با رعایت ضروریات و ضوابط بخش هایی در رابطه با بانوان به نمایش درآمد. پس از پژوهش های طولانی هم در رابطه با بانوان مواردی را در مستند مطرح کردیم. » . کارگردان تب تن در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه مستند برای نمایش اثر جدیدش انتخاب شده است اظهار داشت:« فراگیری این پدیده اجتماعی این ضرورت را ایجاب می کرد تا مستند در سطح بسیار وسیع تری دیده شود. »

لزوم آغاز یک فصل تازه برای مستندهای ورزشی
مستندهای ورزشی اصولا دارای ساختار قوی و محکم نیستند و نمی توانند با نگاهی عمیق و موشکافانه به طرح مسائل مختلف موجود در ورزش بپردازند. مستندهایی که در رابطه با فوتبال ساخته می شود دم دستی ترین نوع مستندهای ضعیف و بی محتوا است اما آغاز فصل تازه برای ساخت مستندهای ورزشی یک ضرورت برای ورزش کشور به نظر می رسد. تب تن قرار نیست آغاز گر این رویه باشد اما حداقل می تواند اثری باشد که با تمام ضعف هایش در دایره فصل تازه مستندهای ورزشی قرار می گیرد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها