کلاس درس عاشورا برای نوجوانان

تن‌های تنها، در شبکه 2 سیما

یادداشت

باید‌ها و نبایدهای رسانه‌های عاشورایی

اگر بین دین رسانه‌ای و رسانه دینی تمایز قائل شویم، باید بین عاشورای رسانه‌ای و رسانه‌های عاشورایی نیز تفاوت قائل باشیم. دین رسانه‌ای یعنی پخش مراسم و مناسک دینی بدون هیچ دخل و تصرفی از طریق رسانه مانند پخش مراسم عزاداری، مداحی یا تصاویر اقامه نماز جماعت در مساجد؛ ولی رسانه دینی یعنی پخش، نشر و ترویج محتوا و آموزه‌های دینی در قالب‌های گوناگون رسانه اعم از متن مکتوب، پیام شنیداری یا دیداری، بنابراین رسانه‌های عاشورایی ضمن آن که ضروری است تصاویر مربوط به مراسم عزاداری سالار شهیدان را منعکس کنند، لازم است لایه‌های عمیق تر فرهنگ عاشورا را تبیین کنند.
کد خبر: ۸۴۹۰۹۸

اولین فازی که رسانه‌ها می‌توانند به آن بپردازندچیستی عاشوراست. تبیین این نکات که عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نیست.

- ‌ عاشورا فقط یک خاطره نیست.

- ‌ عاشورا یک فرهنگ، جریان مستمر و سرمشق دائمی برای امت اسلام است.

- ‌ عاشورا حرکت عظیم مجاهدت در جبهه مبارزه با دستگاه خلافت فاسد است.

- ‌ عاشورا یک حرکت عظیم مجاهدت در جبهه مبارزه با روحیه راحت‌طلبی فسادپذیرِ روبه تباهی است.

- ‌ عاشورا منشاء برکات و حرکات در انقلاب است.

- ‌ عاشورا منشاء برکات و حرکات در دفاع مقدس بوده است.

- ‌ عاشورا اوج فداکاری و ایثار است.

- ‌ عاشورا مراسمی دارای فکر، برنامه، هدف، آگاهی‌بخشی و معرفت دهی است.

دومین فازی که رسانه‌ها می‌توانند به آن بپردازند روح عاشورا ست. تبیین این موارد که روح عاشورا عبارت است از:

نترسیدن از دشمن، توکلّ به خداوند، مجاهدت فداکارانه در راه خدا و مقابله با جهان انحراف و ظلمات

سومین فاز عبارت است از دلایل اهمیت عاشورا، دلایلی همچون:

فداکاری استثنایی،عاشورا عامل بقای اسلام، شجاعت و قاطعیت

چهارمین فاز خصوصیات عاشوراست که برخی از این خصوصیات عبارتند از:

اخلاق، موقع شناسی، پاشیدن بذر یک حرکت فزاینده تاریخی، اخلاص،غربت، بی کسی و تنهایی

پنجمین فاز، ابعاد عاشوراست. برخی از این ابعاد عبارتند از:

حرکت علیه حکومت فاسد، حرکت علیه جهل و زبونی انسان، علل قیام امام حسین(ع)، درس‌های عاشورا، عبرت‌های عاشورا، مبارزه حق در مقابل باطلِ مقتدر، تجسّم معنویت و اخلاق، فجایع، مصیبت ها، غصّه‌ها، غم‌ها و خونِ‌دل‌های عاشورا و نقش تبلیغ

ششمین فاز، عناصر حرکت ابی عبدالله است.برخی از این عناصر عبارتند از:

منطق، عقل، حماسه، عزّت و عاطفه

هفتمین فاز وجوه مبارزه ابی عبدالله است. برخی از این وجوه عبارتند از:

پیروزی بر یزید، شهادت و جریان سازی

هشتمین فاز، خصوصیات ابی عبدالله است. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

اخلاص، اعتماد به خداومند، قدرت معنوی و صبر

نهمین فاز، درس‌های عاشورا ست. برخی از این درس‌ها عبارتند از:

نهراسیدن از خطر و ورود به میدان‌های بزرگ، فداکاری در راه دین، حضور همگان در میدان نبرد حق و باطل، آسیب‌پذیری دشمن، لزوم بصیرت در مبارزه و آمادگی خواص برای حضور و مبارزه

دهمین فاز، عبرت‌های عاشوراست. برخی از این عبرت‌ها عبارتند از:

خطر ناشی از فراموش کردن خداوند و دنیاطلبی

یازدهمین فاز، ارزش‌های شهدای کربلاست. برخی از این ارزش‌ها عبارتند از:

دفاع از حریم حق در سخت‌ترین شرایط و احساس تکلیف

دوازدهمین فازی که رسانه‌ها می‌توانند به آن بپردازند تبیین نقش حضرت زینب (س)، عرصه‌های مبارزه در عاشورا و در نهایت تبیین شباهت‌های حرکت امام خمینی (ره) با حرکت ابی عبدالله(ع) است.

و بالاخره سیزدهمین فازی که رسانه‌های عاشورایی باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، عنایت به باید‌ها و نباید‌های عزاداری در عاشوراست. برخی از این نبایدها عبارتند از:

- ‌ صِرف پرداختن به عاطفه و فراموش کردن جنبه‌ منطق و عقل حرکت امام حسین (ع)

- ‌ فراموش کردن جنبه‌ حماسه و عزت حرکت امام حسین (ع)

- ‌ گفتن صحبت‌های ضعیف و سست

- ‌ انجام کارهای خلاف شرع

همچنین برخی از این باید‌ها در عزاداری‌های محرم عبارتند از:

- ‌ مورد توجه قرار گرفتن اقتضای زمانه و نیاز مردم

- ‌ زیاد کردن محبت به اهل بیت علیهم‌السّلام

- ‌ افزایش معرفت نسبت به اصل حادثه عاشورا

- ‌ افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم

- ‌ واقعه خوانی متقن

- ‌ تبیین حقایق اسلامی

محبت و ولایت امام حسین(ع)، شرط اول و لازم برای معرفت و تبعیت از آن امام همام است، ولی توقف در بُعد مناسکی محرم و غفلت از سایر ابعاد این حماسه و فرهنگ عظیم، نوعی ناشکری نسبت به این نعمت عظیم است؛ بنابراین اهتمام رسانه‌ها به موارد بالا در تولید محتوا برکات زیادی در بر خواهد داشت. ان‌شاء‌الله

دکتر مهران صمدی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها