محصولات کشاورزی قاچاق در سبد غذایی مردم

آمارهایی که دیروز یکی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم قاچاق محصولات کشاورزی که عمدتا فاقد استانداردهای سلامت هستند ارائه کرد، از سهم بالای این اقلام در سبد غذایی مردم حکایت دارد.
کد خبر: ۸۷۸۱۸۶

از آنجا که محصولات کشاورزی قاچاق، مراحل قرنطینه و آزمایش را طی نمی‌کنند، احتمال آلودگی آنها بسیار بالاست.

بنابراین با توجه به سهل‌الوصول بودن این محصولات در بازارها، احتمال ابتلای مصرف‌کننده به بیماری‌های نهفته در این محصولات کشاورزی قاچاق بالاست.

آن‌طور که دیروز مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد فقط در 9 ماهه امسال 9/19 هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق، کشف شده و معلوم نیست چه حجم دیگری از این محصولات قاچاق، کشف نشده و راهی سفره‌های مردم شده است.

به گزارش فارس، عباس نخعی درباره علل عرضه محصولات کشاورزی قاچاق به نقش مراکز توزیع عمده همچون میادین شهرداری اشاره کرد و گفت: قرار بود میادین میوه و تره‌بار شهرداری از تولید به مصرف و محل عرضه محصولات داخلی باشد نه تولید، دلالی و مصرف، اما از اهداف خود فاصله گرفته‌ است. وی با اشاره به مشاهده برخی اقلام از میوه‌های قاچاق در این میادین افزود: ورود نارنگی پاکستانی ممنوع است، اما مشاهده می‌کنیم این نوع میوه و دیگر نمونه‌های قاچاق در این میادین به فروش‌ می‌رسد.

نخعی همچنین به عرضه برخی اقلام گل و گیاه قاچاق اشاره و تصریح کرد: گیاه لاکی‌بامبو اصلا در کشور تولید نمی‌شود، اما در محل‌های عرضه گل و گیاه قابل مشاهده است و به فروش می‌رسد. وی ادامه داد: بر همین اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شهرداری نامه‌ نوشته و تخلفات میادین میوه و تره‌بار را گوشزد کرده است.

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین درباره کشفیات محصولات کشاورزی قاچاق اعم از زراعی، باغی و کود و سم خاطرنشان کرد: در بخش اقلام باغی، دو میلیون و 387 هزار کیلو و در بخش زراعی ده میلیون و 367 هزار و 518 کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم.

وی مهم‌ترین اقلام قاچاق در حوزه زراعی را برنج با چهار میلیون و 500 هزار کیلو ذکر کرد و گفت: بیشترین کشفیات مربوط به خوزستان با یک میلیون و 154 هزار کیلو و سپس فارس و بوشهر بوده است.

نخعی از کشف 95 هزار کیلوگرم بادام‌زمینی قاچاق خبر داد و افزود: در بهمن و اسفندماه از آذربایجان غربی و همچنین سیستان و بلوچستان، آجیل بدون هیچ‌گونه قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شود که سلامت مردم را تهدید می‌کند. وی با اشاره به قاچاق سیر چینی از مبادی سیستان و بلوچستان، عراق، کردستان و کرمانشاه اضافه کرد: گرچه قاچاق این محصول محدود شده، اما همچنان وجود دارد. سر و ته این سیرها زده شده و کاملا آلوده هستند.

نخعی همچنین با اشاره به کشف 120 هزار کیلوگرم حبوبات گفت: گیاهان دارویی به شکل کپسول از پاکستان وارد شده و هیچ‌گونه برچسب و نشانی ندارند.

مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف همچنین به کشف و ممانعت از خروج گیاه زعفران در 9 ماهه سال به میزان 23 هزار و 310 کیلوگرم اشاره کرد.

نخعی اضافه کرد: تمامی محصولات باغی کشف ‌شده به‌جز آنهایی که از طریق ترانزیت وارد شده و به شکل غیرقانونی محموله‌شان تخلیه شده است، معدوم و کالاهای وارد شده از طریق ترانزیت نیز به نفع دولت ضبط می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها