پدر و مادر شدن نیازمند کسب مهارت‌‌هایی است.وقتی زن و شوهری تصمیم می‌گیرند قلب دیگری را به کره خاکی هدیه دهند و فرزندی داشته باشند ابتدا باید خود را آماده کسب مهارت‌ کنند. قبل از تولد فرزند آنها به پدر و مادری خلاق تبدیل شوند و یاد بگیرند چگونه در دنیای شلوغ امروزی با تنوع زیستی متفاوت، والدینی موثر باشند.
کد خبر: ۸۳۳۵۳۷
قلمرو امپراتوران کوچک

در دنیای امروزی والدینی موفق‌اند که خلاق باشند و در موقعیت‌‌های مختلف به‌گونه‌ای با فرزند خود رفتار کنند که بیشترین اثر را داشته باشند.متاسفانه بیشتر پدر و مادرها تابع یک‌سری ارتباطات تعریف نشده و بی ضابطه‌اند که به شکل سنتی به آنها رسیده است.آنها آموخته‌‌اند که قوانین بی منطق خود را به فرزندان اعمال کنند اما بهتر است برای داشتن آرامش بیشتر و فرزندان خوب یاد بگیرند خلاق باشند.

پدر و مادر خلاق می‌دانند در شرایط متفاوت چگونه با فرزند خود رفتار کنند.مثلا مادری که مهارت‌های لازم را آموخته، می‌داند اگر با کودک خود به مکانی می‌رود که برای بچه کسل‌کننده است، همراه خود وسیله‌ای برای سرگرمی کودک ببرد تا هر زمان که لازم بود به درسترین شکل او را سرگرم کند که نه خودش اذیت شود و نه اطرافیان.اما مادری که مهارت لازم را ندارد به تهدید روی می‌آورد و مدام کودک را نهی می‌کند که «نکن»! و از این رفتار نتیجه عکس می‌گیرد.

باید قبول کنیم یک سری قالب‌های قدیمی در بسیاری از موارد کاربرد ندارد. مثلا پدر و مادرها نباید در مقابل مسواک نکردن دندان‌ها کوتاه بیایند.در هر شرایطی بچه باید دندان‌‌هایش را مسواک بزند، اما اگر مثلا در یک روز پاییزی کودکی برای بیرون رفتن از خانه از پوشیدن ژاکت امتناع کرد، نباید به‌زور یا تهدید متوسل شد. می‌توان به کودک این فرصت را داد که ژاکت نپوشد تا خودش سرمای بیرون را تجربه کند و از والدین بخواهد که لباس گرم بر تن او کنند. اما در بیشتر مواقع والدین از قدرت و سلطه خود استفاده کرده و قوانین بی‌منطقی را به بچه اعمال می‌کنند و چون کودک متوجه چنین زورگویی و بی عدالتی می‌شود از آن تبعیت نمی‌کند.

پدر و مادری که مهارت‌های لازم برای تربیت کودک خود را کسب نکرده‌اند گاهی آنقدر به بچه اختیار می‌دهند که او تبدیل به «امپراتور کوچک» شده، والدین خود را تحت سلطه می‌گیرد.

در چنین شرایطی پدر و مادر گله‌مند می‌شوند که بچه‌های این زمانه تغییر کرده‌ و حرف‌شنویی ندارند. اما در اصل این بچه‌‌ها نیستند که عوض شده‌اند بلکه پدر‌و‌مادرها هستند که از کمبود سواد و مهارت رنج می‌برند.

در گذشته زمانی به فردی صفت «بی‌سواد» می‌دادند که توانایی نوشتن و خواندن نداشت، اما اکنون کسی که نتواند با اجتماع و اطرافیان خود درست ارتباط برقرار کند،‌از تکنولوژی‌ و اخبار روز بی‌اطلاع باشد، بی‌سواد است.پدر و مادری که نمی‌توانند درست و موثر با فرزند خود ارتباط برقرار کنند، بی‌سوادند و به نسل آینده آسیب می‌زنند.آنها باید روش درست ارتباط با نسل آینده را یاد بگیرند و خلاقانه از آن استفاده کنند.

امروزه دیگر پدر و مادرها نمی‌توانند بهانه بیاورند که نمی‌دانند مهارت‌های لازم را از چه طریق یاد بگیرند.کلاس‌ها و سمینارها‌ی زیادی برای آموزش به آنها وجود دارد.اما باید این نکته را هم یادآوری کرد که نباید همیشه به اطلاعاتی که در دنیای مجازی وجود دارد اعتماد کرد.روزانه ده‌ها مطلب آموزشی در دنیای مجازی منتشر می‌شود که بیشتر آنها منبع درستی ندارند و قابل اعتماد نیستند و نباید برای تربیت بهترین موجود زندگی خود از این مطالب استفاده کرد.

پدر و مادرها باید مدام جستجو کنند، سرچشمه واقعی آموزش‌های درست را بیابند و از آن سیراب شوند تا بتوانند به پدر‌و‌مادری موثر تبدیل شوند.

گیتی خامنه - مجری و کارشناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها