اجرای آزمایشی ریجستری تلفن همراه از اول مرداد

مخالفت ستاد با حذف کارت سوخت

پس از مجلس و کارشناسان اقتصادی، دیروز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به طور رسمی با پیشنهاد وزارت نفت برای حذف سامانه کارت سوخت مخالفت کرد.
کد خبر: ۹۲۳۲۷۱

به گزارش جام‌جم، در حالی که با اصرار وزارت نفت، پیشنهاد حذف سامانه کارت سوخت در اصلاحیه بودجه 95 آورده شده، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که سامانه هوشمند کارت سوخت قابلیت قابل ملاحظه‌ای در اختیار اقتصاد کشور و بخصوص وزارت نفت قرار داده است، گفت: چشم‌پوشی از این قابلیت براحتی امکان‌پذیر نیست و ستاد با حذف کارت سوخت مخالف است.

پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی رسمی بر ضرورت حفظ سامانه کارت سوخت تاکید و اعلام کرده بود: اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت، حداقل صد میلیارد دلار به نفع کشور شد، زیرا هم مصرف را کاهش داد و هم مانع خروج ارز بابت واردات بنزین شد.

در لایحه اصلاحیه بودجه که هفته گذشته به مجلس ارائه شد، دولت خواستار حذف سامانه کارت سوخت شده است. با این حال، دیروز قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشستی خبری یادآور شد: ستاد معتقد است این سامانه به اندازه کافی هزینه‌های مادی و معنوی برای کشور داشته است و خدمات قابل ملاحظه‌ای در قبال این هزینه‌ها به کشور ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: معتقدیم این سامانه دقیق‌ترین، بهترین و مستندترین آمارهای حمل و نقل کشور را به سیاستگذاران ارائه می‌کند، لذا حذف آن مناسب نیست.

خورشیدی با اشاره به قانون مجلس افزود: معتقدیم نظام دونرخی سوخت فسادانگیز است و ما با آن مخالفیم و اگر مصوبه مجلس اصلاح شود، سازوکارهایی تمهید خواهد شد که بدون استفاده از نظام دونرخی، سامانه هوشمند کارت سوخت را حفظ کنیم.

رشد 880 درصدی کشفیات

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با بیان این‌که کشفیات قاچاق تحویلی به سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در سه ماهه اول سال 94، 181 میلیارد تومان بود، اظهارکرد: این رقم در بهار امسال به 1631 میلیارد تومان رسید که رشدی 880 درصدی را نشان می‌دهد.

اجرای ریجستری از مرداد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که اجرای طرح ریجستری تلفن همراه، مصوب 28 اردیبهشت امسال ستاد است، گفت: قرار است این طرح به صورت آزمایشی از اول مرداد آغاز شود. خورشیدی در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: بعد از حدود دو ماه از آغاز آزمایشی این طرح، قرار است عملیات اجرایی آن در کل کشور آغاز شود. خورشیدی افزود: به مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان تلفن همراه اطمینان می‌دهم که با اجرای ریجستری هیچ‌گونه هزینه جدیدی بر مجموعه مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان تحمیل نخواهد شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این‌که تکلیف تلفن‌های آیفون در این طرح چه خواهد بود، توضیح داد: براساس قانون نظام امور صنفی و حمایت از مصرف‌کنندگان هر کالای توزیعی در کشور باید نمایندگی و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد.

خورشیدی گفت: گوشی آیفون که محصول شرکت اپل آمریکاست، نمایندگی رسمی، زنجیره تأمین قطعات و پشتیبانی خدمات پس از فروش در جمهوری اسلامی ایران ندارد، بنابراین سرویس‌گیری از اپراتورهای ایرانی با این گوشی با قانون مغایر است.

خورشیدی با بیان این‌که البته سرویس‌دهی به گوشی‌هایی که تا قبل از قانون ریجستری دردست مردم است ادامه خواهد داشت، گفت: اپراتورها به گوشی‌های جدیدی که می‌خواهد وارد ایران شود، نمی‌توانند سرویس دهند، مگر آن‌که نمایندگی آن به طور مستقیم در جمهوری اسلامی ایران تأسیس شود و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد.

وی در پاسخ به این‌که چه منعی برای تأسیس نمایندگی و خدمات پس از فروش شرکت اپل در ایران وجود دارد، تصریح کرد: ظاهراً در ایران منع قانونی نداریم اما آمریکا را نمی‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها