نام تمام کوچه و پس کوچههای این منطقه در این دو حصار معروف و قدیمی دیده میشوند. همین قدمت بهانهای است تا منطقه 12 پیشتاز طرح پیاده راهسازی بین منطقههای دیگر تهران باشد. آرش منظم، معاون فنی و عمرانی این منطقه درباره دلایل پیاده راهسازی خیابانهای مختلف محدوده بازار تهران به جامجم توضیح میدهد:
چرا پیاده راهسازی به این اندازه در منطقه شما اهمیت دارد؟
منطقه 12 همان تهران قدیم است و بافت اصلی تهران را از گذشته تا حالا تشکیل میدهد. به همین دلیل و با توجه به سیاستهای شهرداری تهران مبنی بر این که سعی کنیم در بافت مرکزی شهرها آرام سازی ترافیکی و بازگشت به هویت پیشین داشته باشیم، سعی شده در بعضی خیابانها که امکان انجام این کار بوده، پیاده راهسازی صورت بگیرد. چون هدف نهایی ما ارتقای کیفیت زندگی در بافت تاریخی تهران است.
مکانیابی این خیابانها برای پیاده راهسازی چطور انجام میشود؟
همه خیابانهایی که پیاده راهسازی شدهاند، براساس طرحهایی بوده که در طرح جامع شهر تهران تصویب شده است. بعد از تصویب و طراحی پیاده راه، طرح به معاونت شهرسازی شهرداری تهران ارجاع داده میشود تا مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تایید شد، به معاونت ترافیک شهرداری فرستاده میشود تا از نظر ترافیک و کاهش بار ترافیک و تردد وسایل نقلیه هم بررسی شود. در حقیقت در معاونت ترافیک است که مشخص میشود اصلا یک خیابان از نظر ترافیکی میتواند پیاده راه بشود یا نه. در اینجا حجم تردد مورد توجه قرار میگیرد، چون هرجایی را نمیشود پیاده راه کرد. در این مرکز طرح شبیهسازی میشود و درمرحله بعدی اگر تایید شد به منطقه ارجاع داده میشود تا نقشههای ارجاعی آن تهیه شود و بعد به مرحله اجرا برسد.
اما ساکنان و کسبه برخی خیابانها که برای پیاده راهسازی انتخاب شدهاند به این موضوع اعتراض دارند؛ مثل خیابان 15 خرداد حدفاصل ناصرخسرو تا پامنار.
در همه جا نسبت به تغییر مقاومت وجود دارد و این خیلی طبیعی است. اما در خصوص 15 خرداد تنها مشکلی، بارانداز است. وگرنه از جهات دیگر، پیاده راهسازی به این منطقه کمک زیادی کرده است. تمام افرادی که قبلا از این منطقه عبور میکردند میدیدند در این خیابان تعداد زیادی وانت میایستاد و معضلات ترافیکی زیادی وجود داشت که حالا مدتی است از بین رفتهاند.
بههر حال رضایت کسبه و اصناف این خیابان بالاخره مهم است.
تعدادی از کسبه این خیابان دوست دارند کالاها و بارهایشان را در روز جابهجا کنند؛ اما کلا برنامه سیستم معاونت ترافیک شهرداری تهران بر این است که اجازه جابهجایی بار در منطقه بازار در روز وجود ندارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم