مقامات ریاض که این روزها از یک‌سو درگیر جنگ یمن هستند و از سوی دیگر سعی می‌کنند با اقدامات خود علیه جبهه مقاومت عمل کنند، هیچگاه تصور نمی‌کردند در بحبوحه این اتفاقات پرونده جدیدی در مورد حملات 11 سپتامبر سال 2001 مطرح شود که نقش سعودی‌ها در حمایت از تروریست‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۶۵۹۵

این موضوع نه تنها به چالشی برای مقامات سعودی تبدیل شده، بلکه روابط بین ریاض و واشنگتن را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. این مساله باعث شد سعودی‌ها دست به تهدید بزنند.

به‌دنبال این تهدید، خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر واکنش نشان داده و خواستار مقابله دولت آمریکا با عاملان این حادثه شده‌اند.

به گزارش جام‌جم، روزنامه نیویورک دیلی‌نیوز روز گذشته در گزارشی تحت عنوان‌های «تفاله‌های سلطنتی» به این موضوع پرداخت.

جیک ریچاردز که پسر او به‌عنوان مامور آتش‌نشان در مرکز تجارت جهانی جان باخت در این زمینه گفت: از تهدید سعودی‌ها بسیار عصبانی هستیم. این تهدید به منزله سیلی به صورت خانواده قربانیان 11 سپتامبر است.

به دنبال همین اتفاقات بود که روز شنبه عربستانی‌ها هشدار دادند در صورتی که دولت اوباما یا کنگره این قانون را تصویب کنند بیش از 750 میلیارد دلار از اوراق بهادار خود در خزانه‌داری آمریکا و دیگر دارایی‌هایشان در آمریکا را قبل از آن‌که توسط دادگاه‌های آمریکا بلوکه شوند، به‌فروش برسانند.

جیک ریچاردز در واکنش به این تهدیدات می‌گوید: اجازه بدهید پولشان را از این کشور خارج کنند. پول و سرمایه آنها ارزش جان 3000 آمریکایی را ندارد. تری استراداد نیز که شوهرش در ساختمان مرکز تجارت جهانی کار می‌کرد از دولت اوباما خواست در مقابل تهدید سعودی‌ها ایستادگی کنند. وی گفت: چرا دولت آمریکا به جای محافظت از شهروندان خود، در مقابل دولت عربستان کوتاه آمده است. آنها فقط دارند اسرار کثیف سعودی‌ها را نگه می‌دارند».

شارون پروملی از جمله افرادی است که از آن حادثه جان سالم به در برد. وی نیز که همچون بسیاری از مردم نیویورک از این تهدید عصبانی است، به نیویورک دیلی نیوز گفت: تهدید سعودی‌ها نشان می‌دهد که آنها کاملا عصبانی هستند. آنها نمی‌خواهند در دادگاه حاضر شوند.

اسنادی جدید و لایحه‌ای جنجالی

تمام این اتفاقات از آنجا آغاز شد که چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر آن‌که کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا درصددند اسناد موسوم به «28 صفحه» را از حالت محرمانه خارج کنند. این اسناد حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی را نشان می‌دهد که در حملات تروریستی 11 سپتامبر مشارکت داشتند.

باب گراهام، سناتور سابق آمریکا که به نوشتن این گزارش کمک کرد، گفته بود که این اطلاعات محرمانه شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که از هواپیماربایان حادثه 11 سپتامبر حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان قرار داشتند.

به‌دنبال این خبرها و فشارها بود که لایحه‌ای به منظور نشان دادن نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر در کنگره مطرح شد. سناتور چاک شومر دموکرات از نیویورک و سناتور جان کورنین جمهوری‌خواه از تگزاس مطرح‌کنندگان این لایحه بودند.

کورنین چند هفته پیش ضمن دفاع از این لایحه گفت: بهترین راه مقابله با تروریسم، خشکاندن منابع مالی آنهاست. شما نمی‌توانید داعش را شکست دهید مگر این‌که منابع ثروت آنها را قطع کنید.

طبق قوانین کنونی آمریکا، دولت‌های خارجی از پیگرد و محاکمه قانونی در این زمینه مصون هستند. اما اگر این لایحه تصویب شود، چنین مصونیتی از بین می‌رود. این لایحه باید به تصویب مجلس نمایندگان و سنا رسیده و سپس اوباما آن را امضا کند. در این میان گفته می‌شود نمایندگانی از هر دو مجلس و حتی افرادی از دولت اوباما سعی می‌کنند این لایحه به سرانجام نرسد.

دیدار اوباما و سلمان در سایه تهدید ریاض

این اتفاقات در حالی است که قرار است باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه هفته جاری برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاض برود.

او با ملک سلمان و شماری از مقام‌های سعودی، مقام‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و مسئولان شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار می‌کند.

مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان درباره پرونده محاکمه 11 سپتامبر گفت‌وگو خواهند کرد یا خیر. با این حال بی‌شک این تحولات بر این دیدار سایه خواهد انداخت.

نقش نزدیکان ملک فهد

چند روز پیش روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: گرچه اف.بی.آی درباره ادعاهای خروج ناگهانی یکی از اعضای خانواده‌های برجسته سعودی از آمریکا چند هفته قبل از حوادث 11سپتامبر تحقیق کرده بود، اما جزئیات آن را در اختیار کمیسیون تحقیق کنگره قرار نداده است.

براساس این گزارش، 15 روز پیش از حملات 11سپتامبر یک خانواده سرشناس سعودی ناگهان خانه مجلل خود در ساراسوتا واقع در ایالت فلوریدا را رها کرده و جواهرات، پوشاک، اثاثیه گران‌قیمت و یک پارکینگ پر از خودروهای لوکس و حتی یک یخچال پر از مواد غذایی را بر جای گذاشت.

این خانه 3300 متری متعلق به قضاوی از مشاوران نزدیک یکی از بستگان ملک فهد بود. بعدها تحقیقات پلیس نشان داد که دست‌کم یکی از اعضای این خانواده در همان مدرسه‌ای بود که تروریست‌ها در آن آموزش پرواز دیده بودند. این رسوایی جدا از 28 صفحه سندی است که در آن به تامین‌کنندگان مالی حوادث یازده سپتامبر اشاره شده و عربستان به عنوان تامین‌کننده مالی اصلی تروریست‌ها معرفی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها