اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

ماموریت خطرناک محافظان گوریل ها

در پارک حفاظت شده کوهستان های ویرونگا در قلمروی کشورهای بوروندی، رواندا، جمهوری دموکراتیک کنگو که از پرآشوب ترین نقاط جهان محسوب می شوند، محافظان گوریل ها ماموریت خطرناکی را به عهده دارند. علاوه بر جنگ های داخلی، گروه های شورشی از هر فرقه و نژادی ، قاچاقچیان بی رحم حیوانات ، محافظان گوریل ها باید با خطرهای دیگری از جمله فوران آتشفشان های ویرونگا ، سرما مقابله کنند. دسترسی به این منطقه از آفریقا به دلیل صعب العبور بودن بسیار دشوار است.
کد خبر: ۹۵۰۲۸۰
ماموریت خطرناک محافظان گوریل ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نشنال جئوگرافیک ( National Geographic) ، گوریل های کوهستان که گونه آنها اکنون تنها در کوهستان های ویرونگا وجود دارد دهها سال به طور سیستماتیک توسط قاچاقچیان و شکارچیان محلی یا خارجی قتل عام شدند. انبوه میلیونی پناهندگان که از جنگ های داخلی در بوروندی، رواندا، جمهوری دموکراتیک کنگو و حتی اوگاندا فرار کرده و می کنند و به این منطقه دورافتاده می آیند نیز به نوبه خود خطری برای معدود گوریل های کوهستان محسوب می شوند. از طرفی توسعه کشاورزی نیز موجب رویارویی گوریل ها با انسان هایی می شود که به محدوده کم وسعت قلمروشان تجاوز کرده اند. Brent Stirton عکاس National Geographic گزارش بسیار جذابی از محافظان گوریل های پارک حفاظت شده کوهستان های ویرونگا تهیه کرده است.


1- خاک منطقه بی اندازه غنی است و مزارع کشاورزان تا محدوده پارک امتداد دارد. در منطقه 4 میلیون انسان به دشواری قوت لایموت خود را به دست می آورند. برخی از کشاورزان به طورغیرقانونی وارد پارک شده و در آنجا گندم ، ذرت ، سورگو ، مانیوک یا سیب زمینی می کارند.

2 - یک محافظ گوریل ها به فوران مواد مذاب کوه نیامولاجیرا ، فعالترین آتشفشان ویرونگا و کل آفریقا نگاه می کند. در پارک کوهستان های ویرونگا می توان شاهد مناظر متنوعی از جمله یخچالها ، بیشه زارها ، جنگل ها و آتشفشان ها بود.

3 - محافظان گوریل ها و نگهبانان پارک ملی حفاظت شده ویرونگا دوره های آموزشی نظامی را سپری می کنند از جمله تاکتیک های عملیات کمین. در سال 1994 ، درگیری قومی رواندا به جمهوری دموکراتیک کنگو کشیده شد. از آن زمان تاکنون محافظان بی وقفه با خطر درگیری با گروه های مسلح و شورشیان از هر فرقه ای روبرو هستند.

4 - در ساحل یک قایق غیرقانونی که توسط محافظان ضبط شده در آتش می سوزد. نگهبان های پارک سوار بر قایق همراه با یک مربی باید استفاده بیش اندازه و غیر مجاز منابع دریاچه ادوارد مقابله کنند. ماهیگیری در دریاچه ادوارد که یکی از منابع حیاتی برای ساکنان منطقه محسوب می شود توسط مقامات مجاز اعلام شده است اما محافظان پارک با تعداد زیادی از قایق های غیر مجاز ناگزیر به مقابله هستند.

5 - یک گوریل نر پشت نقره ای سرگروه از جنگل خارج شده تا مراقب یک واحد گشتی محافظان باشد. در چند سال اخیر، محافظان موفق شده اند تابه طور موثری گوریل های کوهستانی ویرونگا را در برابر خشونت های مختلف محافظت کنند. اکنون اندک اندک تعداد گوریل های کوهستانی رو به افزایش است.

6 - در مرکز سنکویکوی در ناحیه رومانگابو که برای نگهداری گوریل های کوهستانی یتیم ایجاد شده است ، نگبانان به طور شبانه روزی با چهار بچه گوریل که والدینشان توسط قاچاقچیان کشته شده اند ، زندگی می کنند. هیچ یک از بچه گوریل های کوهستانی یتیم را نمی توان دوباره به زیستگاه اصلی شان بازگرداند زیرا به تنهایی قادر به ادامه بقا نیستند. بنا براین ، آنها برای همیشه به انسان ها وابسته خواهند بود.

7 - محافظان گوریل های ویرونگا تابوت همکارشان ، تئودور مبوسا ماتوفالی 27 ساله را که توسط شبه نظامیان شورشی به قتل رسیده است، برای تدفین به دهکده اش حمل می کنند. از سال 1996 تا کنون 152 محافظ گوریل ها توسط افراد مسلح به قتل رسیده اند که قاتلان اغلب آنها از اعضای شبه نظامیان شورشی فعال در این منطقه بوده اند.

8 - تصویر امانوئل دو مرود، مدیر پارک که در سال 2015 از حادثه یک ترور جان سالم بدر برد. در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو که جنگ داخلی آنجا را به خاک و خون کشیده است ، امانوئل دو مرود هدف خوبی برای شورشیان و مخالفاتن پارک ویرونگا است.

9 - محافظان نه تنها گوریل ها بلکه از سایر جانوران ساکن پارک نیز باید محافظت کنند. یکی از نگهبان های پارک به کمک یک سگ ردیاب از نژاد لیمیه تلاش می کند رد قاچاقچیانی را بیابد که یک فیل را کشته و سرش را بریده اند تا بتوانند سریع تر به همراه عاج هایش از تعقیب نگهبان ها فرار کنند. در پارک ویرونگا حدود 400 راس فیل زندگی می کنند که بسیاری از آنها از مرز اوگاندا می گذرند.

10 - نگهبانان پارک باید کشاورزان غیرقانونی را دستگیر کنند. نگهبانان به آنها توضیح می دهند که چگونه مزارع کشاورزان منطقه حفاظت شده پارک را به ویرانی می کشاند. کشاورزان منطقه اغلب به دلیل نبردها از خانه و روستایشان رانده و ناگزیرند برای تامین غذای گروه های شورشی کشاورزی کنند.

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حامد
-
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۰
۰
با سلام.
بسیار ممنون از جام جم انلاین و شخص اقای افتخاری برای خبر جذابی كه ارائه دادن.
لطفا باز هم از این دست خبرهای جذاب بیشتر بگذارین.
با ارزوی سلامتی برای همه ی دوستان زحمت كش جام جم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها