جام‌جم از وضعیت آب شرب اهواز گزارش می‌دهد:

اهواز تشنه است

مسئولان به فرسوده بودن تأسیسات آب شرب روستا و غفلت از اصلاح آن اذعان دارند

آب با طعم قورباغه‌ در «صلاح‌الدین‌کلا» نوشهر

روزهای گذشته فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی بویژه میان شهروندان مازندرانی دست به دست شد که از وجود بچه‌قورباغه در آب لوله‌کشی یکی از روستاهای نوشهر حکایت می‌کرد. یکی از اهالی روستای صلاح‌الدین کلا، آبکش سبزی در دست دارد، در حالی ‌که آن را زیر آب شیر آشپزخانه گرفته، بچه‌قورباغه‌هایی را که هماره با آب لوله‌کشی بیرون می‌آیند در آبکش اسیر می‌کند و یکی یکی آنها را می‌شمارد.
کد خبر: ۸۹۲۹۴۵

هر چند مسئولان محلی در گفت‌وگو با جام‌جم از انتشار این فیلم در ایام نوروز خبر می‌دهند و وجود هرگونه موجود زنده را در آب این روستا تکذیب می‌کنند، اما ظاهرا روستای صلاح‌الدین کلا چندین سال است که با معضل آب شرب دست به گریبان است.

زندگی قورباغه‌ها در یکی از منابع آب روستا

سیدابوطالب حسینی، دهیار روستای صلاح‌الدین‌کلا در این‌باره به ایرنا می‌گوید: آب آشامیدنی اهالی این روستا از چشمه‌های «جزر»، «آب‌بندان چالک» و «آب‌بندان سد خاکی آویدر» تامین می‌شود. وی می‌افزاید: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته متاسفانه تعدادی قورباغه در چشمه «آب‌بندان چالک» زیست می‌کنند و از سویی با توجه به زمان تخم‌ریزی این گونه‌های آبزی، برخی از اهالی در این روزها شاهد خروج بچه قورباغه‌ها هنگام باز کردن شیرهای آب آشامیدنی در خانه‌هایشان شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر نیز در این‌باره می‌گوید: یکی از مخزن‌هایی که برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی در برخی از روزهای سال بویژه نوروز در این روستا پیش‌بینی شده بود، متاسفانه به علت از رده خارج بودن غیربهداشتی بود.

به گفته سیدرحیم سیدپور، باید چشمه‌های این منطقه بهسازی شود تا دیگر شاهد چنین وضعیتی که به نوعی نارضایتی بیشتر اهالی را به همراه دارد، در این روستا نباشیم . وی می‌افزاید: برای مشخص شدن آلودگی میکروبی این آب کارشناسان این نهاد بزودی به این روستا عزیمت می‌کنند و پس از نمونه‌برداری، نتایج آن را به اطلاع مسئولان ذی‌ربط می‌رسانند.

قورباغه‌ها زنده‌اند یا مرده

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید، تاسیسات آب آشامیدنی روستای صلاح‌الدین کلا نوشهر در سال 62 اجرا شده و آب آشامیدنی آن از سه دهنه چشمه در بالادست روستا تامین می‌شود. اما به گفته مجید عبداللهی، این تأسیسات فرسوده شده و به‌دلیل فرسودگی آن شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران بازسازی این تاسیسات، خطوط انتقال و شبکه داخلی را در قالب طرح ملی در دست اقدام دارد. البته عبداللهی اشاره می‌کند که روستای صلاح‌الدین کلا نوشهر تحت‌پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیست: متاسفانه با وجود پیگیری‌های به‌عمل آمده، تاکنون نگهداری تاسیسات آب شرب روستای صلاح‌الدین کلا تحویل این شرکت نشده و نگهداری، تامین و توزیع آب شرب به‌صورت شورایی است و توسط شوراهای این روستا اداره می‌شود.

او درخصوص وجود موجود زنده همچون قورباغه در آب شرب روستا می‌گوید: در تاسیسات آب شرب این روستا از جمله 9 کیلومتر خط انتقال، کنتور خانگی، صافی و همچنین مخزن ذخیره در بالادست و کلر، وجود موجود زنده همچون قورباغه بعید به‌نظر می‌رسد. هر چند به گفته عبداللهی، شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران کلر را در تمامی روستاهای غیر تحت‌پوشش این شرکت نیز توزیع می‌کند و به نظر می‌رسد کلر آب موجودات زنده‌ای از قبیل قورباغه را از بین می‌برد ولی وجود کلر در آب نافی این نیست که موجود مرده‌ای در آب نباشد؛ مگر این‌که صافی‌های موجود در کنتورهای آب سد راه این بچه‌قورباغه‌ها شوند. با وجود این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران تأکید می‌کند: در بازدید میدانی کارشناسان این شرکت مشخص شد هیچ‌گونه مشکلی در کیفیت آب روستا وجود ندارد و احتمال ایجاد تشویش افکارعمومی در تهیه و پخش این کلیپ وجود دارد.

تأسیسات فرسوده آب شرب

خبر وجود قورباغه در آب روستای صلاح‌الدین کلا آنقدر عجیب بود که مسئولان نوشهر را به تکاپو انداخت تا از نزدیک از تأسیسات آب شرب این روستا بازدید کنند. فرماندار نوشهر از جمله این مسئولان بود که همراه جمعی از مدیران محلی به این روستا رفت تا از وضعیت بهداشتی آب شرب روستای صلاح الدین کلا اطلاع پیدا کند. آن‌طور که ایسنا گزارش می‌دهد علی شادمان در این بازدید به ضعف مدیریت در ارتباط با آب شرب این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: در این چند سال به علت آن‌که شورا و دهیاری عهده دار مدیریت آب روستا بوده، تدابیری برای نصب کنتور و مدیریت بهتر بر شبکه آب نداشته است.

به گفته فرماندار نوشهر، با توجه به بازدیدی که از دو منبع موجود روستا شد این امر بارز است که یکی از منبع‌ها مشرف بر منبع دیگر است و منبعی که مورد استفاده قرار می‌گیرد با بارندگی دچار کدری آب می‌شود.

او به فرسوده بودن شبکه آب روستا و لوله‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: برای سلامت مردم باید فکری اساسی کرد و برنامه‌ریزی درستی انجام داد تا این معضل برطرف شود.

شادمان با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مشکلات آب شرب روستا این است که زیرنظر آب و فاضلاب روستایی قرار ندارد، عنوان می‌کند: شورا و دهیاری اگر می‌خواهد بپذیرد که آب شرب روستا تحت‌پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد باید ظرف مدت یک هفته لیست کامل ساکنان که بیش از هزار خانوار است را در اختیار آب و فاضلاب قرار دهد تا این شرکت بتواند برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و تامین اعتبار کند.

بیماری روستائیان از آب آلوده

ایوب صلاحی از اعضای شورا روستای صلاح‌الدین کلا به نمایندگی از اهالی روستا می‌گوید: آب این روستا از سه منبع تامین می‌شود که در زمان بارندگی آب یکی از منبع‌های اصلی که وضعیت بهتری دارد کدر می‌شود.

او با اشاره به پخش کلیپ وجود قورباغه در آب شرب روستا می‌افزاید: این اتفاق مربوط به چند روز قبل است که در زمان بارندگی روی داد که مربوط به یکی از چشمه‌های تامین آب روستا بوده است. یکی دیگر از اهالی روستا نیز با ابراز گلایه از شبکه بهداشت می‌گوید: طی این مدت شبکه بهداشت درخصوص میکروبی بودن و آلودگی آب، هشدارهای لازم را نداده است و برخی از مردم روستا دچار بیماری‌های پوستی ناشی از استفاده از آب آلوده شده‌اند.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها