شپش سر نشانه دهنده نظافت نکردن نیست، بلکه هر فردی امکان ابتلا به این بیماری را دارد. در واقع، شپش سر معمولاً به شکل فرد به فرد و با تماس سر افراد سرایت پیدا می‌کند. یعنی حدود 30 ثانیه طول می‌کشد که یک شپش از یک سر به سر دیگر انتقال پیدا کند.
کد خبر: ۹۵۹۲۰۶

دکتر کیانا فرهتی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم به بهانه فصل شیوع شپش سر در مدارس با بیان مطلب فوق افزود: انتقال شپش براحتی صورت می‌گیرد و اطلاع داشتن از نحوه انتقال و مبارزه با آن راحت‌ترین کار در جلوگیری از انتقال آن است. سرایت معمولا از طریق تماس با سر افراد اتفاق می‌افتد و از طرق دیگر مثل کلاه، شانه یا بالش شیوع کمتری دارد. حتی شپش سر از طریق حیوانات قابل سرایت نیست.

وی تاکید کرد: علامت این عارضه، خارش شدید و بدون علت سر است که بر اثر خارش شدید اتفاق می‌افتد و گاهی ممکن است عفونت پوستی و زردزخم ناحیه پشت سر و پشت گوش هم ایجاد شود. وقتی فردی مبتلا می‌شود، در محیط مدرسه یا کار، براحتی این حشره را به دیگری منتقل می‌کند و زمانی فرد متوجه شپش سر می‌شود که دچار خارش‌های شدید شده و چند ماه از بیماری‌اش گذشته و ده‌ها نفر را مبتلا کرده است.

این متخصص با تاکید بر این‌که برای درمان شپش سر نیازی به تراشیدن مو نیست و براحتی با یک شامپو می‌توان آن را برطرف کرد، توصیه کرد: این شامپوها به علت داشتن ترکیبات شیمیایی بخصوص باعث مرگ شپش‌ها می‌شوند و به مرور زمان با حل کردن کپسول تخم‌ها آنها را از مو جدا می‌کنند. شامپوهای ضد شپش از شوینده‌های قوی به شمار می‌آیند و بدون تجویز نباید مصرف شود.

وی با اشاره به این‌که اغلب بیماران با استفاده از شامپوهای مخصوص و بندرت داروهای خوراکی درمان می شوند، اظهار کرد: نکته مهم این است که باید تمام افرادی که ساعات زیادی را در کنار هم سپری می کنند مثل اعضای یک خانواده همزمان مورد درمان قرار گیرند هرچند علامتی وجود نداشته باشد. بنابراین اگر یک فرد در یک خانواده مبتلاست تمام اعضا باید درمان شوند. معمولاً علت شکست درمان بیماران نیز به دلیل رعایت نکردن همین نکته است. برخی موارد درمان به تکرار پس از یک هفته نیاز دارند که باید انجام گیرد.

وی با اشاره به اصولی که برای مقابله با شپس سر باید رعایت شود، توضیح داد: روسری، شانه، برس، کلاه، شال، روبالشی و ملحفه باید در آب داغ شسته شوند. ضدعفونی و شست‌و‌شوی فرش و موکت و مبلمان ضرورتی ندارد و نیازی به ضدعفونی کردن کل خانه نیست .

پیشگیری معمولا با ارتقای بهداشت کل جامعه میسر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها