حادثه هولناک پاریس، نشان از فراگیری خشونت و جهانی شدن تروریسمی دارد که جهان از 11 سپتامبر 2001 وارد آن شده است.
کد خبر: ۸۵۶۲۰۷
تروریسم و دوگانه‌انگاری متضاد غرب

امروز، مردم جهان در شرایط اضطراب و نگرانی دائمی سایه سنگین و شوم جنگ، ناامنی، ترور و خشونت رادیکالیسم تکفیری – سلفی زندگی می‌کنند و شهروندان هیچ کشوری از پیامدهای احتمالی تروریسم بین‌المللی در امان نیستند که کمترین آن معضلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهاجرت آوارگان جنگزده خاورمیانه به اروپاست.

گرچه حادثه غیرانسانی و غیردینی کشتار مردم و شهروندان فرانسوی مذموم و محکوم است و با ملت بزرگ و با فرهنگ و نیز دولت فرانسه ابراز همدردی می‌شود، اما نمی‌توان از واقعیت تلخ تاریخی – سیاسی غفلت ورزید و آن اثبات ناکارآمدی سیاست و استراتژی دوگانه و متعارض برخی دولت‌های غربی و حامیان منطقه‌ای آنها در روش و نحوه مبارزه با خشونت و تروریسم است که متاسفانه تاوانش را هر روز مردم مظلوم عراق، سوریه، افغانستان، بحرین و یمن می‌پردازند و دیروز و امروز مردم لبنان و فرانسه و فردا معلوم نیست کدام شهر و کشور!

ریشه‌های تاریخی و علل سیاسی خشونت وحشیانه اخیر در پاریس را باید در منطق ناکارآمد و ابزاری دول غربی ـ عربی مبنی بر سیاست دوگانه‌انگاری متضاد «رادیکالیسم خوب» و «رادیکالیسم بد» دانست.

برخی دولت‌های غربی به‌خصوص ایالات متحده آمریکا به جای اعمال سیاست اصولی مبارزه با خشونت و تروریسم در هر شکل و نوع وارد بازی اشتباه خطرناک برخورد گزینشی دوگانه با تروریسم شدند، یعنی تقسیم رادیکالیسم تروریستی تکفیری ـ سلفی به دو گروه خوب و بد براساس منافع سیاسی.

حمله آمریکا به سه کشور افغانستان، عراق و لیبی نه‌تنها نتوانست خشونت و خطر تروریسم بین‌المللی را بخشکاند، بلکه موجب رشد و گسترش «رادیکالیسم مسلح غیردولتی» شد تا جایی که کنترل و مهار آنها از دست همه خارج شده است.

سیاست یک بام و دو هوای برخی دولت‌ها با پدیده تروریسم یعنی از یک طرف حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از برخی گروه‌های تروریستی با هدف فشار، تضعیف و سرنگونی دولت‌های مخالف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و تقویت خشونت مقدس و از طرف دیگر برخورد سخت با دیگر گروه‌های رادیکال ـ فرزندان ناخلف ـ وضعیت موجود را سبب شده است.

دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای برون‌رفت از وضعیت موجود ـ تروریسم بین‌المللی ـ راهی جز ایجاد ائتلاف جهانی فراگیر علیه «اصل خشونت» ندارند، یعنی مسئولیت مشترک تاریخی و بین‌المللی همه ملت‌ها و جوامع علیه اصل خشونت به‌عنوان روشی غیرمشروع برای نیل به اهداف ایدئولوژیکی سیاسی و اقتصادی.

تا زمانی که خشونت به هر شکل، در هر جا و مکان، در هر زمان، با هر توجیه و هدف و توسط هر گروه یا دولت و سازمان بین‌المللی نفی نشود متاسفانه شاهد فجایع هولناک‌تری خواهیم بود.

دکتر سید فرهاد سجادی - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها