
حالا بعد از گذشت 28 سال از پایان جنگ سوال این است که چطور میتوان فرهنگ جبهه را احیا کرد و در کالبد جامعه دمید. فرهنگ غالب در جبههها در مسائل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بود به طوری که قناعت، صرفهجویی و درست مصرف کردن یک اصل پذیرفته شده بود چه درسفرههای غذا و چه هنگام استفاده از مهمات و تجهیزات.
ولایتپذیری نیز جزئی از این فرهنگ بود طوری که اگر از رزمندهها یا فرماندهان علت حضورشان را درجبهه سوال میکردید میشنیدید که به فرمان امام و رهبر خود روی به دفاع آوردهاند و به خاطر همان فرهنگ قناعت و استفاده حداکثری از داشتهها، همه با چنگ و دندان تلاش میکردند. در واقع احساس تکلیف نسبت به وظایف محوله یکی دیگر از ویژگیهای فرهنگ جبهه بود که جامعه امروز نیز به آن نیاز مبرم دارد.
دفاع مقدس و فرهنگ برآمده از آن در بعد اجتماعی نیز میتواند سرلوحه زندگی امروزمان باشد به این معنا که ازدواجها و زندگیهای ساده در دوران دفاع مقدس یک فرهنگ بود، جالب اینکه این زندگیهای ساده که سریع و بیتکلف انجام میشد، دوام نیز داشت و ازدواجهای موفقی بود. جامعه امروز ما میتواند از فرهنگ دفاع مقدس این درس را نیز بیاموزد و خانوادهها با رجوع به فرهنگ رزمندهها و الگوگیری از فرهنگ جبهه در پی تحکیم زندگیهای مشترک باشند.
اینها وظیفهای است که به عهده همه ما قرار دارد و اگر هرکدام ازما بار مسئولیت را از دوش خویش برداریم نهتنها از فرهنگ دفاع مقدس دور ماندهایم بلکه مانع توسعه این فرهنگ و انتقال آن به نسلهای بعدی شدهایم.
سردار دکتر داوود غیاثیراد - معاون فرهنگی هیات رزمندگان غرب و شمالغرب کشور
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد